Sära skrivningar?

Språkutvecklig?

Lars G A; sa:
Anledningen till att särskrivningen blir irriterande är ju att den 1/ försvårar läsningen av texten och 2/ gör detta helt i onödan (alltså utan någon vinst). Lars

Precis, du träffade helt rätt...

markustaljedal; sa:
Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.

Var gärna era egna språkpoliser men skriv hellre något intressant inlägg om torsken, allemansrätten, en kul resa eller en dålig ryggsäck än att hacka på andra. Låt oss för guds skull slippa se Utsidan förvandlas till en bjäbbande gnällhörna för Horace Engdahls självutnämnda lärljungar...

Språket utvecklas (ut vecklas?) hela tiden men man kan ju tycka att det borde vara till det bättre eller?

Bara för att vi debatterar på Utsidan (Ut sidan?) så tycker jag faktiskt att man kan diskutera språk oxå, det är ju det vi använder (an vänder?) för att dela med oss av våra erfarenheter (er faren heter?)

F.ö. tycker jag att vi borde kunna diskutera utan att hemfalla (hem falla?) åt öknamn (ök namn?) typ bjäbbande gnällhörna (gnäll höna?), Horace Engdahls självutnämnda (själv utnämnda/själv ut nämnda?) lärljungar (lär ljungar?)etc.

Gott nytt år på er alla önskar
p-a
[Ändrat av asp 2002-12-31 kl 19:32]
 
Re: Oroande utveckling

markustaljedal; sa:
Jag gör mig sällan, för att inte säga aldrig, skyldig till särskrivning. Däremot oroas jag av att språkpolisandet är en folkrörelse på så stark frammarsch som den är. Jag har varit glad över att Utsidan, till skillnad från många andra forum, präglats av ett starkt engagemang av blandat folk och i olika friluftsrelaterade frågor, UTAN förfall till språkpolisande och pseudoproblemältande. Vad är vi för ett folk egentligen nu när ingen längre verkar bry sig tillräckligt om riktiga problem för att orka debattera, skriva insändare eller gå ut och demonstrera, samtidigt som fler och fler tar det som sitt kall att korrigera andras stavfel och skrivfel? Det oroar mig helt enkelt att skrivihop.nu har betydligt fler medlemmar än t.ex. Utsidan.

Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.

Var gärna era egna språkpoliser men skriv hellre något intressant inlägg om torsken, allemansrätten, en kul resa eller en dålig ryggsäck än att hacka på andra. Låt oss för guds skull slippa se Utsidan förvandlas till en bjäbbande gnällhörna för Horace Engdahls självutnämnda lärljungar...

Varför jag startade denna diskussion var för att det dyker upp mer och mer särskrivningar vilket för mig försvårar läsandet och ibland även vad som egentligen menas. Jag klagar inte heller på folk som särskriver i deras inlägg utan startade detta som en helt egen diskussion under forumet utsidan.se. Enda anledningen var att förbättra innehållet på utsidan, inget annat. Förhoppningsvis kan vi hålla denna debatt här och ingen annanstans på utsidan.

Vad gäller språkpolisandet så tycker jag att du skall läsa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk". Där diskuterar han bland annat detta med att språkpoliser rättar folks talspråk eftersom "det faktiskt står si och så i svenska akademins ordlista". Att rätta talspråk går ju faktiskt inte egentligen eftersom det hela tiden utvecklas och meningen med det är att göra sig förstådd. Skriftspråk däremot är ju en dålig kopia på talspråket. För att alla skall kunna förstå det så har vi enats om ett visst antal regler. Om sedan dessa regler inte följs så ställer det till problem. Att språkpolisa mot särskrivningar är okej, att språkpolisa mot att folk säger "innan" istället för "före" är däremot inte okej enligt mig (för jag har ingen aning om vad som skiljer innan och före åt... :) ).

Och titta på "Värsta språket", ett av SVT:s riktigt bra program det gångna året.

/Martin
 
Re: Oroande utveckling

markustaljedal; sa:
Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.

Jo, det är viktigt att folk vågar skriva fast de inte alltid är helt säkra på hur det skall vara rent grammatiskt. Men funktioner och layout på Utsidan bör väl hålla sig till grundläggande språkregler. Men sådana fel är ju snabbt fixade.

Så skriv på allihopa, ett och annat fel är väl inte hela världen...
 
Lägger väl mina åsikter till traven av andras.

Som så många skriver så handlar det mycket om läsbarhet och risk för missuppfattningar. Skriver fel ibland gör vi väl alla, jag ahr t.ex. en väldig förmåga att skriva fort så jag kastar om bokstäverna (lät bli att ändra bara för att illustrera:). Jag har också en förmåga att skriva "inte" istället för "in" (och skriver "itne" när jag menar "inte":).

