Köper du rätt utrustning?

Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

uao; sa:
Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Stopp och belägg, sånt fusk kommer ni inte undan med! Genialt bärsystem eller inte, åtminstone ben & fötter känner skillnad mellan lätt och tung ryggsäck i slutet av dagen. Jag kan inte se egenvärdet i en ryggsäck, den ska ju bara hålla fast & skydda utrustningen när man rör sig från A till B, såvida den inte används till annat är ryggsäcken ren dödvikt som bör minimeras. Om man använder ryggan som kanot eller tält vore det förstås en anna sak..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

jarlmoden; sa:
uao; sa:
Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Stopp och belägg, sånt fusk kommer ni inte undan med! Genialt bärsystem eller inte, åtminstone ben & fötter känner skillnad mellan lätt och tung ryggsäck i slutet av dagen.

Jag håller med Jarl, ben och fötter belastas med ryggsäckens *vikt* oavsett hur bra och bekvämt bärsystem den har. Däremot, som Uffe antyder, finns det ju en viss poäng även med ett bra bärsystem, dvs är det gediget och bekvämt så mår hela kroppen bättre.

/mats
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

jarlmoden; sa:
.....
Jag kan inte se egenvärdet i en ryggsäck, den ska ju bara hålla fast & skydda utrustningen när man rör sig från A till B, såvida den inte används till annat är ryggsäcken ren dödvikt som bör minimeras. Om man använder ryggan som kanot eller tält vore det förstås en anna sak..
Jag tror nog att det är stor skillnad på exempelvis gamla päronsäckars ryggfientliga ickebärsystem och exempelvis Vulcans. Ryggsäcken skyddar inte bara utrustningen utan även din rygg, om säcken har ett bra bärsystem.
 
Hej där jarlmoden!
Låt mig se om jag har fattat din vandringsfilosofi rätt. Till kommande fjällvandringar kommer du att ha:

:en ryggsäck utan bärsystem (ryggsäcken är ju bara till för att skydda grejorna när du tar dig från punkt A till punkt B)

:ett tält utan innertält (kondens och insekter spelar ingen roll?)

:en sovsäck utan huva (du har ju mössa)

:ett tunt liggunderlag i skumplast (tja, du behöver varken komfort eller isolation?)

....

Antag att du skulle ta en ryggsäck med bärsystem, ta med innertältet, ta en sovsäck med huva, ta ett tjockare liggunderlag... Viktökningen skulle bli vad, c.a. 2,5-3 kg? Tycker du verkligen att onyttan i form av extra vikt från de grejorna, är större än den extra nyttan av de grejorna? En stilla undran bara.

Mvh Raskesven
 
Raskesven; sa:
Hej där jarlmoden!
Låt mig se om jag har fattat din vandringsfilosofi rätt. Till kommande fjällvandringar kommer du att ha:

:en ryggsäck utan bärsystem (ryggsäcken är ju bara till för att skydda grejorna när du tar dig från punkt A till punkt B)

:ett tält utan innertält (kondens och insekter spelar ingen roll?)

:en sovsäck utan huva (du har ju mössa)

:ett tunt liggunderlag i skumplast (tja, du behöver varken komfort eller isolation?)

....

Antag att du skulle ta en ryggsäck med bärsystem, ta med innertältet, ta en sovsäck med huva, ta ett tjockare liggunderlag... Viktökningen skulle bli vad, c.a. 2,5-3 kg? Tycker du verkligen att onyttan i form av extra vikt från de grejorna, är större än den extra nyttan av de grejorna? En stilla undran bara.

Mvh Raskesven

Tjena. Mina ryggor har bärsystem men ingen inbyggd ram, och jag använder tarp (Och mygghuva när det behövs), inte yttertält, annars är det vad jag fortsätter använda här i UK fram till oktober ungefär. Svaret på din stilla undran är: Ja, under barmarkssäsongen. Och detta var min sista kommentar om utrustning på Utsidan, eftersom folk verkar ta illa upp t.o.m. när de bara läser en diskussion. Sånt här pryl-gnabbande ska ju vara underhållande, inte röra upp känslor hos nya eller gamla vandrare..

