Nyttan av kniv i fjällen?

Knivtips

Jag köpte för nåt år sen en fällbar filekniv från EKA på Naturkompaniet i Linköping, inte för att filea nåt men för att ha en kniv bara till matlagning, det enda jag egentligen behöver kniv till. Det smarta med den är att
1. Den har ett långt blad, bra för matlagning.
2. Bladet är tunt, man frestas inte att tälja etc
med det.
3. Den får precis plats i Trangiat, om man nu
använder det. Man snuskar alltså inte omkring med
den i byxorna och blandar fickludd och matrester.
4. Den är mycket lätt (har dock ej vägt).
5. Den känns stabilare än Opinel.

Såg härom dan att Clas Ohlsson tagit in den i sortimentet, för 229:- tror jag. Det tycker jag är ett kap. Självklart behövs den inte om man bara ska värma frystorkat, men vid lite lyxigare matlagning är den en hit ihop med Trangias skärbräda/durkslag. Ska man sen flå en björn och bygga ett hus får man väl ta med sej en kniv till...

Björn
 
Re: Kniv och liv

baanrud; sa:
Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.

Ja, dem kommer vi ihåg! Jag har sovit i tält på EXAKT den plats där det hände. Nej, det är ingen makaber hobby att leta upp och tälta på sådana platser utan en person som bodde i husbil en bit bort berättade en stund efter midnatt, strax innan jag och pappa skulle gå och lägga oss, vad det var för en plats vi ställt tältet på. Jag var i yngre tonåren och blev hyfsat mörkrädd... Farsan blev nog lite obehaglig till mods också för hux flux så låg yxan som funnits i bilen inne i tältet! (Som om den hade hjälpt om de arma holländarna spökat för oss...)

Hälsningar,
# Ordf. i Klubben för Oviktigt Vetande :)

(eftersom den här tråden ändå verkar vara lite lagom urspårad)
 
Jag har ingen kniv med mig

På min första och andra fjällvandring hade jag med mig en Mora-kniv utan att den kom till användning. Sedan dess har jag gjort sex veckolånga vandringar i olika fjäll utan kniv. Många andra kan säkert ha användning för en kniv, men för vissa är det nog bara en machogrej.

Ulf
 
Re: Jag har ingen kniv med mig

UlfRikard; sa:
På min första och andra fjällvandring hade jag med mig en Mora-kniv utan att den kom till användning. Sedan dess har jag gjort sex veckolånga vandringar i olika fjäll utan kniv. Många andra kan säkert ha användning för en kniv, men för vissa är det nog bara en machogrej.

Ulf

Självfallet är kniven i friluftslivet bara en "machogrej". Har inte tänkt på det förut...faktiskt. Jag får nog ta och kasta bort min lilla "machosamling" av olika knivar som, trots allt, varit till lite nytta då och då. Tänk vad man lär sig mycket på detta forum.

//Per
 
Tja, det beror ju såklart på vad man gör i fjällen. Ska man bara vandra och har mat i påse etc så klarar man sig säkert utan. Själv har jag nu alltid en Rejäl kniv med mig, inget macho med det men det känns så mycket tryggare när det prasslar i buskarna! :)
 
Re: Jag har ingen kniv med mig

UlfRikard; sa:
På min första och andra fjällvandring hade jag med mig en Mora-kniv utan att den kom till användning. Sedan dess har jag gjort sex veckolånga vandringar i olika fjäll utan kniv. Många andra kan säkert ha användning för en kniv, men för vissa är det nog bara en machogrej.
Vissa å vissa :-[ Mitt nikkalablad når inga macholängder men det är ju mer macho att ge sig i väg i vilmarken utan kniv, tugga av bröd, kvistar, skosnören och annat elände. Torrköttet kan var ett problem men det kan jag köra till chips en skärmaskin. Att jag inte tänkt på det ;-) ...*viskar*...Kom inte å säg att du har sax, det är rent knapsu...// Roland
 
Re: Jag har ingen kniv med mig

UlfRikard; sa:
På min första och andra fjällvandring hade jag med mig en Mora-kniv utan att den kom till användning. Sedan dess har jag gjort sex veckolånga vandringar i olika fjäll utan kniv. Många andra kan säkert ha användning för en kniv, men för vissa är det nog bara en machogrej.

Ulf

Kniven används bla för att spara på spriten och till diverse små arbeten. Sedan är det ju mysigare med en öppen eld tycker jag. Att ge sig av på fjället utan kniv känns för mig som att köra motorcykel utan hjälm, den är helt enkelt bra att ha då det kniper. /Marcus
 
Re: Re: Jag har ingen kniv med mig

walk_alone; sa:
Kom inte å säg att du har sax, det är rent knapsu...// Roland

Håller med dig, Roland. Sax är knappt, men helt klart, över knapsu-gränsen. För att nu inte tala om paraply som diskuteras i en annan tråd. Definitivt över gränsen!

:)

Anders

[Ändrat av graylingman 2003-09-19 kl 10:06]
 
Förtydligande

Jag har inte skrivit att alla som har knivar har det för att det är macho. Tvärtom skriver jag att många säkert har användning av kniv. Det är bara det att jag personligen inte haft användning för kniv under mina fjällvandringar. Skulle jag vilja börja elda med brasa eller fiska tar jag naturligtvis med mig någon av mina knivar jag också. Det finns alltså ingen anledning att ta åt sig (med vissa undantag då kanske).

PS. Jag har inte haft sax med mig heller och jag vet inte vad knapsu betyder. DS.

Ulf
 
Perpektivproblem?

boran; sa:
Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?
Jag ser kniven som en del av min säkerhetsutrustning (nödutrustning). Den skall sålunda vara anpassad för att klara de krav som en tänkbar (hypotetisk) nödsituation ställer på kniven och då är det naturligtvis något slags "bad-case-scenario" som är dimensionerande.
 
Knapsu?

UlfRikard "vet inte vad knapsu betyder". En läsvärd beskrivning av fenomenet finns i Mikael Niemis roman Populärmusik från Vittula.
 
victorinox

Går aldrig hemifrån utan min victorinox. Superskarpt blad och duger till det mesta. Skulle aldrig få før mig att ge mig ut i den stora farliga skogen dær vargar finns, eller fjællet dær den lømska bjørnen lurar, utan kniv...

Dessutom væger den faktiskt fasligt lite. Har haft morakniv innan, men den ær inte lika smidig. Dessutom kan det vara svårt att plocka svamp med en sax før att knyta an till andras inlægg :)

Var ute med brorsan en gång, han hade med sig: Fiskarsyxa, STOR buck-kniv, filekniv till øringen han planerade att fånga, samt en liten fællkniv. Fast å andra sidan så ær min bror lite skadad på punkten knivar.

http://www.victorinox.com/newsite/en/produkte/taschen/inhalt2.cfm?pid=0-8853

Som sagt, utan kniv i skogen ær som utan byxor i stan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.