Stödmedlemsskap

Angående fri lunch.

Någon skrev, apropå att det inte finns någon fri lunch, att eldsjälar "gratis" lägger upp websidor eftersom det är så enkelt. Alltså finns det fria luncher. Jag håller inte med. There is no such thing as a free lunch.

Själv anser jag att Utsidan är värdefull eftersom jag kan hitta information här som annars inte går att få tag på. Ibland kanske jag själv rent av kan bidra med information.

Om andra inte bidrar med information till mig så blir Utsidan värdelös. Det kostar visserligen tid för dessa människor och den tiden skulle de kunna använda för att skapa andra värden t ex tjäna pengar. Men investeringen i Utsidan, som består i att bidraga med material, lönar sig i längden eftersom den ger högre avkastning tillbaka i form av andra kunskapsinvesterare som delar med sig.

Detta avkastningsvärde måste vara reellt eftersom Utsidan hela tiden ökar i antal läsare/medlemmar.

Det är alltså ingen "fri lunch" utan ett deltagande i något som ger ett värde tillbaka. Kostnaden är eget deltagande efter förmåga.

Jag tycker inte att det finns någon motsättning mellan att ge ett värde genom att bidraga med rescensioner mm och att faktiskt betala lite för att webbsidorna skall underhållas ordentligt. Värde som värde. Jag deltar eller betalar bara om jag vill och om jag tycker att jag får ut något själv.

Det gör jag :)

Jag är alltså för stödmedlemskap för den som vill. Alla ska kunna deltaga i diskussioner mm precis som nu. Någon form av återkoppling för hög aktivitet är dock önskvärd. Ännu bättre om utsidan kunde få till något rabattsystem hos Sportsnet eller liknande för stödmedlemmar.

Mvh,

Johan
 
Betalt

x-treme har rätt när han skriver om ett fritt internet, så borde det vara. Jag har trots det (och i strid med mina principer dårå) just nu betalat in 99 SEK. Se till att förvalta det förtroende som jag m fl ger er (på utsidan.se) på ett bra sätt. Gör en bra (ännu bättre) utsidan.se för pengarna!

/Håkan
 
Efterklokhet

Lite efterkloka förslag, men ändå...

-Kan man inte som stödmedlem välja att betala så mycket man själv tycker utsidan.se är värd med en minimigräns för att få extrafunktionerna.
-En fråga skulle kunnat ställas: "Hur mycket skulle du kunna tänka dig betala för att få tillgång till utsidan/extrafunktioner?" Detta torde med enkel matematik och lite sunt förnuft ge en bild över hur stor medlemsavgiften bör vara för att maximera medlemsintäkterna.

För övrigt är det för mig ännu oklart varför pengarna behövs. För kostnader (el, tele...), för att ni jobbar en massa med utsidan (vilket innebär att ni får lön vilket ni iochförsig kan vara värda), eller annat?

-Behövs pengarna för att utsidan ska överleva?
-På vilka sätt ser ni att utsidan kan utvecklas med mer resurser?

Har själv inte bestämt mig än
Tack för en bra sajt

/daniel
 
Ämnesglidning! Fri Lunch

Den fria lunchen finns på internet, därmed basta!

Att sedan Joru och andra kommer med kvasi-vetenskaplig-ekonomiska resonemang hjälps inte. Jag hjälper gärna till och delar med mig av min kunskap bara för glädjen att kunna hjälpa (förmodligen en hel del för att jag vill visa att jag kan också:eek:), men det spelar ingen roll vad jag har för syfte, för jag ger bort något utan krav på att få tillbaka. Har du aldrig hjälpt någon utan att räkna med att få något tillbaka, en person du aldrig mer kommer att se, en mamma med barnvagn? Folk hjälper varandra för att det känns bra, rätt och kul, om det sedan leder till att internet-communitys kan existera så är det en sekundär sak av detta.

Vad har då detta med saken att göra?
-Jo, internet är billigt.
-Arbete är dyrt.
-Om någon tröttnat på att vara givmild så måste man förstå det och acceptera.
-Man kan inte kräva en fri lunch, men man kan få den.

