SPAM?

björner; sa:
Dessutom har dom den s k Lean Gene, dvs en ovanligt uttalad förmåga att lagra energi i form av fett. Den genen var funktionell under tidigare svältperioder, nu har den tyvärr mera negativa effekter vad gäller övervikt och diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
Ahhh... dags att spår ur spamdebatten. Jag har nog en arktisk variant av Lean Gene så fort jag äter polarbröd med 12 mm extrasaltat bregottlager går jag upp i vikt :)
Beträffande en viss persons packsystem så jagar jag honom hela tiden, för att det är kul...*fniss*...// Roland
 
Patrik! Vad innebär ofta??

När hände det senast att Micke gjorde reklam för Outdoor Pack System? (Som för övrigt recenseras i senaste numret av Utemagasinet ;-)

De inlägg han har nämnt systemet i bryter mot reglerna, men hur många gånger har det hänt totalt?

Det är väldigt svårt att diskutera denna fråga när du varken länkar till inläggen du talar om eller talar om när de har skett. Kan det vara så att det är gamla inlägg??

Som nämnts tidigare i tråden så rör det sig ju absolut inte om spam, möjligtvis otillåten information.

Jag skulle vilja hävda att Micke har fattat budskapet från Utsidans redaktion och att han följer reglerna.

Jag var intresserad av OPS efter en diskussion om innehåll i sjukvårdsväskor och skrev till honom privat för att fråga om han inte kunde avsluta tråden genom att berätta hur resultatet blev. Micke svarade mig att han inte på eget initiativ kunde skriva inlägg som handlar om produkter han själv säljer. Detta med hänvisning till Utsidans policy och påstötning från redaktionen.

Jag var intresserad av svaret och ansåg att det fanns ett allmänt intresse av det och frågade honom samma sak i den aktuella tråden och fick honom så att svara, det anser i alla fall inte jag som reklam.

Personligen tycker jag att Micke i de inlägg han har gjort om OPS har balanserat det hela ganska bra, snarare information än reklam. Det är dessutom kul att kunna diskutera produkter med upphovsmannen.

Slutligen är min uppfattning att Micke är en "god forummedlem". Han deltar ofta i diskussioner och bidrar med intressanta synpunkter eller kommer med bra information.

Tips till Redaktionen:

Jag tycker att ni borde lägga till denna information på "regelsidan":

clindh; sa:
Ser ni inlägg som inte passar enligt våra regler, kontakta oss så tar vi bort. Vi hinner inte med att scanna alla inlägg som skrivs, så får vi inte tips så slinker det igenom.

Gå inte in i diskussion i forumet, diskussionstråden spårar ju ur om man istället börjar debattera andras inlägg.

Vänligen,


/JOHAN
 
Regler för Utsidan
Som användare av Utsidan, utsidan.se, måste du beakta dessa regler:

Du måste agera som privatperson
Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats

Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller på andra platser utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam för produkter och tjänster som konkurrerar med Utsidans tjänster och produkter är inte heller tillåtet. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner.
 
Likväl som jag kan tipsa om produkter som jag haft kontakt med anser jag att även fallet i fråga bör hamna under den kategorin.

Att man är representant för en produkt skall inte innebära ett förbud mot att marknadsföra den.
Tyvärr missbrukas systemet, men så har inte gjorts i detta fall. Spam är inte på fråga.
 
1; sa:
Regler för Utsidan
Som användare av Utsidan, utsidan.se, måste du beakta dessa regler:

Du måste agera som privatperson
Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats

Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller på andra platser utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam för produkter och tjänster som konkurrerar med Utsidans tjänster och produkter är inte heller tillåtet. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner.

Får du betalt för att vara utsidans lilla SPAM-polis, eller är du självutnämd ?

/ P.D
 
Inte SPAM

Med tanke på frekvensen av hans inlägg/reklam så är det knappast fråga om SPAM.

Sen är det lite svårt att säga om det är rätt eller fel av honom att tipsa om egna produkter då han ju har ett egenintresse. Hmmmm, jag är stödmedlem på Utsidan och jag tycker principiellt att man bör betala för att sprida ett kommersiellt budskap. Det gynnar alla som använder Utsidan, ju mer pengar de kan dra in desto bättre tjänster kan de erbjuda oss medlemmar.
 
