ang nivå på debatt.

Re: debatt

lowe; sa:
Freddan75; sa:
Tycker du inte att bedommningen som manga gjort angaende de inlagg vi tipsade om ar ratt?

Jo, de var mäkta korkade! Men jag kan tycka att det finns många "attitydbidrag" som skräpar i debatterna här och där, fast de går ju alltid att bortse ifrån, eller...
Ja jo större delen går att bortse från,´jag menar inget likanr ju de som nämnts ovan...
 
Re: Re: debatt

bash; sa:
lowe; sa:
Freddan75; sa:
Tycker du inte att bedommningen som manga gjort angaende de inlagg vi tipsade om ar ratt?

Jo, de var mäkta korkade! Men jag kan tycka att det finns många "attitydbidrag" som skräpar i debatterna här och där, fast de går ju alltid att bortse ifrån, eller...
Ja jo större delen går att bortse från,´jag menar inget likanr ju de som nämnts ovan...

Så sant, så sant...
 
Det normala är ju att man för varje konferens har ett definierat ämne som inläggen skall handla om. Handlar de inte om det ämnet så ska de inte finnas där (en moderator kan då flytta dem till en konferens där det ämnet hör hemma).

Sen har man ju alltid de klassiska reglerna mot personangrepp och liknande, fast där finns ju en viss gråzon.

När det gäller vem som skall bestämma om gränserna är rimliga eller inte finns det ett knep som fungerar väldigt demokratiskt: Fritt konferensskapande.

Det står alltså var och en fritt att skapa en egen konferens som "konkurrerar" med den som man inte gillar hur den drivs. Sen märker man ganska snart vilken av dessa två som fungerar bäst. Ibland finns bägge kvar och ibland dör den ena, men alla får valmöjligheten att välja vilken av dem man vill delta i. (Nackdelen med ett sådant system är att antalet konferenser kan bli oöverskådligt...)

Alternativet till fritt mötesskapande är att man har nån slags "högsta instans" (i det här fallet lämpligen Utsidans redaktion) som kan avgöra tvister om huruvida en gräns är rimlig eller inte.

Jag har varit med om att ta fram regler för ett annat konferenssystem, det gjordes i samråd med bland annat en pensionerad riksdagsstenograf som bland annat berättade om att när det i riksdagen är en debatt som till slut bara omfattar två personer som omväxlande begär ordet och försöker övertala varandra så kan talmannen gå in och sätta "streck i protokollet". Denna funktion finns ju faktiskt redan här i och med att trådar går att låsa.
 
debatt

Jag tycker att ditt uppslag är vettigt, både i teori men också i praktik: Ibland när diskussioner går höga så utkristalliserar sig ofta två linjer, ett seriöst och ett mindre seriöst meningsutbyte. Man känner igen någon "falang" och kan därmed undgå att lägga för mycket tid på brus. Debatt är bra, bra debatt kanske något bättre? (nu tar jag helg - skridsko på Vättern känns lite mer stimulerande än debatt om debatter...).
 
Re: debatt

lowe; sa:
Jag tycker att ditt uppslag är vettigt, både i teori men också i praktik: Ibland när diskussioner går höga så utkristalliserar sig ofta två linjer, ett seriöst och ett mindre seriöst meningsutbyte. Man känner igen någon "falang" och kan därmed undgå att lägga för mycket tid på brus. Debatt är bra, bra debatt kanske något bättre? (nu tar jag helg - skridsko på Vättern känns lite mer stimulerande än debatt om debatter...).

Vad ar det for fel med en debatt om debatter?

(Observera att det nu blev en debatt om debatten om debatter=)
 
Re: debatt

lowe; sa:
Inte mer än att debatter om debatt får inte inkräkta på min utetid!!!

Just därför ska ju debatter och debatt finnas på ett sånt ställe så att den som inte vill läsa det kan slippa läsa det. Det är ju just exakt precis det som är vitsen med att ha olika konferenser: Man ska, genom att välja vilka konferenser man inte läser, kunna välja bort sådant man inte vill/har tid/har lust att läsa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.