Stödmedlemsskap

Johan K, vilken värld lever du i?

Meningen med internet var aldrig ideologisk eller att information på något sätt skulle flyta fritt. Du får nog gå tillbaks till tidiga e-postsystem som Fidonet för att hitta detta.

Trodde det var allmän vetskap att Arpanet och dess efterföljare Internet var skapat av amerikanska militären. För vadå tror du? Frihet? Jämlikhet? Broderskap? Nej, för krig naturligtvis.

Att sedan universiteten fick vara med var från början bara ett sätt att skapa kritisk massa för nätverken.

Nåja, det om detta. Låt oss slippa inblandning av militär och stat och bidrag och skit utan helt enkelt betala med våra hårt förvärvade kulor till något vi själva kan välja att vi har nytta och gädje av - Utsidan.

There is no such thing as a free lunch!

Någon betalar alltid. Idag blev det du.

/föhl
 
Mer fantasi

Hela diskussionen om att betala för tjänster på Internet känns oerhört passé, det finns inget som skiljer Internet från andra medier där vi är beredda att betala. Jag har alltså inget principiellt emot att betala för Utsidan.

Däremot kan jag tycka att det som erbjuds för medlemskapet är lite klent. OK, här finns helt klart en höna och ett ägg - inga pengar ingen funktionalitet. Men ändå, ta en titt på hur den eminenta fotbollsspels-sajten http://www.hattrick.org löste problemet. Med lite extra funktionalitet som i sig inte förändrar olika spelares möjligheter att delta så skapade man ändå ett sug efter att bli supporter (medlem).

Prylmarknaden och bildsidorna i all ära, det är diskussionsgrupperna som är Utsidans spets och därför är det där som det extra lilla värdet av att vara medlem (inte stödmedlem, hallå, det är inte hem och skola) ska finnas. Kanske kan man få placera sina tre favoritforum redan på första sidan när man loggar in på utsidan. Kanske kunna söka i flera forum åt gången. Kanske utökad information på ens profilsida m.m.

Kort sagt, initiativet med medlemskap är bra men lite mer fantasi vad gäller det medlemmarna får efterlyses.

/Mille
 

clindh

Forumvärd
cwmint; sa:
Hoppas du Christer redovisar öppet hur många stödmedlemmar Utsidan har efter hand!
Absolut, här är listan (vi har ännu inte fått in data från Postgirot, men snart blir listan längre...)

Ang kottarna så kommer vi definitivt se till att de blir värdefulla igen. En automatiskt förlängning av stödmedlemsskap vid uppnådda nivåer är en variant vi snackat om.

Idéer om vad vi skall hitta på för nya finesser och funktioner på Utsidan, när vi nu väl fått lite mer handlingsutrymmem kan vi väl återkomma till i en annan forumdiskussion snart. Det finns säkert massor med goda idéer och vi vill vara beredera på att ta åt oss och strukturera upp så många av dem som möjligt. En typisk förbättring vi vill göra är tex bevakning av foruminlägg.
 

clindh

Forumvärd
Re: Mer fantasi

mille; sa:
Däremot kan jag tycka att det som erbjuds för medlemskapet är lite klent.
Vi ville testa den här modellen med stödmedlemsskap istället för att stänga av en hel massa saker eller hela sajten för andra än betalande medlemmar, typ Ekonomi24. Vi tror det är mer rätt väg när det gäller en communitysajt med massa medlemsgenererat innehåll.
Jag vet andra communitysajter som tänkt spärra så man måste betala för att skriva i forum etc - det tror jag är att skjuta sig själv i foten.

Jag ser stödmedlemsskap som ett slags "shareware" - gillar man sajten så får man gärna betala en slant för att den skall kunna vidareutvecklas. Men det är frivilligt att betala. Och har man bara 100 kr att undvara kan man ju alltid betala det - man får förvisso inte den tjusiga stjärnan i mer än ett halvår då, men man har dragit sitt strå till stacken.
 
Forum vs Tidning

Mycket information på nätet är gratis! Värför då?

Jo:
-En hemsida kostar inte mycket att sätta upp.
-Många ger gärna råd och tips gratis. (Typiskt exempel på "free lunch")
-Reklam, kan täcka stora delar av kostnaderna för en site.

Så finns det någon som är intresserad av att driva ett sådant projekt, där andra bidrar med gratis text och kunskap, och det når ut till tillräckligt många intresserade så har man en bärkraftig ide som kommer att nå många och som inte behöver kosta eldsjälen (arna) mer än en hel del fritid.

Sedan, om de som startar sådana sidor vill bli större, leka med de stora pojkarna, som tar betalt och ger betalt så börjar man komma in på något annat. Nämligen något som i dagsläget främst finns i form av tidningar. Men ärligt, hur många lyckade nättidningar finns det? De flesta föredrar att få ett glansigt papper i handen....


Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det bästa med utsidan är Forumet. Så länge det är grattis så tycker jag att det är helt OK att ta betalt för extra saker, artiklar, nyckelringar, sidor utan reklam, eller vad som nu kan tänkas säljas. Men se då gärna till att det hålls skillt från Forumet.

Slutligen: Jag är alltså ganska nöjd med förändringen. Men om det är så att Forumet inte klarar av att stå på egna ben, läcker pengar, så vill jag vara den första att bidra med pengar till det! Men skriv då det, inget annat :)

/Hilber
 
Snabba beslut.

