Köper du rätt utrustning?

Fördelen med att vandra på låglandsleder är att man passerar samhällen där man kan köpa mat. Man slipper på så sätt släpa med sig en massa mat.

Själv bär jag med mig väldigt lite saker när jag vandra på låglandsleder. Man behöver t.ex. inget tält, det finns för det mesta vindskydd eller små stugor att övernatta i. Om man nu inte vill sova under en gran eller slå upp en tarp.
 
Re: Tja vad är vad?

johankse; sa:
Har du 7-8 kg mat av 12 kg så är det väl OK! Har du däremot 10 kg pryttlar så är det väl mindre bra för dig. Men väl för butiken som kan få sälja lättare och mindre pryttlar till dig. Alternativet är ju att du dammar av symaskinen och börjar med hemslöjden.

Hemslöjden sträcker sig till att sprätta bort prylar och lappa sömmar. När jag får tummen ur sitter den mitt i handen.
Och att köpa nya prylar vore ju att ge efter för prylhysterin. Jag väntar tills mina grejer pajar (vilket kan ta ett tag eftersom jag ju gjort bra köp :) )

En snabb överslagsräkning:
Rygga Vulcan 2,4 kg (inga fickor, något trimmad)
Tält Haglöfs Twin Peak: 3,3 kg
Sovsäck Ajungilak Kompakt: 1,6 kg (för varm och för tung - skall kompletteras med sommarsäck runt kilot)
Kök Trangia 25 duossal m gas: ca 1,2 (?) kg
Liggunderlag Z-rest: 0,4 kg
Varm tröja Tierra: 0,5 kg
Regnbrallor Tierra: 0,3 kg
Skaljacka Tierra: 0,8 kg

...och så var vi redan uppe i 10 kg, utan att ens börjat räkna det jag har på kroppen!
I och för sig skall tält och kök delas på 2-3 pers, men ändå!

Jag vet att jag skulle kunna spara flera kilo på att lägga ut 15000 på prylar, men det känns ju inte som direkt samklang med trådens ande.

(Inte för att det gör nåt att bära över 10 kg, jag är ju både stark och modig)
 
Bulk, det ser tufft ut?

Vi var tre grabbar som nyligen vandrade i fjällen. De flesta vi mötte hade mycket större packning än oss. Det var så tydligt att vi faktiskt kommenterade det flera gånger sins emellan. Våra ryggsäckar (Lundhags V8 >70, Haglöfs SEC 75 och en North Face 55 liter) såg så små och ynkliga ut i jämförelse. Vi skojade om att vi faktiskt borde ha med oss uppblåsbara påsar för att fylla ut ryggsäckarna så de skulle se bulkiga ut.
De vi mötte hade tält, sovsäck och liggunderlag packade utanpå ryggsäckarna som sedan såg ut som om den skulle brista och spilla ut allt vad som var i den. Vad hade de med sig som inte vi hade?

För en femdagarstripp behövs just inte mer personlig utrustning än: (min)
1 st sandaler för vadning
1 st kängor/stövlar
2 st vanliga T-shirt
2 st underställ
4 par strumpor
3 par kalsonger
1 st fleecetröja
1 st Vind/regnjacka + byxor
1 st Vandrarbyxor
1 st varm tröja (bonus)
1 st liten handduk
1 st mössa
1 par vantar
1 st liggunderlag Therm-a-rest LE
Kåsa, stor matkåsa och bestick
Kniv
Hygiene-artiklar.

I övrigt hade vi ett Trango 3.1 (packat inne i en av ryggsäckarna) Mat mest i form av pulversåser, 3 st salami, hårt och mjukt bröd, några tuber mjukost, havregryn, Trangia m gastuber, termos (1 st), den extra ölen (1 st per person för första kvällen), en påse Nacho-chips, några lökar och paprika var allt packat i de andra säckarna. Vi hade också med oss ett tunnt rep för användning vid vad, men det blev inget dramatiskt sådant.

Totalt vägde våra ryggsäckar, 20, 19, 17 kg från början och det avtog snabbt efter att den lite onödiga delen av packningen konsumerats.