Så om nu de super hygglo människorna som driver utsidan vill börja putta över det hela till något annat, mer tidningsaktig som det finns pengar i så är det ju deras ensak. Men det är ju inte säkert att det kommer uppskattas av alla...

Men som det är nu så är det iaf okej med mig och jag uppskattar siten väldigt mycket!

-*-
Bra frågor dangermouse!
-*-
Själv är jag skeptisk till att man ska få fördelar av att man har gjort många inlägg, då detta blir ett incitament till osakliga inlägg.
-*-

/Hilber
-Jag fick livet utan att behöva betala något!
-Den fria lunchen finns så länge som man kan fatta egna beslut.
 

clindh

Forumvärd
Re: Efterklokhet

dangermouse; sa:
-Kan man inte som stödmedlem välja att betala så mycket man själv tycker utsidan.se är värd med en minimigräns för att få extrafunktionerna.
Jovisst, det går fintfint att betala mer än de 198:-
(Men det var väl inte så du menade, jag fattar...)
Det går bra att stödja med mindre också, man får ju extrafunktionerna en kortare tid bara. Stödmedlemsskap kostar alltså 16,50 kr i månaden. Som en påse godis ungefär.

-Behövs pengarna för att utsidan ska överleva?
Ja. Att Internet är gratis är definitivt en myt. Ja det är billigt att lägga ut sin hemsida, men när man kommer uppåt våra volymer (50Gb i månaden, 6000 besökare om dagen, två servrar, backuper mm) så kostar det på. Drift+Internet för vår teknikplattform ligger på ca 10.000 i månaden. Förutom teknik tillkommer kostnader för bokföring och revision. Allt annat arbete är idag helt utan ersättning.

Annonsintäkter går inte att budgetera med i dagsläget, ena månaden är det 1.500:- ibland några tusen mer. Men det är grymt segt på annonsmarknaden och friluftsbranschen verkar dessutom extra konservativ när det gäller att prova nya marknadsföringsvarianter. Notera: de annonser som gett oss hyfsat mycket pengar är dom där ni brukar skriva och ösa galla över; popups som visslar, stenar som flyger över skärmen mm :)

-På vilka sätt ser ni att utsidan kan utvecklas med mer resurser?
Hantering av alla mail från medlemmar, tips som kommer idag, expeditioner som vill ha hjälp etc etc kräver idag nästan en halvtidstjänst - idag gör Ullis mfl med detta på sin fritid.

Vi vill som minimum kunna avlöna en kombinerad redaktörs- och administrationsperson. Då kan vi dels ha en bra service till alla som vill bidra till sajten, svara på frågor, hålla koll på att avdelningar har aktuell information etc samt även luska fram eget materia. Om möjligt skulle vi också vilja kunna ge en liten ersättning så vi kan ha fasta avdelningsredaktörer (vilket saknas idag).

Vi vill också utöka med fler funktioner -prenumerationsmöjlighet i forumen är tex mycket efterfrågad!

Exakt vad vi skall göra funktions- och innehållsmässigt måste vi få återkomma när vi har någon slags prognos på hur det här med stödmedlemsskapet slår ut.
Ni kommer definitivt få önska och tycka till.
 
Re: Johan K, vilken värld lever du i?

föhl; sa:
Meningen med internet var aldrig ideologisk eller att information på något sätt skulle flyta fritt. Du får nog gå tillbaks till tidiga e-postsystem som Fidonet för att hitta detta.

Trodde det var allmän vetskap att Arpanet och dess efterföljare Internet var skapat av amerikanska militären. För vadå tror du? Frihet? Jämlikhet? Broderskap? Nej, för krig naturligtvis.

