Köper du rätt utrustning?

Re: sikket tudande!

norpan_; sa:
Spelar stor roll vad fan var och en har med sig! Jag lovar er det finns ingen här på Utsidan som har en packning som alla hade varit nöjda med..


/mattias..som själv har den ultimata packningen:)

Men å andra sidan så har jag tack vare debatterna på utsidan gjort en massa ändringar i min packning.. Den dagen jag är fullärd eller har optimal utrustning så blir jag hemma..
 
Re: Re: sikket tudande!

FJS90/91; sa:
norpan_; sa:
Spelar stor roll vad fan var och en har med sig! Jag lovar er det finns ingen här på Utsidan som har en packning som alla hade varit nöjda med..


/mattias..som själv har den ultimata packningen:)

Men å andra sidan så har jag tack vare debatterna på utsidan gjort en massa ändringar i min packning.. Den dagen jag är fullärd eller har optimal utrustning så blir jag hemma..
Visst är det så, även om det är ett jäkla tragglande fram och tebax innan nån klämmer fram det där lilla guldkornet. Det intressanta är ju att läsa andras packningsfilosofier, och sen analysera och ifrågasätta sin egen. Man kan kanske inte rakt av köpa nåns idéer om hur man klarar sig på 5 kg i fjällen under 2 veckor, men man kanske kommer att tänka på nån liten detalj som gör att den egna packningen minskar nåt hekto.

/Håkan
 
Om man bara ska vandra och inte tävla, springa o.d. så tycker jag att det inte spelar ngn större roll om man bär 17kg eller 13kg. Fundera på vikten bör man (enligt min åsikt) kanske göra om man har 25+kg. Nu menar jag inte för en 5 dagars untan rent generellt. En normal frisk person orkar nog bära runt 20kg med dagens justa ryggor utan att stupa, vill man sen banta ner packningen så är det ju en fråga om vilken komfort nivå man är villig att acceptera. Kan vara värt ibland att släpa på några lyx prylar. :)

//Uffe
 
uao; sa:
Om man bara ska vandra och inte tävla, springa o.d. så tycker jag att det inte spelar ngn större roll om man bär 17kg eller 13kg. Fundera på vikten bör man (enligt min åsikt) kanske göra om man har 25+kg. Nu menar jag inte för en 5 dagars untan rent generellt. En normal frisk person orkar nog bära runt 20kg med dagens justa ryggor utan att stupa, vill man sen banta ner packningen så är det ju en fråga om vilken komfort nivå man är villig att acceptera. Kan vara värt ibland att släpa på några lyx prylar. :)

//Uffe


Ett sunt inlägg!
 
Re: Re: sikket tudande!

FJS90/91; sa:
norpan_; sa:
Spelar stor roll vad fan var och en har med sig! Jag lovar er det finns ingen här på Utsidan som har en packning som alla hade varit nöjda med..


/mattias..som själv har den ultimata packningen:)

Men å andra sidan så har jag tack vare debatterna på utsidan gjort en massa ändringar i min packning.. Den dagen jag är fullärd eller har optimal utrustning så blir jag hemma..

Jag är helt överens om att man kan lära sig av andras packningar. Men vad som är rätt och fel får var och en bestämma annars tar det aldrig slut.

/mattias....som är ute för naturupplevelsen och inget annat:)
 
Re: Re: Re: sikket tudande!

norpan_; sa:
Jag är helt överens om att man kan lära sig av andras packningar. Men vad som är rätt och fel får var och en bestämma annars tar det aldrig slut.

/mattias....som är ute för naturupplevelsen och inget annat:)

Personligen så hoppas jag att debatterna om frilufsandet inte tar slut, det vore väl trist..

Angående vikten i kilo så tycker jag inte antalet kilo i sig är så viktig som viljan att optimera. Jag har lärt mig att allt man mäter förbättrar man, börjar man spara kvitton och räkna på sin hemekonomi så plötsligt kan man lägga undan mer pengar än tidigare, skriver man körjournal så kör man automatiskt mindre och samma gäller med frilufsutrustningen, mäter och väger man så blir packningen direkt lättare..
 
Rätt prylar eller hur?

En liten anekdot, tyvärr helt sanninsenlig.

Några grabbar var iväg på en sväng med olika äventyr under en semester. En person var ansvarig för klättringsmoment i semestern. Han var riktigt entusiastisk kring klätterprylarna de hade med sig, snackade kring dem, la dem på bordet och fotade mm. Så pass mycket glädje kring detta hade han att han frågade sina kamrater "Vi har rätt grejer, eller hur". Sedan bar det av till klättring i Lofoten och då visar sig bla repet vara 25 långt. (För dem som inte vet det finns det inte mycket att göra i Lofoten med ett 25 m rep. Firningspisterna förutsätter 50 m firningar.) Så han fick äta upp orden "Rätt grejer eller hur".

