Nyttan av kniv i fjällen?

Vilken tur att jag redan lämnat denna tråd.....snacka om att det bär iväg.......
(Fast jag kan ju givetvis inte låta bli att läsa....)

//P (med två armar än så länge)
 
Kniv nödvändigt?

Postar i en gammal och ganska urspårad tråd, men det rör grundfrågan.

Tog inte med mig annat vasst än en liten nagelsax på sommarens vandring. Har inte fått någon större förståelse för att jag lämnade kniven hemma av släkt och bekanta. Kniven tycks vara inpräntat som ett måste vid allt slags friluftsliv i mångas medvetande. Jag förstår att den kan vara ovärderlig i många sammanhang, men jag såg inte framför mig användningsområdet i kebnekaisefjällen i mitt fall. Torrmat, mycket sten osv.

Kan ni hjälpa mig att komma på seriösa användningsområden i detta fall så jag förstår vad jag missat? Jag behöver inte öppna förpackningar osv.
 
Sist jag var i fjällen använde jag kniven till matlagning, tillverkade en petmoj, rensade fisk.

Annat som man kan använda den till reparationer av utrustning,tillverka nya tältpinnar, vandringsstav, göra upp eld.

Jag tar också med plåster,sporttejp, förband, och medicin även fast jag inte behöver bara för att skulle jag behöva är det synd att inte ha med.
 
Verkar för mig lite onödigt att försöka hitta verksamheter för en pryl man är grunden inte vill ha med. Skulle föreslå att du tar med en Victorinox classic Som har knivblad sax och skruvmejsel allmän Petarfil. Varför anstränga sig för att hitta användningsområde för något man inte vill ha med?. Själv har jag alltid med mig kniv till fjälls men det är för att jag fiskar har med färsk mat samt gillar att pilla på knivar I största allmänhet. Är man vara med och ta en kniv med sig till vardags och på vandring har man hittat användningsområden som andra människor klarar av det andra sätt.

Bosse
 
Nä, jag tänkte bara på att det finns många som kanske har erfarenheter och idéer om varför jag ev. skulle prioritera om. Jag har inget emot knivar, men jag kunde bara "försvara" mitt val att inte ha riktig kniv med mig med att säga att jag inte kom på varför jag skulle ha den:) Fiske, reparation/skära till utrustning...köper tankarna.

Litet multiverktyg känns närmast till hands ja. Mediciner osv hade jag med, jepp.
 
Om man inte har färsk mat med sig (= mat som behöver skäras) och inte tänker fiska, eller gillar att sitta och småtälja så kan man säkerligen skita i att ta med kniven. Jag tycker dock att det skulle förta känslan lite, men det är ju högst personligt.

Vad gäller trådarkeologi skulle jag nog påstå att det är rimligare att starta en ny tråd där man nämner att man sett denna men tycker att den är väl gammal och urspårad att bygga vidare på. (Man nämner den mest för att slippa få nån messerschmitter som klagar på att det redan fanns en tråd och att man borde sökt först...)
 
Använder ej heller kniv, varken till fjälls eller skogs. Men man kanske skulle tänka om om man såg filmen "127 hours" :-D. Har ej sett den men förstått att kniven räddade hans liv, dock ej hans arm. Kan bli jobbigt att såga av sig armen med en spork eller sked.

Senast saknade jag kniven när jag skulle dela på ett äpple till barnen.

Har funderat på att "kan va bra o ha" om man skulle hamna i nödsituation med ett argsint djur/rovdjur. Men det är bara en föreställning.

Fortsätt utan kniv. Jag kan faktiskt inte motivera mig själv till att ha med kniv på vandringsturen. Risken e större att jag sticker/skär mig på den när jag gräver efter annat än nyttan jag får av den.
 
Använder ej heller kniv, varken till fjälls eller skogs. Men man kanske skulle tänka om om man såg filmen "127 hours" :-D. Har ej sett den men förstått att kniven räddade hans liv, dock ej hans arm. Kan bli jobbigt att såga av sig armen med en spork eller sked.

Senast saknade jag kniven när jag skulle dela på ett äpple till barnen.

Har funderat på att "kan va bra o ha" om man skulle hamna i nödsituation med ett argsint djur/rovdjur. Men det är bara en föreställning.

Fortsätt utan kniv. Jag kan faktiskt inte motivera mig själv till att ha med kniv på vandringsturen. Risken e större att jag sticker/skär mig på den när jag gräver efter annat än nyttan jag får av den.

Bahco Laplander rekommenderas för ändamålet.

Själv har jag med en fällkniv för matlagning på fjällvandringar. Samt en Leatherman Wave.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.