Sära skrivningar?

Guest

Gäst
RÄTT & FEL

Vad är rätt och vad är fel!!!. Svenskan förändras hel tiden vilket även Utsidan ger en bild av. Särskrivninger eller ej så kan jag bara erinra om att det finns inget rätt eller fel!. Vissa kanske inte vill tilkänna sig den "Almänna" Svenskan som vi lärt oss. Låt alla vara de individer de vill vara. Det skall fritt kunna ge utryck för sina åsikter utan att bli föremål för Rätt eller Fel!.

I övrigt tycker jag att det är roligt med annorluna skriftframställningar!.

//Tor Henrick
 
Re: RÄTT & FEL

torwind; sa:
Vad är rätt och vad är fel!!!. Svenskan förändras hel tiden vilket även Utsidan ger en bild av. Särskrivninger eller ej så kan jag bara erinra om att det finns inget rätt eller fel!. Vissa kanske inte vill tilkänna sig den "Almänna" Svenskan som vi lärt oss. Låt alla vara de individer de vill vara. Det skall fritt kunna ge utryck för sina åsikter utan att bli föremål för Rätt eller Fel!.

Tor Henrick,

visst förändras språket hela tiden, och i synnerhet då talspråket. Det är talspråket som är det korrekta, skriftspråket är bara en dålig kopia av talspråket. Problemet är bara det att för att kunna kommunicera med hjälp av skrift så finns det vissa regler för att vi skall kunna förstå varandras skrift. Åmm ja skriver såmm ja prâtar så bli de svåt för andra å fatta. En av reglerna är att vad gäller sammansatta ord så skrivs de som de uttalas, dvs man skriver köttbullar och brunsås. Sedan finns det även brun sås men bullar som är kött har jag aldrig hört talas om. Tänk på orden banan och banan. när jag skriver fattar du inte skillnaden, om jag pratar är det inga problem.

Vad gäller talspråk så är det en helt annan sak. Det skriver även Fredrik Lindström om i sin bok "världens dåligaste språk".

/Martin
 
Re: Re: RÄTT & FEL

plast; sa:
Åmm ja skriver såmm ja prâtar så bli de svåt för andra å fatta.

Ovanstående är fel. Talspråket har inga mellanrum mellan orden. Inte heller har talspråket interpunktering eller stora/små bokstäver. Rätt blir alltså nåt i stil med:

åmmjaskrivesåmmjaprâtarsåbliresvåtföanraåfatta

Det är just därför som det är så förbannat svårt att få en dator att uppfatta talat språk.
 

Guest

Gäst
Re: Re: RÄTT & FEL

plast; sa:
torwind; sa:
Vad är rätt och vad är fel!!!. Svenskan förändras hel tiden vilket även Utsidan ger en bild av. Särskrivninger eller ej så kan jag bara erinra om att det finns inget rätt eller fel!. Vissa kanske inte vill tilkänna sig den "Almänna" Svenskan som vi lärt oss. Låt alla vara de individer de vill vara. Det skall fritt kunna ge utryck för sina åsikter utan att bli föremål för Rätt eller Fel!.

Tor Henrick,

visst förändras språket hela tiden, och i synnerhet då talspråket. Det är talspråket som är det korrekta, skriftspråket är bara en dålig kopia av talspråket. Problemet är bara det att för att kunna kommunicera med hjälp av skrift så finns det vissa regler för att vi skall kunna förstå varandras skrift. Åmm ja skriver såmm ja prâtar så bli de svåt för andra å fatta. En av reglerna är att vad gäller sammansatta ord så skrivs de som de uttalas, dvs man skriver köttbullar och brunsås. Sedan finns det även brun sås men bullar som är kött har jag aldrig hört talas om. Tänk på orden banan och banan. när jag skriver fattar du inte skillnaden, om jag pratar är det inga problem.

Vad gäller talspråk så är det en helt annan sak. Det skriver även Fredrik Lindström om i sin bok "världens dåligaste språk".

/Martin


Hej Martin!

Tack för dina synpunkter!. Språkfilosofer brukar säga att vi formas av vårt språk. Ligger något i detta!.
Jag vill bara att alla skall kunna få ha sin särprägel och kunna skriva från sina hjärtan. Men vi är eniga!!.
Språket förändras hela tiden.

Tor Henrick
 
En viktig orsak till att vi i skriftspråket måste hålla oss till vissa överenskomna regler är ju också att mottagaren har svårt signalera att han inte förstått eller att det är oklart med innebörden av texten. När man talar med någon tex i telefon eller öga mot öga, får talaren genast reda på om han är oklar, och kan omformulera det hela. Ta sedan extremfallet tex en lagtext. En tvetydighet (gör advokaterna glada) här kan ju innebära att en oskyldig blir dömd eller tvärt om . När det upptäcks så är det försent. Eller tänk vad surt att skriva en faktabok om något, och sedan förstår folk inte vad det står. Detta är även viktigt här på Utsidan om vi skall få svar på det vi (trodde vi) frågade. Om man nu undrar något eller har något att dela med sig så kan vi väl vara artiga nog (lät gammalmodigt) att efter bästa förmåga skriva väl. Observera att jag skrev efter bästa förmåga. Jag själv läser igenom texten både två och tre gånger innan jag skickar iväg den, men det smyger ändå med fel hela tiden. Det märks dessutom skillnad på om någon är slarvig, eller bara har svårt för det. Är någon slarvig så bedömmer åtminstone jag innehållet i texten därefter.

