Skriv bättre rubriker (II)

Pragmatism!

Till HÅKAN K: Jag tackar för ursäkten. Men när du skriver "Min avsikt var att bemöta ditt inlägg, där jag ansåg, och fortfarande anser, att resonemanget inte håller i alla avseenden" och att du "anser att man bör lägga varje diskussion i sitt rätta forum, oavsett om "usla rubriksättare" då inte bryr sig" så måste jag ju undra hur jag skulle ha gjort under förutsättningen att de med dåliga rubriker knappast tittar på "Allmänt"? Om jag vill nå dem måste jag ju ropa i det forum där jag sett dem.(Kanske finns det lika gott om dem under Klättring, vad vet jag, men då får väl klättrarna skälla på dem där.) Jag ser inget värde i att föra debatten i rätt forum om jag inte tror mig kunna nå adressaterna. Detta mitt beteende kallas pragmatism; motsatsen kallas formalism. (JOHANL:s andra inlägg sammanfattar detta problem väl).

(När du säger att det inte finns några "meningslösa" rubriker håller jag i och för sig helt med dig. Men jag har bara använt ordet i en mer vardaglig betydelse än din mer insiktsfullt ordagranna.)

Till RASKESVEN: Du skrev bl a "Denna gång har du skrivit ditt gnäll på forumet utsidan.se, inte på forumet fjällvandring. Bättre att gå dit man ska gräva än gräva där man råkar stå. Begriper inte varför du ska eftersträva att skriva under fjällvandring om du inte skriver om fjällvandring. "

Men jag skrev faktiskt inlägget under Fjällvandring - vilket också framgår av inlägg nr 3 (Nermander). Någon på Utsidan har tydligen flyttat debatten.

Och varför jag inte tror de med dåliga rubriker läser Allmänt? Tja, inläggen ger ett lite valhänt intryck och då misstänker jag att de (än så länge) är mindre intresserade av metadebatter.

Och NERMANDER och NORDESJO kan jag bara hålla med.

Lars
 
Re: Re: Re: Det handlar om hänsyn

nermander; sa:
Det är väl knapast hela världen att inte hålla för munnen när man hostar heller, men det brukar folk bli ganska irriterade om man inte gör när man är bland folk. Hänsyn var ordet.
Hänsyn till vaddå? Till att andra inte ska behöva läsa så många onödiga inlägg? Konstigt ordval, det har väl knappast med hänsyn att göra.
Eller enklare sagt: Vill du att nån ska läsa det du skrivit så får du skriva så folk läser det. Som nån skrev tidigare i tråden, vissa skribenter skriver alltid konstiga rubriker så deras trådar slutar man läsa. Är det målet?
Det är väl knappast ett problem för övriga på utsidan.se. Det är väl den som försöker få igång en diskussion eller få svar på en fråga som torskar på det. Men nej, det är inte målet.
Men jag undrar vad är det man missar?

Jag kan hålla med om att dåliga rubriker vilseleder, men det är inte ett problem, än mindre nåt att irritera sig på tycker jag.
 
Re: Re: Re: Re: Det handlar om hänsyn

pathfinder77; sa:
Jag kan hålla med om att dåliga rubriker vilseleder, men det är inte ett problem, än mindre nåt att irritera sig på tycker jag.

Vi spelar antagligen i helt olika divisioner. För mig som läser runt 200-300 foruminlägg per dygn (i olika forum) så är det nåt att irritera sig på. För varje inlägg som jag läser "i onödan" så kastar jag bort tid som jag kunde lagt ner på att läsa intressanta inlägg eller rentav skriva ett genomtänkt svar på nåns fråga.

Fast jag är väl då inte sämre än de som svär över nån som kör 50 på 70-väg eller de som tränger sig före i kön för att de inte orkar vänta.
 
Bättre stämma i bäcken?

Åter från fjällvärlden till grötiga och suddiga rubrikvärlden. Att läsa inlägg blir ofta som att vada grumliga glaciärbäckar: man vet inte vad foten ska hamna i förrän man satt ned den.

Tidigare har jag menat att medicinen är återkommande påminnelser i aktuellt forum, som JohanL också menade: "Därför finns det också ett värde i att med jämna mellanrum påminna om detta och därigenom hjälpa nya forummedlemmar..." Att dessa påminnelser sker i ett formellt felaktigt (medges villigt) forum bekymrar mig mindre; med en viss uppgivenhet förmodar jag nämligen att det är enda vägen att nå ut med påminnelsen.

Men vad ingen av oss tänkt på är att det ju finns ett tidigare led att hojta till vid: nämligen den ruta där man skriver sina inlägg. Kanske skulle det leda till en förbättring om man vid rubrikfältet hade något slags påminnelse om tydliga rubrikers värde? Kanske med en länk till exempel på bättre och sämre varianter? Idén borde i alla fall vara värd att prova en tid.

Så nu skickar jag förslaget till Utsidans folk också.

Lars
 
Re: Bättre stämma i bäcken?

Lars G A; sa:
Men vad ingen av oss tänkt på är att det ju finns ett tidigare led att hojta till vid: nämligen den ruta där man skriver sina inlägg. Kanske skulle det leda till en förbättring om man vid rubrikfältet hade något slags påminnelse om tydliga rubrikers värde? Kanske med en länk till exempel på bättre och sämre varianter?
- Bra idé!

Hoppas att du har haft en härlig tid till fjälls!

Själv kollar jag oftast bara de senaste inläggen på förstasidan, och där syns ju bara runt 18-20 tecken. Undrar hur många som tänker på det när de skriver rubriker... (Obs, retorisk fråga).

Hur skulle en påminnelse lyda och se ut? Som nedan eller?

EXEMPEL:
"OBS! SKRIV TYDLIG RUBRIK så att den som läser den kan förstå vad ditt inlägg handlar om. Upp till 20 tecken syns på förstasidan."

Ha en bra dag!


/JOHAN
 
På väg mot en förbättring i rubrikfrågan?

Johanl gav följande utkast: "OBS! SKRIV TYDLIG RUBRIK så att den som läser den kan förstå vad ditt inlägg handlar om. Upp till 20 tecken syns på förstasidan."

Bra. Helst borde man lägga till "...På resp. forum syns däremot hela rubriken."

Riktigt värdefullt vore en länk alldeles bredvid till bra och dåliga exempel. Meningsfull blir den nog bara om den innehåller exempel från just det forum man skriver i. Annars kan exemplen bli intetsägande om de gäller ämnen där man är mindre kunnig. Men kanske klarar inte Utsidans program det, och det kommer hursomhelst att ta lite tid att grubbla ut instruktiva exempel. Men för t ex Fjällvandring skulle då exemplen kunna lyda : skriv inte "Kungsleden" utan "vad krävs för att gå Abisko-Nikkaluokta?", inte "packning" utan "Tips på vad stugturspackning bör innehålla?", inte "båttransport" utan "Hur åka båt på Sitojaure?", inte "vadning" utan "bäst vada med två stavar? eller en?" osv.

(Och visst hade jag en härlig tid till fjälls. 8 dagar genom hela Sarek (S till N) och bara några regnskvättar en förmiddag. Brunbränd och föga myggbiten har jag haft mitt skönaste fjällväder någonsin.)

Lars
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.