Utrustningslista för novembervandring

Re: Ingen kniv eller yxa???

tigertamjaren; sa:
[
Men vänta här lite nu... möjligen är det okej at dra till fjälls utan riktig kniv (även om jag aldrig skulle göra det) men att sticka ut tio dar i skogen boendes i kåta utan kniv och yxa låter helt knasigt i mina öron.

/ G
Alldeles riktigt:) Därför kommer såväl yxa som såg som kniv med.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
... Så, eggverktygen kan nästan sägas höra till kåtan, i alla fall om man ofta eldar.

Raskesven

OK - jag köper argumenten:)

Om jag får fortsätta fundera - både vedspis och MFSkök?
Varför inte laga mat över elden?

Visp OCH minivisp? För stora plättar och miniplättar :)?

Sen är du väl försedd med elddon: 1 eldstål, 1 burk t-stickor (18), 2 vattentäta t-sticksburkar med plån (á 18) OCH i benfickan tändsticksburk (18) - dock bra att ha i reserv IFALLATT och vikten är knappast avgörande:)

Vad använder du 15ml zippobränsle till?

Sen kan jag tipsa lite om ätattiraljer:
Vägde en av dotterns leksaksskedar i plast - 6gram, går utmärkt att äta med:)längd ca 12cm
En vikkopp väger ca 22gram - istället för 3dl-kåsa
"Tallriken" till bla Findus Hot-snabbmåltiderna väger ca 22gram - istället för storkåsa.

/Micke
 
Om jag får snurra vidare på ämnet regnskydd en aning,
så måste jag säga att det finns inget som jagar bort elaka regnmoln så effektivt som att stanna upp och krångla på regnskyddet !

/P.D
 
Tänkvärt!

P.D; sa:
Om jag får snurra vidare på ämnet regnskydd en aning,
så måste jag säga att det finns inget som jagar bort elaka regnmoln så effektivt som att stanna upp och krångla på regnskyddet !

/P.D

Ovanstående är en ofta bortglömd aspekt vid packlistediskussioner. Mycket tänkvärt!
 
opel; sa:
Raskesven; sa:
... Så, eggverktygen kan nästan sägas höra till kåtan, i alla fall om man ofta eldar.

Raskesven

OK - jag köper argumenten:)

Om jag får fortsätta fundera - både vedspis och MFSkök?
Varför inte laga mat över elden?

Visp OCH minivisp? För stora plättar och miniplättar :)?

Sen är du väl försedd med elddon: 1 eldstål, 1 burk t-stickor (18), 2 vattentäta t-sticksburkar med plån (á 18) OCH i benfickan tändsticksburk (18) - dock bra att ha i reserv IFALLATT och vikten är knappast avgörande:)

Vad använder du 15ml zippobränsle till?

Sen kan jag tipsa lite om ätattiraljer:
Vägde en av dotterns leksaksskedar i plast - 6gram, går utmärkt att äta med:)längd ca 12cm
En vikkopp väger ca 22gram - istället för 3dl-kåsa
"Tallriken" till bla Findus Hot-snabbmåltiderna väger ca 22gram - istället för storkåsa.

/Micke
Det är troligt att depåbränslet utesluts. MFS används till frukosten de dagar lägret ska rivas och vi ska iväg, annars tar det lång tid att komma iväg, samt för några snabba uppkok och om vädret är uselt och latmasken bitit oss. I övrigt lägerelden.

Minivispen funkar som tesked, fast bättre, att röra om choklad mm. med. Inte nödvändig.

Eldstålet ligger alltid i en ficka i kåtan som "yttersta reserv".

Skrev inte ut zippotändare på listan. Den ligger dock i byxfickan (jag har även med 40 g rulltobak, därav zippotändaren). Det går att fylla zippotändaren med heptan, men heptan är så flyktigt.

En del saker är kanske inte rationella ur viktsynpunkt, men ur trivselsynpunkt. Jag vill ha riktig sked (går bra att röra om i grytan med också), kåsa och storkåsa:)

Raskesven
 
Re: Re: Re: Ingen kniv eller yxa???

tigertamjaren; sa:
Raskesven; sa:
Alldeles riktigt:) Därför kommer såväl yxa som såg som kniv med.

Raskesven

Jo, jag förstod ju det. Låter som en fin tur, men kan väl bli djup snö i värsta fall? Då blir det att tjära sina Tegsnäs eller?

/ G
Första till tionde november, Värmland. Skulle vi mot förmodan snöa fast får vi tillverka ett par snöskor:)
Brukar också ta ett par snöomgångar innan marken täcks så den blir svårframkomlig i skogen.
 
Re: Kåta vs. tält

martinj; sa:
Vad är det som gör att man väljer kåta istället för tält och bär dryga dubbla vikten?
Jag går med tält ibland också. Men tältet är mer en förvaringsplats och ett skydd, medan kåtan är ett trivsamt boende. Du har ståhöjd, kan elda, alltid torka upp grejor, den är flexibel med löst golv och gott om utrymme, och jag blir GLAD av kåtan. Den är som ett mellanting mellan militärtält och cirkustält. Under i synnerhet råa kalla blåsiga höst- och vinterdagar är det underbart att sitta runt elden i kåtan, jämfört med att sitta och trycka i ett tält.

Vill du läsa mer om användningen av kåta kan du läsa min recension här: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

Raskesven
 
Golv?

Som någon tidigare funderar jag över ditt dryga kilo golv.
Ni skulle vara två i kåtan om jag förstår det hela rätt. Behöver ni verkligen heltäckande golv inomhus då, eller skulle ni kunna trimma bort hälften eller så? Utan att förlora någon kåtkänsla? (Ja vad skulle det annars heta :))

Under kaminen vil du väl i alla händelser inte ha något golv.
 
Re: Re: Re: Re: Ingen kniv eller yxa???

Raskesven; sa:
Första till tionde november, Värmland. Skulle vi mot förmodan snöa fast får vi tillverka ett par snöskor:)
Brukar också ta ett par snöomgångar innan marken täcks så den blir svårframkomlig i skogen.

Karlsborg, mitten av oktober 1985, knädjup snö och tio minusrader i nästan en vecka. Man VET aldrig...

;)

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ingen kniv eller yxa???

tigertamjaren; sa:
Karlsborg, mitten av oktober 1985, knädjup snö och tio minusrader i nästan en vecka. Man VET aldrig...

Precis. Sverige har två årstider. På den ena kan det snöa när som helst och den sträcker sig från oktober till maj.
Snöskor kanske inte behövs, men ett golv är nog trevligt.

PS: Om man kör sina havregryn i mixer innan man drar ut behöver inte gröten kokas, utan endast dra ett par minuter i kåsan. Ingen disk. Ingen Teflonkastrull.

Gagnef Maj 2003:
gagnef_majvader.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.