Löjligt

Vem som helst kan ju förstå att Micke vill sälja sina produkter, frågan är om han tar till otillåtna medel i forumen. Han måste väl ändå få nämna dem i relevanta sammanhang!? Jag har läst rätt många inlägg på denna site som är betydligt mer urspårade och irrelevanta än Mickes. Produktinformation är trots allt en stor del av vad vi sysslar med här, även den som producerar bör väl få yttra sig?

Hur produktivt är det att ägna merparten av sina inlägg att bara gnälla över ordning och reda?

Vad jag försöker säga är att jag betydligt hellre läser ett inlägg från någon som normalt kommer med bra inlägg även om ett av dem ligger lite på gänsen till "god forumsed" än bara massa gnäll. Kvalitet
en på forumet är med beroende av "content" än ordning, regler och raka led.

Hej hopp
 
Undertecknad är en svensk i förskingringen som ofta tittar in pà denna ovanligt lyckade site med lika ovanligt lyckade forum (bra nivâ, bra frekvens). Anledningen till detta är tre:

1: som svensk i utlandet är det stimulerande, nostalgiskt etc etc. att àterigen aktivt fà anvánda sitt modersmâl samt att i övrigt ha "kontakt" med gamla Sverige.

2: Jag är som privatperson intresserad av det mesta som behandlas pà Utsidan.

3: Nu kommer vi till mitt dilemma: även som yrkesman intresserar mig utsidan, fr.a vad gáller svenskars syn pà utrustning: smak, preferens, användningsomràden, etc etc. Sâ lângt allt väl... problemet dyker upp när jag ser frâgor som jag gárna skulle svara pà, men avstâr, iom att svaret skulle framstâ som "reklam".

Jag medger med en lätt rodnad att jag i mina första stapplande utsidan-inlágg bedrev lite av det som hár kallas SPAM, men slutade efter att tag när jag insàg att detta förmodligen inte var lámpligt/önskvärt. Mina SPAMs var dock alltid (vill jag minnas) svar pà direkta frâgor.

Helt klart är att det finns en slags konflikt här: Om nâgon i forumet stáller en direkt frâga om en viss produkt / produktgrupp, ska dà representanter för företag som tillverkar eller distribuierar denna typ av produkt avhâlla sig frân att svara (för att undvika otillbörlig, oönskad reklam), eller ska han svara (och eventuellt hjálpa fràgeställaren pà traven).

Jag inser dilemmat, och avhàller mig personligen numera frân att námna det varumárke jag representerar, produkter vi tillverkar etc. , trots att detta ibland kanske skulle hjálpa en eller annan frâgestállare att hitta just det han/hon fràgar efter. (Dáremot tvekar jag inte att slánga mig in i allmánt hâllna debatter i ämnet :) )

Visserligen kliar det i fingrarna ibland, men i botten är jag enig med Utsidans policy.

I förlángningen riskerar man nog att allt för stor del av forumet tas upp av mer eller mindre dolda reklambudskap om man liberaliserar denna regel..

Tror jag...eller kanske inte? Vad vet jag?

Mvh / Mats
 
Jävlit Jante!

Han har ju åtminstone motivet att han talar för sin EGEN podukt - alla vi andra muppar lägger ner oändligt med energi i utrustningsforumet på att göra reklam för storföretagens prylar! ("jag köpte en asdyr pinal, och jag vill understryka att den är värd varenda krona, och att jag minsan inte är det minsta lurad").

/Per
 
Håller helt med Per....Varför måste någon med en egen idé tryckas ner så fort han/hon hörs ?
Kul att det finns prylar som det inte står Haglöfs eller TNF på.....

/P.D
 
malindo; sa:
Jag inser dilemmat, och avhàller mig personligen numera frân att námna det varumárke jag representerar, produkter vi tillverkar etc. , trots att detta ibland kanske skulle hjálpa en eller annan frâgestállare att hitta just det han/hon fràgar efter. (Dáremot tvekar jag inte att slánga mig in i allmánt hâllna debatter i ämnet :) )
Hela ditt inlägg tycker jag beskriver en företagares problem i detta forum. Jag tycker din ståndpunkt är mycket vettig och skulle utsidan ändra på sin policy skulle vi drunkna i "OPS i did it again" inlägga från designers och företagare som talar för sin EGENA produkt eller tjänster. Jättarna behöver inte marknadsföra sig på utsidan vi betalar deras reklamkampanjer när vi köper produkterna :) Men du kunde nog lägga en länk till din "hemsida" under din profil, det är väl inte ett komersiellt inlägg. // Roland
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.