Det gäller ju att tänka igenom hela fjällvandringen innan man ger sig ut. Vad kan man tänkas behöva och vad behövs inte. Nästa gång ska jag ta med de där luftsäckarna.
[Ändrat av tholi 2003-08-18 kl 18:56]
 
Re: Bulk, det ser tufft ut?

tholi; sa:
Vi var tre grabbar som nyligen vandrade i fjällen. De flesta vi mötte hade mycket större packning än oss. Det var så tydligt att vi faktiskt kommenterade det flera gånger sins emellan. Våra ryggsäckar (Lundhags V8 >70, Haglöfs SEC 75 och en North Face 55 liter) såg så små och ynkliga ut i jämförelse. Vi skojade om att vi faktiskt borde ha med oss uppblåsbara påsar för att fylla ut ryggsäckarna så de skulle se bulkiga ut.
De vi mötte hade tält, sovsäck och liggunderlag packade utanpå ryggsäckarna som sedan såg ut som om den skulle brista och spilla ut allt vad som var i den. Vad hade de med sig som inte vi hade?

För en femdagarstripp behövs just inte mer personlig utrustning än: (min)
1 st sandaler för vadning
1 st kängor/stövlar
2 st vanliga T-shirt
2 st underställ
4 par strumpor
3 par kalsonger
1 st fleecetröja
1 st Vind/regnjacka + byxor
1 st Vandrarbyxor
1 st varm tröja (bonus)
1 st liten handduk
1 st mössa
1 par vantar
1 st liggunderlag Therm-a-rest LE
Kåsa, stor matkåsa och bestick
Kniv
Hygiene-artiklar.

I övrigt hade vi ett Trango 3.1 (packat inne i en av ryggsäckarna) Mat mest i form av pulversåser, 3 st salami, hårt och mjukt bröd, några tuber mjukost, havregryn, Trangia m gastuber, termos (1 st), den extra ölen (1 st per person för första kvällen), en påse Nacho-chips, några lökar och paprika var allt packat i de andra säckarna. Vi hade också med oss ett tunnt rep för användning vid vad, men det blev inget dramatiskt sådant.

Totalt vägde våra ryggsäckar, 20, 19, 17 kg från början och det avtog snabbt efter att den lite onödiga delen av packningen konsumerats.

Det gäller ju att tänka igenom hela fjällvandringen innan man ger sig ut. Vad kan man tänkas behöva och vad behövs inte. Nästa gång ska jag ta med de där luftsäckarna.
[Ändrat av tholi 2003-08-18 kl 18:56]
Kanske de ni mötte skulle vara ute en något längre period än fem dar? Låt se, din rygga vägde 20 kg för fem dar. Antag att du skulle vara ute i 14 dar, det ger ca. 7 kg mat till, och vips har du en tuff bulkig 27 kilos säck. Kan nog vara läge att utesluta 1 underställ, 1 par kalsonger, två par strumpor och bonuströjan;-)
 
Re: Bulk, det ser tufft ut?

tholi; sa:
För en femdagarstripp behövs just inte mer personlig utrustning än: (min)
1 st sandaler för vadning
1 st kängor/stövlar
2 st vanliga T-shirt
2 st underställ
4 par strumpor
3 par kalsonger
1 st fleecetröja
1 st Vind/regnjacka + byxor
1 st Vandrarbyxor
1 st varm tröja (bonus)
1 st liten handduk
1 st mössa
1 par vantar
1 st liggunderlag Therm-a-rest LE
Kåsa, stor matkåsa och bestick
Kniv
Hygiene-artiklar.

18:56]

Blev det inte kallt utan sovsäck ?? :)
 
vanligt med för mycket ...

Jag tror att jag alltid har för mycket i säcken, jag har alltid lika svårt att packa, jag skriver aldrig listor, om jag går ut om några veckor igen som min storebror vill att vi ska så tror jag att det är dax att riktigt testa vad jag behöver ha med, väga, skriva ner, dubbelkolla o.s.v. Om jag har köpt rätt utrustning, som frågan var, så tror jag att det jag har köpt och har idag är rätt för mig, jag saknar i alla fall inget, tror jag .... /Gunnar
 
Re: inte så lätt alltid!

dabac; sa:
Min friluftserfarenhet kommer mestadels från vad jag gjorde som barn och tonåring i scouterna.

Det finns ett par orsaker till att det är svårt att lätta "totalt" på packningen när man är ute med scouterna.

Dels är det ju så att när man är ute med scouterna så är det aktiviteter som skall genomföras. Då funkar det inte att ha sovsäcken som "förstärkningsplagg" ifall det blir svinkallt på natten. Inte heller fungerar det att krypa ner i sovsäcken och vänta på att kläderna ska torka om man blir blöt. Det gör att man måste ha lite mer saker med sig.

