Utrustningslista för novembervandring

Re: mållös???????????

NL; sa:
Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??


Nicklas.
Vem har "hela tiden frågat vad man ska ha med sig"? Jag presenterade min utrustningslista och bad om synpunkter. Vad är så konstigt med det att du blir helt mållös, om man nu är intresserad av utrustningsfrågor? Du kanske inte har lagt märke till det, men det här är ett forum kallat "Allmänt (Annat om utrustning)". Forumet är till för att kunna ta upp utrustningsfrågor. Och det tycker jag man ska kunna göra utan kverulerande som ditt. Föreslår att du byter kanal om du inte är intresserad eller känner att du kan/vill bidra med något positivt.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-10-14 kl 00:29]
 
Re: mållös???????????

NL; sa:
Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??

Det ger ALLTID en massa nya synvinklar att fråga andra. En grupp kommer alltid fram till bättre resultat än en enstaka person. Så är det bara.

Med andra ord frågar man och ber om synpunkter eftersom man är medveten om att det kanske finns aspekter som man inte.

En del tycker att det är löjligt att prata om gram hit och dit, men många bäckar små... Och varje extra hekto man släpar på går det åt energi till att bära, så man behöver ha mer mat med sig, som väger mer så att det går åt mer ener... ja, du fattar va?

Är man lite överviktig är det kanske bara nyttigt att släpa på lite extra så man bränner lite mer kroppsfett, men jag är 175 och väger 65 kg så jag har inte så himla mycket att ta av.

Vad som är den optimala packningen är personligt, men man vet ju inte vad som är optimalt förrän man provat. Nåt som kan verka totalt värdelöst hemma kan visa sig vara kanon när man väl kommer ut.
 
Raskesven; sa:
Det blir så många quotes så jag tar det så här. Av alla genomgångar känns det nästan som att bli dissikerad, men nyttigt med andra perspektiv:)

Jag kunde ju städat bort dem och bara refererat till prylarna egentligen...

Om liggunderlaget är för komfort kan det vara svårt att banta. Men ett alternativ skulle kunna vara att ha ett helt tunnt och ett 3/4 tunnt. Under benen brukar man oftast inte behöva lika mycket vaddering som under kroppen (undantaget vid knäna/låren, beroende på hur man ligger).

Prova med en enkel resår som rem runt liggunderlaget. Jag har faktiskt gjort så att jag har kapat de remmar som sitter ovanpå ryggsäcken, sen har jag lösa remmar (med plastspännen) som jag sätter runt liggunderlaget. När det ska spännas fast så öppnar jag alltså remmarna (en i taget) och sätter fast dem i de stumpar som sitter på ryggan.

Köra kokkaffet i teflongrytan?:)

Vispen såg jag ju på prylträffen nu när du säger det... En plastvisp är lättare, men det ger ju bara nåt tiotal gram.

Snörlåsen är med andra ord inte med som reserv utan för att komplettera kåtan nästa gång den sätts upp? Då är det dumt att städa bort dem:)

Men vore det inte ide att leta efter kraftigare snörlås istället för att köra med dubbla? Kanske använda såna här med dubbla hål och dra snöret i en slinga genom det? Då drar man i slingan för att sträcka upp och sen drar man i änden för att "dra in" slingan och låsa. Ok, på kåtan ger det å andra sidan inte många promille viktminskning.... Bara uppfinnarjocke i mig som spånar:)

I och med att ni skulle fiska så är det kanske svårt att snåla med kniv, men man skulle ju kunna tänka sig att ni samsas om en.

Kan hålla med om att tändstickor inte väger så fruktansvärt mycket, men du har ju din zippo också? Behöver du verkligen både zippo och tändstickor samtidigt i fickorna?:) Ok, viktmässigt är det ingen stor besparing, men ändå.
 
Re: Re: mållös???????????

Raskesven; sa:
NL; sa:
Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??