Hans
 
Rätt eller fel finns inte

Inom språk finns inte rätt eller fel.
Däremot finns bra eller dåligt. Bra är när budskapet går fram precis som man tänkt sig. Mottagaren behöver inte själv jobba för att bygga ihop det skrivna till nåt vettigt eftersom skribenten redan gjort det jobbet (det är ju skribentens jobb).
Dåligt är när språkets form skiljer sig från det man är van vid, så att man börjar tänka på annat än budskapet.

Särskrivningar av sammansatta ord är därför dåligt. Skribenten tvingar läsaren att själv bygga ihop orden, vilket är klart taskigt.
Grejen är nämligen den att svenskan skiljer i uttal mellan sär- och ihopskrivet. När den vane läsaren läser ett särskrivet ord "låter" det fel i skallen och man tappar fokus. Särskrivningar i en övrigt välskriven text är som fartgupp på motorvägar.

Jämför uttalet av "blå bär" och "blåbär".
Givetvis fattar man vad som menas, men det gör man å andra sidan om man skriver baklänges också.

Visst, språket utvecklas. Vi hittar på nya ord när det saknas, vi gör det mer konsekvent och säger "simmat" istället för "summit", vi stavar "dom" istället för "de" och "dem" eftersom "de" och "dem" inte finns i talspråket för de flesta. Allt detta är förbättringar, oavsett om man gillar det eller inte.

Kan någon som skriver isär berätta för mig:
...på vilket sätt särskrivningar förbättrar språket?
...vilka ord som skall skrivas isär och vilka som skall skrivas ihop - för hittills har jag inte sett någon skriva isär allt.

"Gore-tex jacka" men "regnjacka" ser man ofta.

Den dagen jag ser en hel text med ALLA ord särskrivna kommer jag godkänna det.
Den dagen särskrivare ser samma text kommer de fatta varför det är dåligt.
[Ändrat av Nordesjo 2003-02-11 kl 16:43]
 
Men vad är meningen?

Jag fattar fortfarande inte meningen med att skriva isär sammansatta ord. Då är de ju inte sammansatta längre. En brun hårig sjuk syster är ju inte detsamma som en brunhårig sjuksyster.

Man skriver som det låter.
Läser man ihop skriver man ihop.
Ser det otydligt ut ihopskrivet sätter man dit ett bindestreck. Lätt som en plätt.

Gore-tex-jacka
Lacoste-tröja
Ikea-katalog (Ikeakatalog funkar också)
Volvo-lastbilar
CD-skiva
lastbil
pappmugg
öråd
isbit
besserwisserinlägg

Om man skriver isär så ska man uttala isär, och det finns det väl ingen som gör?

Dessutom: Gore-tex jacka betyder att Gore-tex äger jackan.

Det handlar inte om språksnobberi, det handlar om att skriva så att budskapet går fram utan fartgupp. Vill man skippa snobberiet kan man ju strunta i att använda punkt, skippa vokalerna eller nåt annat. Man fattar ju ändå.

Men det är klart att alla får göra misstag. Det sker hela tiden, man slarvar eller skriver fel. Men när exakt samma slarvmisstag dyker upp hela tiden blir man ju som läsare lite sur på att man skall tvingas läsa något som skribenten själv inte ens orkar korra.
 
Svårt ämne

Det är ett intressant ämne att diskutera, helt klart. Tack o lov så håller sig nivån på inläggen på Utsidan nästan jämnt en bra bit över I h8 jo och 3Lit33 skrivformen, vilken är så vanlig på många andra forum på nätet.

Det är riktig jobbigt att läsa :)

Det finns en bra tumregel.
Skriver du på engelska, skriv isär om du tvekar. Skriver du på svenska, skriv ihop om du tvekar.
Ser det konstigt ut, sätt dit ett bindestreck.

Fast ofta förstår man ju ändock vad som menas. Den som skrev "Plus: Tekniskt väl genom tänkta detaljer" var uppenbarligen ganska nöjd med prylen och tyckte definitivt om detaljerna.

Men det är väl lite som att vissa människor är måna om sitt yttre och vill göra ett gott intryck, vissa är måna om sitt språk och vill göra ett gott intryck. För mig personligen så vill jag att folk skall förstå vad jag skriver (och orka läsa det) så då är det viktgt att man håller sig till förståelig svenska (vilket inte är helt lätt för någon som jobbar med avtal hela dagarna :)).

Talspråket har ett par riktigt hemska "nya" uttryck... Ett av dom är "knivskärning" som dom brukar berätta om på radion när någon blivit attakerad med kniv. Jag har en bekant som är journalist som berättar att dom ibland tänker ut nya ord som man skall kunna använda för att skapa mer intresse. Vissa ord fastnar och andra dör ut.
Samma sak med talspråk som passusen ovan om skriftspråk. Vissa människor "sätter på tv:n" och "spänner på grejjer på flaket" medans den som kanske vill hålla sig med ett vårdat språk "sätter igång tv:n" och "säkrar lasten på flaket". För att ta några exempel.

Förresten, CD-skiva i listan ovan tycker jag är ganska redundant så jag undviker den. Skiva eller CD fungerar bättre i mitt tycke än compact disc skiva som det blir utan förkortning. Dvs kompakt skiva skiva.

/Mattias
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...