Sen är det ju också ofta så att den gemensamma utrustningen väger lite. De flesta av våra vindskydd är t.ex. gjorda av tung pressenning, är det tävlingar förväntas man alltid ha yxa och såg med sig för eventuella eldningskontroller etc.

Men när man ser en lite 40-kilos patrullscout släpa på en fullproppad 70-liters ryggsäck för en helg så känns det rätt bra att kunna tipsa dem om hur man lättar på packningen. Ska försöka köra en "lätta ryggsäcken"-hajk för våra patrullisar nu i höst, de har ju i alla fall sett min packning några hajker i våras.
 
Re: Re: inte så lätt alltid!

nermander; sa:
dabac; sa:
Min friluftserfarenhet kommer mestadels från vad jag gjorde som barn och tonåring i scouterna.

Det finns ett par orsaker till att det är svårt att lätta "totalt" på packningen när man är ute med scouterna.

Dels är det ju så att när man är ute med scouterna så är det aktiviteter som skall genomföras. Då funkar det inte att ha sovsäcken som "förstärkningsplagg" ifall det blir svinkallt på natten. Inte heller fungerar det att krypa ner i sovsäcken och vänta på att kläderna ska torka om man blir blöt. Det gör att man måste ha lite mer saker med sig.

Sen är det ju också ofta så att den gemensamma utrustningen väger lite. De flesta av våra vindskydd är t.ex. gjorda av tung pressenning, är det tävlingar förväntas man alltid ha yxa och såg med sig för eventuella eldningskontroller etc.

Men när man ser en lite 40-kilos patrullscout släpa på en fullproppad 70-liters ryggsäck för en helg så känns det rätt bra att kunna tipsa dem om hur man lättar på packningen. Ska försöka köra en "lätta ryggsäcken"-hajk för våra patrullisar nu i höst, de har ju i alla fall sett min packning några hajker i våras.
Dessutom så älskar ju alla ledare att inte tala om alla aktiviteter som skall ske. Man måste ju alltid ha med sig extra för man inte riktigt vet vad som skall ske.
 
Re: Bulk, det ser tufft ut?

tholi; sa:
Vi var tre grabbar som nyligen vandrade i fjällen. De flesta vi mötte hade mycket större packning än oss. Det var så tydligt att vi faktiskt kommenterade det flera gånger sins emellan. Våra ryggsäckar (Lundhags V8 >70, Haglöfs SEC 75 och en North Face 55 liter) såg så små och ynkliga ut i jämförelse. Vi skojade om att vi faktiskt borde ha med oss uppblåsbara påsar för att fylla ut ryggsäckarna så de skulle se bulkiga ut.

Lite kul det här med det svenska perspektivet på "lätt" packning. Om ni vandrade med era 70-75 literssäckar i Sydeuropa skulle nog många av de ni mötte tänka samma sak om er.. Om jag är ute 5 dagar kan jag starta med en total packvikt på under 8,5 kilo packat i en 30 literssäck. Rustad för temperaturer ner mot 0-strecket.
 
Re: Re: Bulk, det ser tufft ut?

jarlmoden; sa:
Om jag är ute 5 dagar kan jag starta med en total packvikt på under 8,5 kilo packat i en 30 literssäck. Rustad för temperaturer ner mot 0-strecket.

Hur i herrans namn då??? Och fortfarande bekvämt? (Det senare är ju subjektivt, men ändå...)

/Ulf
 
Re: Re: Bulk, det ser tufft ut?

jarlmoden; sa:
tholi; sa:
Vi var tre grabbar som nyligen vandrade i fjällen. De flesta vi mötte hade mycket större packning än oss. Det var så tydligt att vi faktiskt kommenterade det flera gånger sins emellan. Våra ryggsäckar (Lundhags V8 >70, Haglöfs SEC 75 och en North Face 55 liter) såg så små och ynkliga ut i jämförelse. Vi skojade om att vi faktiskt borde ha med oss uppblåsbara påsar för att fylla ut ryggsäckarna så de skulle se bulkiga ut.

Lite kul det här med det svenska perspektivet på "lätt" packning. Om ni vandrade med era 70-75 literssäckar i Sydeuropa skulle nog många av de ni mötte tänka samma sak om er.. Om jag är ute 5 dagar kan jag starta med en total packvikt på under 8,5 kilo packat i en 30 literssäck. Rustad för temperaturer ner mot 0-strecket.

har du nån packlista för dina <8.5 kg för 5 dagar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.