Nicklas.
Vem har "hela tiden frågat vad man ska ha med sig"? Jag presenterade min utrustningslista och bad om synpunkter. Vad är så konstigt med det att du blir helt mållös, om man nu är intresserad av utrustningsfrågor? Du kanske inte har lagt märke till det, men det här är ett forum kallat "Allmänt (Annat om utrustning)". Forumet är till för att kunna ta upp utrustningsfrågor. Och det tycker jag man ska kunna göra utan kverulerande som ditt. Föreslår att du byter kanal om du inte är intresserad eller känner att du kan/vill bidra med något positivt.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-10-14 kl 00:29]

Håller med Raskesven till 100%!!!
Tycker själv det är intressant och se alla kommentarer och läsa om andras synpunkter ang. detta.

Mvh
Uffe
 
Re: sicket pibande!

NL; sa:
Vidhåller fortfarande vad jag har sagt,stackars er som inte tål lite kritik.

Öh, va? Tål man INTE kritik om man BER om att få sin packningslista kritiserad? Det är väl de som inte vågar tala om hur deras packningslista ser ut som inte tål kritik?

Att du inte förstår vitsen med att förbättra sin packning betyder väl inte att vi som vill förbättra vår packning har fel?
 
Nog för att det kastats paj...

...i många andra packningsdiskussioner men den här var välgörande seriös.

Det finns ingen "rätt" packning, men det är alltid roligt att jämföra sin egen slentrianpackning med andras.
Alla (utom extrema UL:are förstås, som bara packar ned en pryl efter att ha övertygat sig om att den är 100% livsnödvändig och dessutom borrad och filad till en bråkdel av sin forna vikt) har vi nog saker som bara åker med i ryggan av gammal vana eller nostalgi.

Min everest-vattenflaska i grönlackerad plåt t.ex bara *ska* med.
 
Re: sicket pibande!

NL; sa:
Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??

---------------

Vidhåller fortfarande vad jag har sagt,stackars er som inte tål lite kritik.

---------------

Det frågades efter synpunkter,OCH jag gav ett,(sen att svaret inte passar DIG är en annan femma)

Nicklas

Fattar faktiskt inte vad som skulle vara fel med att fråga om synpunkter från andra på sin packning eller vad det vara må. Det är väl upp till var och en. Om du nu tycker att var och en ska sköta sitt och skita i andra, logga då ur för böveln.

/ G
 
Inspiration

Tycker det är bra att folk lägger ut sina utrustningslistor. Det kan ge en annan tips på saker som kan gör vandringen mer njutsam eller saker man kanske kan lämna hemma. Ett sätt att lära av andras misstag helt eneklt.

Det är sånt här som får en att bli ännu mer sugen på att ge sig ut =)
 
Re: mållös???????????

NL; sa:
Jag blir helt mållös av att läsa somliga av dessa inläggen.Ett under att man kan ge sig ut i skog o mark utan att fråga vad man skall ha med sig när man e ute,blir det inte total förvirring av att hela tiden fråga vad man "kan ha med sig o inte ha med sig"?Varför ge sig ut överhuvudtaget om man inte har "rätt"saker med sig??
Nicklas.

Att diskutera utrustning (här på forumet eller hemma) innan vandring/tur är lite som att sitta och granska kartor innan man ger sig ut - ett sätt att "förlänga" turen.
Jag upplever ofta att en tur där man bara slänger ner allt kvällen innan och börjar studera kartan på plats inte "ger" lika mycket som en tur där man fått "planera" lite innan - både packning och vägval.
Raskesven har ju här startat sin tur redan 10/12 fast han börjar gå först 1/11 :)

/Micke - som lär så länge han lever
 
Re: Re: Mat 700 g

Grötfrukost är standard. Grovt bröd och rökt korv till gålunch. Blandat Wildlife och egentorkat till middag. Kokkaffe. En havrekaka per dag håller jag med. Russin, nötter och choklad för snabbenergi håller vandrarkompisen med.

>> Du har en kamin som du kan koka mat på och den har du tillgång till morgon som middag !

Lunch äter du "kall" då kan du inte behöva ha med något extra kök ?? En termos till mackorna på dagen skulle jag satsa på.

Ps Akta dig för att likna en älg för de där med bössan skjuter på allt som rör sig. En radio eller trumpet som du har med för att inte låta som en älg är nog bra att ha. Inget imot älgjägare skulle själv vilja jaga älg men har insett vilka som sitter där på pass.

God tur och du har skapat en trevlig slinga om utr.

[Ändrat av alhambra 2003-10-14 kl 13:21]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.