Jag tycker att det har gått MYCKET snabbt från det att Utsidan har lämnat ut förslaget att låta deras läsare betala ett par hundra i året för att ta del av sajten fullt ut. Ännu snabbare har det gått för er som redan har betalt.
Under helgen har det kommit frågetecken från Utsidans läsare om hurvidare det är bra eller ej. Men glöm det... Det är redan bestämmd, ni som vill, betalar. Var kommer vi in i bilden??? Demokrati???
Utsidan ger oss inte tid att fundera och brainstorma i frågan.
Betala bara, så blir det bättre, jag gör inte det.
Dan
 

clindh

Forumvärd
Re: Forum vs Tidning

Hilber; sa:
-Reklam, kan täcka stora delar av kostnaderna för en site.
Så har det varit - så är det inte längre. Dom "glada dagarna" är över då man kunde annonsfinansiera en sajt hel, jag törs nog säga att de allra flesta sajter ser sig om att hitta andra finansieringssätt.

Men om det är så att Forumet inte klarar av att stå på egna ben, läcker pengar, så vill jag vara den första att bidra med pengar till det! Men skriv då det, inget annat :)

Forumet är en viktig del, och det är säkert så att många av er läser bara forum och struntar i resten. Men är resten ointressant då? Av döma av allt läsargensvar vi får tror, antalets prylannonser, länkar mm som läggs in tror vi inte det, det är en viktig del av helheten och det är helheten som är Utsidan.

Men att bli en ny tidning på nätet har aldrig varit vår ambition - vi vill inspirera, informera och föra ihop friluftsintresserade. Att bara ha rollen som passiv forummotor är inte så lockande.
 
Mera för kaninerna

Som jag ser det är det inte fel på ideen utan genomförandet. Det finns ingen egentlig morot för att betala 200:-/år. Kanske skulle man kunna deala till sig lite rabatter hos några försäljningssiter typ sportsnet, addnature, northstar mfl. Det skulle, i alla fall för mig, vara en bit av moroten jag saknar.
 
En grej till:

Kan ni föreställa er detta:

Om ett par år är ALLA välbesökta webbportaler avgiftsbellagda med en rimlig summa på 200 kr om året.

Det betyder att Aftonbladet skulle ta 200 pix. Att Utsidan tar 200 pix. Att Passagen tar 200 pix. Att torget tar 200 pix. Alla era favorit sidor ska ha betalt, och då med 200 kronor. Det blir många kronor till slut att hålla reda på.

Ser ni vad ni lägger era pengar på???
Utvecklingen är absurb!!!
Det fria internettmediumet är ett minne blått.
Ska det vara så eller vad tycker ni? Håller inte Utsidan på att ta ett steg i fel riktning?
Utsidan behöver pengar. Hur?
Kan ni inte bli "uppköpta" av Utemagasinet till exempel. Ni förstår vad jag menar. Gå ihop med andra mycket besökta sajter och bygg en bred plattå, stabil och fri för ALLA.
Dan.
PS.jag kommer i fortsättningen att vara en gäst som det kanske kommer att heta nu.
 

clindh

Forumvärd
Re: En grej till:

x-treme; sa:
Kan ni inte bli "uppköpta" av Utemagasinet till exempel. Ni förstår vad jag menar. Gå ihop med andra mycket besökta sajter och bygg en bred plattå, stabil och fri för ALLA.
Jag förstår inte riktigt... Du betalar hellre 565:- för en Utemaggan-prenumeration så dom kan hålla tidningen samt Utsidan vid liv, istället för 365:- till dem och 200:- till oss som idag? Eller var skulle Utemaggan få in pengar för att driva Utsidan ifrån?
 
Nej.

Det var ett exempel.

Vad det blir kvittar.

Jag betalar inte något på internett.

Jag prenumrerar heller inte på Utemaggan.

Men lek med tanken, om ni skulle hamna under ett större företag eller vad det måtte vara. Kunde ni inte då fortsätta att köra på utan att ta betalt?
Vilken nytta dom som tar tag i Utsidan kommer att få är endast spekulationer: mer än 24000 TROGNA läsare kommer i alla fall i fortsättningen att köra stenhårt med inlägg på Utsidan. Och då VIA deras sajt.
Eller kanske är detta för krångligt???
Jag vet inte men jag vill heller inte att Internett ska bli ett medium där folk med kontanter kan leka och ha kul. Internett ska vara tillgängligt för alla, Gratis.
Dan
 
Nej för f-n

x-treme; sa:
Men lek med tanken, om ni skulle hamna under ett större företag eller vad det måtte vara. Kunde ni inte då fortsätta att köra på utan att ta betalt?
Vilken nytta dom som tar tag i Utsidan kommer att få är endast spekulationer: mer än 24000 TROGNA läsare kommer i alla fall i fortsättningen att köra stenhårt med inlägg på Utsidan. Och då VIA deras sajt.
Eller kanske är detta för krångligt???
Jag vet inte men jag vill heller inte att Internett ska bli ett medium där folk med kontanter kan leka och ha kul. Internett ska vara tillgängligt för alla, Gratis.
Dan

Om du tror att stora företag gör saker för att vara snälla och utan att försöka tjäna pengar så tror jag du är fel ute. Stora företag - stora utgifter. Skulle Utsidan ägts av andra skulle det antagligen redan varit nedlagt eller snart vara en betalsajt ändå. Jag fattar inte vad som är så farligt. Om du inte vill pröjsa så slipper du ju och du kan ju fortfarande använda Utsidan som du gör idag.
Men visst kan man undra om det här är första steget mot något annat...

Skulle Utsidan bli en ren betalsajt tror jag medlemsantalet skulle minska drastiskt. Med den här lösningen kan vi ha kvar de bra bitarna med Utsidan (medlemmarna) samtidigt som det kommer in lite pengar. Och jag antar att det behövs.

Men samtidigt kommer det alltid finnas eldsjälar som ser till att det finns fri och gratis information på nätet, så om Utsidan dör får vi väl bara flytta!
/H (har pröjsat för ett år)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.