Det är skillnad på fina prylar och rätt grejer.

/Micke - som sitter och funderar på ytterligare en rätt grej men börsen tvekar.
 
Optimering

FJS90/91; sa:
....
Angående vikten i kilo så tycker jag inte antalet kilo i sig är så viktig som viljan att optimera.
....
Vore intressant att veta hur ni andra optimerar. Bestämmer ni er för en viss maxvikt, och väljer sedan den i ert tycke mest användbara utrustning som ryms inom den vikten? Eller bestämmer ni er för en viss funktion totalt för utrustningen, och minimerar sedan vikten med viss funktion som restriktion? Skulle packningen bli densamma, oavsett tillvägagångssättet vid optimeringen? Själv gör jag det först nämnda, dvs. bestämmer mig för en viss maxvikt, och med maxvikten som restriktion försöker jag maximera nyttan av utrustningen.
 
Funktion

Nej jag försöker iaf minimera vikten på de funktionsområden jag anser mig behöva på respektive tur. Funktionsområden kan ju variera grovt utifrån tur, så utgår jag från vikt anser jag att jag kan bli utan funktion på viktiga detaljer för just den turen. Min grundide när jag packar eller planerar är "få se nu, vad ska vi göra nu"
 
Det är några frågor som måste besvaras innan man stoppar prylen i ryggan..

1. Behövs den?

2. Kan jag bygga en själv?

3. Kan den användas till flera funktioner eller finns det någon annat som kan ersätta den?

4. Finns det någon ersättningsprodukt som är lättare med bibehållen funktion kvalitet?

5. Kan jag påverka produkten så att den blir lättare med bibehållen funktion kvalitet? (borra, klippa eller slipa)

En fördel är om man tycker att det är kul att greja med prylarna när man inte använder dom..
 
Re: Optimering

Vore intressant att veta hur ni andra optimerar. Bestämmer ni er för en viss maxvikt, och väljer sedan den i ert tycke mest användbara utrustning som ryms inom den vikten? Eller bestämmer ni er för en viss funktion totalt för utrustningen, och minimerar sedan vikten med viss funktion som restriktion? Skulle packningen bli densamma, oavsett tillvägagångssättet vid optimeringen? Själv gör jag det först nämnda, dvs. bestämmer mig för en viss maxvikt, och med maxvikten som restriktion försöker jag maximera nyttan av utrustningen.

Helt klart följer jag det funktionsinriktade alternativet, jag definierar vilka krav utrustningen måste uppfylla efter vad jag ska göra, och försöker sedan ha minsta möjliga vikt efter detta.

Oavsett metod & mål är i alla fall en digital köksvåg & ett Excelark i datorn där man listar prylarna väldigt bra för att få överblick.
 
Re: Re: Optimering

jarlmoden; sa:
Vore intressant att veta hur ni andra optimerar. Bestämmer ni er för en viss maxvikt, och väljer sedan den i ert tycke mest användbara utrustning som ryms inom den vikten? Eller bestämmer ni er för en viss funktion totalt för utrustningen, och minimerar sedan vikten med viss funktion som restriktion? Skulle packningen bli densamma, oavsett tillvägagångssättet vid optimeringen? Själv gör jag det först nämnda, dvs. bestämmer mig för en viss maxvikt, och med maxvikten som restriktion försöker jag maximera nyttan av utrustningen.

Helt klart följer jag det funktionsinriktade alternativet, jag definierar vilka krav utrustningen måste uppfylla efter vad jag ska göra, och försöker sedan ha minsta möjliga vikt efter detta.

Oavsett metod & mål är i alla fall en digital köksvåg & ett Excelark i datorn där man listar prylarna väldigt bra för att få överblick.
Jag avsåg att en viss aktivitet, t.ex en vandring under viss tid på viss plats vid viss årstid, var given, innan optimeringen.

Anledningen att jag frågar är att jag gillar att använda en kåta (som jag kanske nämnt någon gång:) ). Då är det lätt att vikten bara springer iväg, så därför har jag satt restriktionen viss maxvikt, och inom den maxvikten, prylar som ger största möjliga nytta i mina ögon. Men sedan 1997/98 när kåtan kom in i bilden har jag successivt satt lägre och lägre maxvikt, med bibehållen nytta. Så för mig ger de olika tillvägagångssätten vid optimeringen på lång sikt samma resultat. Det har ju blivit så att min "nytta", funktion, av prylar är oförändrad, snarast förbättrad, medan maxvikten sjunkit.

Den för mig optimala utrustningslistan har jag sökt länge, och fortsätter söka, men den kommer aldrig att bli "färdig". Nya sorts prylar och intressen runt omkring vandringar, dvs. nya preferanser, sörjer som tur är för det.

Digital köksvåg kanske vore bra. Hittills har jag kört med mina Salter fiskevågar:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.