SPAM?

Re: Jävlit Jante!

fson; sa:
Han har ju åtminstone motivet att han talar för sin EGEN podukt - alla vi andra muppar lägger ner oändligt med energi i utrustningsforumet på att göra reklam för storföretagens prylar!
/Per

Men Utsidan lever på annonser och medlemars vilja att betala medlemsavgift.. Den enskilda medlemen har rätt att disponera diverse utrymmen på Utsidan utan att betala medlemsavgift, dock har man inte rätt att göra reklam för egna produkter, det står KLART och tydligt i forumreglerna.

Sedan kan jag tycka att det beror på hur man "nämner" sin produkt... Men som sagt reglerna e otvetydiga!
 

clindh

Forumvärd
Kul att se sådant engagemang i frågan och i vår ekonomi :)

Vi tycker det är jättekul med de små tillverkarna och uppfinnarna som utmanar "jättarna", och ställer gärna upp med diverse exponering odyl. Vi har tidigare ställt upp med nyhetsnotiser, veckans fråga och av oss godkända foruminlägg för att ett företag skall kunna diskutera med er om utvecklingen av en ny produkt.

Och vi är extra benägna att hjälpa till om det tillför något till Utsidan också; inte nödvändigtvis pengar - det kan vara en artikel, en bra rabatt till medlemmar, en schysst tävlingsvinst etc. Vi fattar mycket väl att små företag inte har budget för en "riktig" annons och kan tänka oss diverse andra kreativa lösningar. Tjänster och gentjänster.

Grundprincipen är dock alltid: "ta inga egna friheter - fråga oss först!". Det här fattar inte alla, trots tillsägningar, och då blir vi lite lacka och sänker ribban för vad vi tycker är acceptabla inlägg tex.
 
Re: Jävlit Jante!

fson; sa:
Han har ju åtminstone motivet att han talar för sin EGEN podukt - alla vi andra muppar lägger ner oändligt med energi i utrustningsforumet på att göra reklam för storföretagens prylar! ("jag köpte en asdyr pinal, och jag vill understryka att den är värd varenda krona, och att jag minsan inte är det minsta lurad").

/Per

Det är just det som gör det lite komplicerat, å ena sidan tycker man att han har rätt att marknadsföra sej med små medel etc. + att han ju är seriös i sin hållning. Å andra sidan gäller det för Utsidan att försöka få bra ekonomi i siten. Ett bevis för att saker sällan är svart eller vitt.

Själv köper jag gärna "asdyra pinaler" dels för att de ofta är bra och dels av prestigemässiga orsaker, jag tycker det är kul att ha "märkesprylar" kalla mej gärna prylbög men det är sån jag är. Jag känner mej inte lurad, eftersom jag gör ett medvetet val när jag väljer den dyrare prylen.

Ibland ligger det också en viss osäkerhet i köpet av en dyrare pryl av ett känt märke. Om man skall köpa en sak som man inte har så stora kunskaper om, tenderar iaf jag att välja ett känt och dyrare märke i hopp om att det då håller högre kvalité än det billigare. Inte alltid rätt, men jag blir sällan besviken när jag shoppar enligt den filosofin.
 
En aspekt som jag saknar i den här debatten är frågan om källkritik.

Om en person pratar om sin produkt, och dessutom är den enda som gör det, då kan man ju fråga sig hur pålitligt informationen är. Talar den personen verkligen om vilka nackdelar som finns eller är det förskönande beskrivningar?

Om nu personen i fråga inte talar om att det är hans egen produkt han talar sig varm om så försvinner ju den informationsbit som gör att man ser extra källkritiskt på det hela.

Jag vill minnas att det var nån tråd där nån frågade "Hur packar man bäst ryggsäcken?" och svaret blev ungefär "Använd OPS, det är bäst". Där är ju då frågan om hans OPS är bäst eller om han bara säger det för att sälja det?

Bättre svar hade varit "Jag har utvecklat nåt som heter OPS som jag tycker är jättebra". Och om nån annan hade tipsat om det hade det blivit "Jag har provat nåt som heter OPS som var jättebra". Med de svaren så har man mycket lättare att vara korrekt källkritisk.

Jag är t.ex. alltid skeptisk när tester av saker i Mersmak vinns av produkter i Coops eget sortiment...
 
Inte illa

Jag har följt den här debatten med glädje, för så här pass mycket reklam för OPS har jag aldrig fått här på utsidan.se. Besöks frekvensen på OPS sajten har ökat markant och beställningarna rullar in. Så tack alla, och framför allt du Patrik Nilsson, för all hjälp med marknadsföringen av OPS, ett bra bevis på Gerilla marketing i action ;-)

Jag har varit aktiv i ca 150 olika trådar, var av ca 6 som handlar om att packa ryggsäcken (resten har handlat om allt från att köpa kajak till rissirap), där har jag beskrivit hur man använder sig av OPS, jag har svarat på inlägg där ni har frågat om OPS, ett har jag startar själv och det var det här http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15077

Jag har alltid under min profil berätta att jag är mannen bakom OPS, jag skrev förut det också i mina inlägg, men Utsidan Christer bad mig att sluta med det. Så jag anser mig aldrig mörkat om det.

Vist har jag använt mig av utsidan.se för att berätta om OPS, men då först och främst genom dessa notiser som är godkända av utsidan.se:

http://www.utsidan.se/ndb/annat/notis/753.htm
http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/444.htm


Micke

[Ändrat av MikeMike 2003-06-13 kl 13:45]
 
Oj så många uttömmande och bra inlägg angående frågan om SPAM. Jag spetsar till frågan lite:

Är det SPAM om en företagare som vill nå ut med sin produkt till marknaden, länkar till sin egen samt konkurrenternas produkter i ett och samma inlägg, utan att skriva mera än att det är där man kan läsa om dem?
 
1; sa:
Oj så många uttömmande och bra inlägg angående frågan om SPAM. Jag spetsar till frågan lite:

Är det SPAM om en företagare som vill nå ut med sin produkt till marknaden, länkar till sin egen samt konkurrenternas produkter i ett och samma inlägg, utan att skriva mera än att det är där man kan läsa om dem?

Jag anser inte att det är SPAM om personen ifråga inte sprider budskapet "hej villt", att informera om en egen produkt i ett inlägg är inte SPAM.
 
1; sa:
Är det SPAM om en företagare som vill nå ut med sin produkt till marknaden, länkar till sin egen samt konkurrenternas produkter i ett och samma inlägg, utan att skriva mera än att det är där man kan läsa om dem?

Det du beskriver är väl gränsfall, men då kommer vi till kärnan: Du skall på Utsidan skriva i egenskap av privatperson.

SPAM är det nog inte, SPAM har fått stå som rubrik i den här tråden men den borde egentligen heta "Oetisk marknadsföring".

SPAM är det när man (eftersom det inte kostar nåt) skickar massor med information om produkten i hopp om att nån promille kommer att intressera sig.
 
SPAM NEJ - Otillåten marknadsföring JA

Så här står det i reglerna på utsidan.se

"Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller på andra platser utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam för produkter och tjänster som konkurrerar med Utsidans tjänster och produkter är inte heller tillåtet. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner."

Man kan inte kalla det SPAM men marknadföring i Gerillaform som Micke uttryckte det passar nog in.

Nu svarade ju han med sitt sätt att packa och hade han varit en privatperson utan anknytning till företaget Alpendesign så hade det inte varit några problem.

/Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.