Skriv bättre rubriker (II)

Här får ni ett gammalt surt inlägg i repris, tyvärr alltjämt aktuellt:

Jag har länge irriterats av de som inte förstått vad en rubrik är bra för när man ska vaska fram det (för resp. läsare) intressanta i ett väldigt debattsjok. Till slut tröttnar man på att titta på det som verkar oklart, alternativt lär sig att vissa signaturers inlägg är det lika bra att hoppa över.
(Rubriker på debattsvaren är det däremot mindre noga med - då följer ju texten direkt på.)

Lars
 
Läsaruppror mot rubrikslarvet

Kan inte göra annat än hålla med (och därmed hålla tråden uppdaterad).

Ju bättre rubrik desto större chans att man får napp.
Så enkelt är det. Det handlar inte om ordmärkeri eller besserwisseri.
Kommunikation är mottagarens marknad - det gäller att hjälpa läsaren att förstå vad man vill. Busenkelt.
 
Sällar mig till kören. De värsta varianterna som finns är väl "En fråga", "Hjälp!", "Köpråd?" och såna i den klassen...

Men sen är det ju rätt många frågor som hamnar i fel forum tycker jag. Att fråga efter kök i MTB-forumet är väl inte det listigaste även om det nu skall användas vid MTB-cykling. Frågor om mat kan väl i viss mån platsa i olika forum (paddling, fjällvandring) eftersom man vid olika aktiviteter har olika krav på vad maten får väga och hur den kan lagas, men jag tror inte man får sämre anpassade svar om man skriver frågan i Friluftsmat och sätter rubriken "Mat för en veckas paddling?".

Den här tråden ligger ju också i fel forum, den borde väl ligga i Allmänt eller Utsidans forum eller nåt sånt.
 
Sammanfatta inlägget i rubriken!!

Håller verkligen med om att det är viktigt med bra rubriksättning. Det underlättar ju både när man kollar rubrikerna i "Senaste nytt" på förstasidan och i de olika forumen.

Rubriker som tydligt sammanfattar vad inlägget/tråden handlar om ökar ju dels chansen för att man ska få många/bra svar och dels chansen att tråden även fortsatt kommer att vara nyttig (= hittas och läsas), t.ex. för folk som använder sökfunktionen eller skummar i diskussionsforumen efter svar på specifika frågor.

Däremot håller jag inte riktigt med Peter om att denna tråd ligger i fel forum. Jag skulle vilja hävda att den passar i alla fora!

Dessutom riktar sig förmodligen Lars i detta fall specifikt till de som skriver i forumet fjällvandring. (Även om iakttagelsen givetvis också har allmän giltighet).

Ha en bra dag!

/JOHAN
 
Re: Det är så man samlar kottar

nidob49; sa:
Det är på så såna svar man förstår att man kan göra 777 resp 1617 inlägg i forumet.

:)

Mvh Bert

Du lär dig.. Fler sådana korta meningslösa inlägg så ökar dina ynka 300 inlägg snabbt till 1000..

Bra jobbat Bert!! Stå på dig!!
 
Re: Re: Det är så man samlar kottar

FJS90/91; sa:
nidob49; sa:
Det är på så såna svar man förstår att man kan göra 777 resp 1617 inlägg i forumet.

:)

Mvh Bert

Du lär dig.. Fler sådana korta meningslösa inlägg så ökar dina ynka 300 inlägg snabbt till 1000..

Bra jobbat Bert!! Stå på dig!!
Jag bemödar mig inte att besvara påhopp från folk med bara 300 kottar... :)

/Håkan
 
rubelibrik

Den här tråden är ett bra exempel på en tråd med felaktig "rubrik".. Rubrik har det missvisande namnet "Skriv bättre rubriker" vilket kan missleda användare att tro att tråden handlar om just ämnet "rubriker", men så är ju inte fallet.. Denna tråden hadlar om kottar!! Det ser väl vem som helst...?
 
Alla barn i början?

Nu blev det visst dagis av tråden.
Men jag återvänder till ämnet och förklarar varför jag inte skrivit i "Allmänt": jag tvivlar på att usla rubriksättare alls intresserar sig för ett sådant forum. Eftersom då fjällv. är det forum jag oftast läser, skriver jag mitt gnäll där. (Gräv där du står)

Möjligen är meningslösa rubriker ett nybörjarfel; när man själv läst Utsidan oftare kommer man på hur viktig en tydlig rubrik är och skriver fortsättningsvis sådana.

Lars
 
Re: Alla barn i början?

Lars G A; sa:
Nu blev det visst dagis av tråden.
Hur gick det till? :)

Lars G A; sa:
Eftersom då fjällv. är det forum jag oftast läser, skriver jag mitt gnäll där. (Gräv där du står)
Fel! Det är lika illa att skriva i fel forum som att sätta en otydlig rubrik. Om man sysslar med dykning och mountainbike, så frågar man inte om lämpligt däcksmönster mtb:n i dykforat bara för att man kör mtb:n till och från dykningen...

Lars G A; sa:
Möjligen är meningslösa rubriker ett nybörjarfel
Jag skulle nog vilja påstå att rubrikerna ofta är meningsfulla, ur skriftställarens perspektiv. Rubriker som "Hjälp", "Fjällvandring" osv speglar vad han/hon känner, vilket problemet är et c ur hans/hennes synvinkel. Felet de flesta gör är m a o att de sätter sig inte in i läsarens situation.

/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.