Att sedan universiteten fick vara med var från början bara ett sätt att skapa kritisk massa för nätverken.
Jag lever i samma värld som dig och alla andra. Och ja det är mer eller mindre allmän vetskap hur utveklingen av internet fortskred och även hur det uppstod, men en repetition är alltid bra så tack för den... I.o.m att du visste detta besitter du kanske även en viss form av slutledningsförmåga, och förstår vad jag menar, att internet efter att det blivit ett allmänt verktyg för dig och mig och alla andra såg lite anorlunda ut än idag. Det var inte lika mkt betal-siter helt enkelt. X.trem (Dan) var inne på detta i ett av sina inlägg.

Jag har inte betalt något, och kanske inte kommer att göra det heller, vi får se. Isåfall tycker jag inte att det behövs några av de morötter som utsidan f.n pressenterat.(ok det är en fin service) Om stålarna kan innebära en helt reklamfri site så kan jag kanske fundera på att frångå mina principer. (Det sista stycket var inte riktat till dig 'Fölh'.)

Tack 'Föhl', för svar på tal, diskusionen får aldrig ta slut för då är det ingen som tänker och har egna åsikter

Johan
 
Länk till redovisning

Nu har jag betalat stödmedlemsavgiften, men inte har jag registrerats med någon stjärna än och än mindre tagits upp på listan över stödmedlemmar. Detta kan i och för sig bero på att pengarna ännu inte kommit fram och att listan inte hunnit uppdaterats.

Redovisningen av stödmedlemskapet skulle ske öppet, men listan över stödmedlemmar är svår att hitta till. Jag hittar den inte under artikeln om stödmedlemskap på första sidan utan måste gå till denna debattråds fjärde sida där en länk finns. Eller har jag missat länken någon annanstans?

Joakim Ekendahl - utsidansupporter...
 

clindh

Forumvärd
Jag skall fixa till en tydligare länk.
Tyvärr är Postgirot hemskt sega - vi har beställt en tjänst så vi kan få kontoutdrag elektroniskt direkt, men den dröjer någon vecka. Tills dess får vi kontoutdragen per post och ni vet ju hur snabba Posten är... Men stjärnorna kommer!
 
stödmedlemskap, kanske...

198 kronor är mycket för en sajt som i mångt och mycket bygger på medlemmarnas ideella insatser.

Det är en hel del annonser på utsidan, slipper man dem som medlem?

Om utsidan publicerar artiklar som en medlem har skrivit, får man då betalt för detta (att ta betalt för att saker, men i sin tur inte betala de som möjliggör att man kan ta betalt är ju inte helt etiskt försvarbart).

Utsidan är en väldigt bra sajt, men 198 kronor är också en del pengar, och just nu tycker jag utformningen av det hela inte är lyckat.

Återkom gärna med ett lägre pris och med belöningssystem för de av medlemmarna som gör det möjligt att ta betalt.

mvh Christian Almgren
 
Vad är Utsidan?

Hej alla,
jag har själv pendlat mellan att skicka in pengarna och inte skicka in dem. Har frågat mig varför denna tveksamhet. Tveksamhet ligger inte i några brister i innehållet på Utsidan, mycket läsvärt, intressant och roligt finns här, utan tveksamheten för min del ligger i vad är Utsidan?

Jag stöder själv bla SSSK, Friluftsfrämjandet. De är ideella föreningar med en uttalad vison med mål och med uttalade strategier för att uppnå målen.

Var Utsidan står här vet jag inte. Är det ett företag som skall gå med vinst? Är det en förening? Är stödmedlemskapet ett sätt att klara företaget genom en kris för att det senare skall gå med vinst? Frågorma är många.

För min del tycker jag, är Utsidan ett företag som skall gå med vinst så vill jag inte stödja, det är bara konstgjord andning hur bra än Utsidan är idag. Är det ett företag som säljer en tjänst kan jag mycket väl tänka mig att prenumerera på tjänsten.

Om det är en ideell förening (med avlönad personer) så stöder jag gärna föreningen.

Ni som jobbar med Utsidan gör ett jättebra arbete och utför en stor bedrift i att drifthålla siten. Men j ag tror att ni behöver renodla det ni gör, och har ni redan gjort det så kommunicera ut er affärsidé.

/Dag
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.