Mvh, Jarl
 
jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Hej där jarlmoden!
Låt mig se om jag har fattat din vandringsfilosofi rätt. Till kommande fjällvandringar kommer du att ha:

:en ryggsäck utan bärsystem (ryggsäcken är ju bara till för att skydda grejorna när du tar dig från punkt A till punkt B)

:ett tält utan innertält (kondens och insekter spelar ingen roll?)

:en sovsäck utan huva (du har ju mössa)

:ett tunt liggunderlag i skumplast (tja, du behöver varken komfort eller isolation?)

....

Antag att du skulle ta en ryggsäck med bärsystem, ta med innertältet, ta en sovsäck med huva, ta ett tjockare liggunderlag... Viktökningen skulle bli vad, c.a. 2,5-3 kg? Tycker du verkligen att onyttan i form av extra vikt från de grejorna, är större än den extra nyttan av de grejorna? En stilla undran bara.

Mvh Raskesven

Tjena. Mina ryggor har bärsystem men ingen inbyggd ram, och jag använder tarp (Och mygghuva när det behövs), inte yttertält, annars är det vad jag fortsätter använda här i UK fram till oktober ungefär. Svaret på din stilla undran är: Ja, under barmarkssäsongen. Och detta var min sista kommentar om utrustning på Utsidan, eftersom folk verkar ta illa upp t.o.m. när de bara läser en diskussion. Sånt här pryl-gnabbande ska ju vara underhållande, inte röra upp känslor hos nya eller gamla vandrare..

Mvh, Jarl
Jag upprörs inte över så många saker (några käpphästar har jag), men jag engagerar mig lätt i saker jag är intresserad av. Jag kommer nog aldrig att bli extrem mot UL, men jag uppskattar dina synpunkter, även om jag inte alltid delar dina åsikter. Bl.a. du har påverkat mig i så hög grad att jag beställt en ny trevlig liten rygga att använda vid kortare vandringar, 1-5 dygn, istället för min Vulcan. Så fortsätt gärna gnabbet och kommentera utrustning. En rakt på sak lite rå ton ibland betyder ju inte att man tagit illa upp:) Nya och gamla vandrare som upprörs över inlägg tycker jag ska bemöta de inlägg som de upprörs av och efterfråga förtydliganden.

Mvh Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Lätt diskussionen igen

Tyngsta posten ovan är ryggsäcken, men med bra ryggsäck kan man bära tungt?
[/QUOTE]

Där sa du nåt väldigt intressant, egentligen kanske man inte borde räkna in vikten på ryggan när man diskuterar vandring (alltså, detta gäller ej tävlingssammanhang) för en tyngre rygga har säkerligen ett mer gediget och bekvämt bärsystem.

Med detta menar jag att tex. 25kg kan kännas väldigt olika beroende på rygga, i vissa säckar kanske man inte ens överväger den vikten medan andra bara är att hänga på och gå.
//Uffe
[/QUOTE]

Nu har jag inte hela anatomin klar för mig, men jag vet något
om effekterna på min rygg av olika packningsvikt.

Ungefär varannan timme under turen gör jag McKenzieövningar.
Man lägger sig platt på mage och häver med armarnas hjälp
överkroppen. Midjan ska vara kvar i backen. Om jag burit,
säg 20 kg, tar det emot ordentligt, ryggradesn nedre del har pressats ihop; kanske inte så konstigt ty något av detta
kan jag känna efter en löptur också. Går jag ned till 16-17 kg
känns knappast något av detta.

Alltså menar jag att vikten har inflytande, även om det
kanske bara betyder något för oss som haft ischias-besvär.

Är avbärarsystemet dåligt justerat får jag spänningar i nacke
och axlar och det är väl också dessa som avlastas
när alla remmar är rätt åtdragna. Åt ryggslutet är väl inget
att göra?

Hur belastas ryggen av Golite Gust och liknande?

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.