Men det vi diskuterar här är inte slarv, utan ren nonchalans gentemot läsaren. "Fattar du inte vad jag skriver så behöver du inte bry dig, jag tänker inte anstränga mig för att lära mig skriva rätt".

För att kommunikation skall fungera så måsta man använda ett gemensamt protokoll som både sändare och mottagare förstår. För skriven svenska finns det sådana regler, vissa av dem är svåra men de flesta klarar folk av utan att ens reflektera över dem. Jag ser inte hur det då skall behöva vara "onödigt" att lära sig regler efter hand.

Många särskrivningar kommer av att den som skriver bara lärt sig "hälften". De har lärt sig att man skriver inte tre s på raken så "massslakt" är fel. Istället för att då följa regeln som säger att man då bara skriver två s (masslakt) så hittar de på en egen regel och skriver "mass slakt".

Vilken kontaktannons svarar ni på?

"Kort hårig sjuk sköterska söker livs vän"
eller
"Korthårig sjuksköterska söker livsvän"

Han som säljer kassaapparater tjänar nog mer pengar än han som säljer kassa apparater. Fast när det gäller rått kött och råttkött vete fan vilket jag väljer.
 
Stor skillnad

Eller ta det här exemplet där ett litet ynka kommatecken på fel ställe kan vara skillnaden på liv och död.

Domaren skickar ett meddelande till fängelsechefen:

"Den dödsdömde benådas, ej avrättning imorgon."
eller
"Den dödsdömde benådas ej, avrättning imorgon."
eller
"Den dödsdömde benådas ej avrättning imorgon."

Sista exemplet var självklart för den som skrev, men inte för den som läser det.

Hans
 
Hmmm

Läste du mitt svar egentligen!? Jag har inte ursäktat särskrivning, tycker det är bedrövligt och det var ju det jag skrev.
 
Märklig invändning

Invändningen att man riskerar att missförstå innehållet på grund av särskrivning är lite märklig. I sak är invändningen naturligtvis korrekt men om man nu redan är så säker på att något är en felaktig särskrivning att man påpekar felet torde man ju redan ha begripit författarens avsikt och därmed är ju risken för missförstånd redan undanröjd...
 
Jag måste säga att jag har stooora problem när det gäller särskrivningar. Och det fick jag efter jag hade bott i England i 5 år, har fortfarande problem med det så jag ska allt spana in länkarna..... =) Så visst är det Engelskan som spökar, för mig i alla fall......

Ex: Motorsport sv
Motor sport eng

ops, hoppas att det rätt! =)
 
Messerschmitt?

PerP; sa:
Såg precis ett inlägg som också skapade oflyt i läsandet, ett meddelande med Capslock, dvs. bara stora bokstäver.


Versaler, heter de ju. De stora bokstäverna alltså.

Och de små är gemener.

Mvh

Göran

(Tjänstgörande besserwisser på nätet i kväll (eller är det messerschmitt man säger...???)
 
Re: Märklig invändning

markustaljedal; sa:
Invändningen att man riskerar att missförstå innehållet på grund av särskrivning är lite märklig. I sak är invändningen naturligtvis korrekt men om man nu redan är så säker på att något är en felaktig särskrivning att man påpekar felet torde man ju redan ha begripit författarens avsikt och därmed är ju risken för missförstånd redan undanröjd...
Jo, men det är när det inte är uppenbart som risken uppstår. Om jag skriver att jag är förälskad i en brun hårig kvinna, har du ingen aning om ifall jag särskrivit eller ej. Du kan gissa eller fråga eller i värsta fall ta mig på orden. Men vem vet, jag kanske gillar håriga kvinnor ;) .
Om man konsekvent särskriver så blir det ett ordentligt missförstånd förr eller senare, och i bästa fall blir du då som skribent varse om det och kan korrigera det hela innan skadan är skedd. Men det klart, skriver man bara oviktiga saker hela tiden så har det ju ingen betydelse.
Hans
 
Engelska

boot; sa:
Jag måste säga att jag har stooora problem när det gäller särskrivningar. Och det fick jag efter jag hade bott i England i 5 år, har fortfarande problem med det så jag ska allt spana in länkarna..... =) Så visst är det Engelskan som spökar, för mig i alla fall......

Men hur är det egentligen med Engelskans särskrivningar!? Det verkar inte konsekvent, kan det vara så att de också ofta gör fel? Ex. Multispeed, championship, windscreen ......
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.