Skriv bättre rubriker (II)

Läs ordentligt!

I Håkan K:s "svar" finns bl a detta:

"Lars G A (Lars Andersson) skrev:

Eftersom då fjällv. är det forum jag oftast läser, skriver jag mitt gnäll där. (Gräv där du står)

--------------------------------------------------------------------------------

Fel! Det är lika illa att skriva i fel forum som att sätta en otydlig rubrik. Om man sysslar med dykning och mountainbike, så frågar man inte om lämpligt däcksmönster mtb:n i dykforat bara för att man kör mtb:n till och från dykningen..."

Håkan K ger ett typiskt exempel på motbjudande debatteknik: han hoppar över första ledet av min argumentation och rycker loss enbart det andra ledet. Därmed får han mig till att framstå som just så dum som han vill ha mig (även om ordet "då" röjer att jag sagt något tidigare).Jag betackar mig för sådana klantiga påhopp.

Lars
 
Inlägg: Fot som vobblar

...heter en aktuell tråd. Och den hittar man under rubriken Inlines.
Det borde ju vara Fiske!
 
Re: Läs ordentligt!

Med risk för att dra på mig mer skäll så kortar jag även detta citat:
Lars G A; sa:
Håkan K ger ett typiskt exempel på motbjudande debatteknik: han hoppar över första ledet av min argumentation och rycker loss enbart det andra ledet.
Jag ber om ursäkt om du känner att jag förvrängt innehållet i ditt inlägg. Det var inte min avsikt. Avsikten var att bestrida det jag inte höll med om i ditt inlägg. Du börjar ditt påstående med att skriva: "Men jag återvänder till ämnet och förklarar varför jag inte skrivit i "Allmänt": jag tvivlar på att usla rubriksättare alls intresserar sig för ett sådant forum." Jag har ingen uppfattning/åsikt om det är så, och ville därför inte bemöta påståendet.

Lars G A; sa:
Därmed får han mig till att framstå som just så dum som han vill ha mig (även om ordet "då" röjer att jag sagt något tidigare). Jag betackar mig för sådana klantiga påhopp.
Som sagt, jag ber om ursäkt om du känner dig påhoppad. När du påstår att jag vill få dig att framstå som dum så har du fel. Min avsikt var att bemöta ditt inlägg, där jag ansåg, och fortfarande anser, att resonemanget inte håller i alla avseenden.

Jag anser fortfarande att de flesta rubriker inte är meningslösa ur den skrivandes synvinkel, skrivaren misslyckas dock ofta med att sätta sig in i läsaren situation.
Och jag anser att man bör lägga varje diskussion i sitt rätta forum, oavsett om "usla rubriksättare" då inte bryr sig.

/Håkan
 
Häpp Häpp Edet Kräpp

Det är inte så noga med rubriker tycker jag. Lite surrealistiska rubriker piggar alltid upp.
 
Re: Alla barn i början?

Lars G A; sa:
Nu blev det visst dagis av tråden.
Men jag återvänder till ämnet och förklarar varför jag inte skrivit i "Allmänt": jag tvivlar på att usla rubriksättare alls intresserar sig för ett sådant forum. Eftersom då fjällv. är det forum jag oftast läser, skriver jag mitt gnäll där. (Gräv där du står)

Möjligen är meningslösa rubriker ett nybörjarfel; när man själv läst Utsidan oftare kommer man på hur viktig en tydlig rubrik är och skriver fortsättningsvis sådana.

Lars
Denna gång har du skrivit ditt gnäll på forumet utsidan.se, inte på forumet fjällvandring.

Bättre att gå dit man ska gräva än gräva där man råkar stå.

Begriper inte varför du ska eftersträva att skriva under fjällvandring om du inte skriver om fjällvandring.

Om någon är en usel rubriksättare betyder det troligen att personen inte har din gedigna erfarenhet (?) vad gäller att sätta rubriker. Men förklara för mig varför inte en person utan stor vana vid rubriker skulle kunna intressera sig för vad som står i olika forum, exempelvis forumet allmänt?
 
Det handlar om hänsyn

svartöra; sa:
Det är inte så noga med rubriker tycker jag. Lite surrealistiska rubriker piggar alltid upp.

Det brukar folk som har gott om tid tycka, för mig är inte Utsidan det enda forum jag läser. Jag deltar i många olika forum och om jag skulle läsa ALLT som skrivs där skulle jag få ägna 8-10 timmar varje dag åt det (för att inte tala om hur det skulle vara att försöka läsa ikapp efter en veckas semester).

Det är av den anledningen som man både skall skriva i rätt forum och sätta en vettig rubrik: Så att de som inte är intresserade av tråden ska slippa behöva "kontrolläsa" den för att se vad den handlar om. Det handlar alltså om att underlätta för läsarna att hitta det de är intresserade av.

Av samma anledning är urspårade trådar dumt, eftersom då kan en tråd som jag inte var ett dugg intresserad av plötsligt innehålla en diskussion som jag ÄR intresserad av, men den kommer jag aldrig att hitta.
 
Re: Det handlar om hänsyn

nermander; sa:
Av samma anledning är urspårade trådar dumt, eftersom då kan en tråd som jag inte var ett dugg intresserad av plötsligt innehålla en diskussion som jag ÄR intresserad av, men den kommer jag aldrig att hitta.
Fast att missa en intressant diskussion är väl knappast hela världen? Det är ju ofrånkomligt att man missar saker, precis som i övriga livet. Men min erfarenhet av utsidan.se + andra forum på nätet säger att urspårade trådar är väldigt sällan intresanta, de tenderar att handla om, typ kottar;=).
Att missa en tråd på Utsidan är väl vad grabbarna i Hipp Hipp skulle kalla ett I-landsproblem.
/F
 
Kul diskussion...

Håkan K skrev:

Jag anser fortfarande att de flesta rubriker inte är meningslösa ur den skrivandes synvinkel, skrivaren misslyckas dock ofta med att sätta sig in i läsaren situation.
Och jag anser att man bör lägga varje diskussion i sitt rätta forum, oavsett om "usla rubriksättare" då inte bryr sig.
Jag tror också att grundproblemet är att många glömmer att skriva rubriken utifrån läsarens synvinkel. Därför finns det också ett värde i att med jämna mellanrum påminna om detta och därigenom hjälpa nya forummedlemmar för att på så sätt uppnå ett så bra/lättanvänt forum som möjligt.

Vad gäller rätt forum för ett inlägg så borde väl det styras både av innehållet i inlägget och av vem avsändaren riktar sig till. Om man har synpunkter på hur inläggen i ett specifikt forum görs så handlar ju inlägget om det aktuella forumet, även om sakinnehållet inte överensstämmer med det ämne som forumet är avsett för.

Jämför med två olika e-postsändlistor, "Om fjällvandring" och "Om sändlistorna", som ligger på samma server - du skickar ju till den lista vars deltagare du vill nå, inte till den andra bara för att ditt budskap inte innehåller ordet fjällvandring.

Ha en bra dag! :)


/JOHAN
 
Re: Re: Det handlar om hänsyn

pathfinder77; sa:
Fast att missa en intressant diskussion är väl knappast hela världen?

Det är väl knapast hela världen att inte hålla för munnen när man hostar heller, men det brukar folk bli ganska irriterade om man inte gör när man är bland folk. Hänsyn var ordet.

Eller enklare sagt: Vill du att nån ska läsa det du skrivit så får du skriva så folk läser det. Som nån skrev tidigare i tråden, vissa skribenter skriver alltid konstiga rubriker så deras trådar slutar man läsa. Är det målet?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.