Om trådar

Varför så fyrkantigt?

nermander; sa:
Att hålla sig till ämnet är inte nåt som bara är svårt för nykomlingar, det är svårt även för folk som kommunicerat elektroniskt i sen början av 80-talet.

Jag förstår inte fixeringen vid att slaviskt och fyrkantigt hålla sig exakt till rubriken.

Hur gör ni i verkliga livet när ni pratar, "böljar" inte ett "snack" fram och tillbaka? Eller slutar ni prata, byter diskussionsplats och tar upp ett nytt ämne?

Visst att det är praktiskt att kunna gå in och leta bland rubrikerna på gamla diskussioner, men det finns ju _fritext_ sökning med. Där hittar man det mesta man behöver.

Sedan är det ju stor skillnad på diskussion och diskussion.

Ta exemplet i cykelforumet med vett och etikett. Först var det en typ av etikett som diskuterades, sedan svängde det till stigslitage och sedan svängde det till skogsbruk och dess inverkan på cyklingen. Jag och många andra lärde sig mycket av diskussionen.

Om jag däremot ställer en fråga om en exakt produkt och vill ha folks åsikter om den, då underlättar det om man håller sig till ämnet, men om någon har testat en annan liknande produkt som den personen tycker är bättre, då vill ju jag veta det och kanske debattera det, eller hur.

Jag har varit med sedan tiden då vi drev BBSer i sovrummet mer 300 bauds modem och tycker ändå att man inte slaviskt måste hålla sig till ämnet. Är det till gagn för diskussionen så kan diskussionen få ta den väg som behövs. Förr i tiden när vi inte hade fritextsökning så fanns det ett behov att beskriva diskussionen exakt i ämnestiteln. Men nu med fina sökmöjligheter så tycker jag att det spelat ut sin roll till viss del.

/Mattias
 
Re: Varför så fyrkantigt?

mlindstrom; sa:
Jag förstår inte fixeringen vid att slaviskt och fyrkantigt hålla sig exakt till rubriken.

Det är ganska enkelt. Läser man bara i ett enda forum där det kanske är 20 texter om dagen så bryr man sig nog inte om häften av texterna är "ointressanta". Om man däremot läser i en handfull forum och läser kanske 150-300 texter om dygnet så är det väldigt trevligt att slippa läsa sånt man är intresserad av.

Man väljer ju normalt vad man vill läsa genom att välja vilka forum man är med (och här på Utsidan även genom att läsa rubriken för tråden).

Det handlar alltså om att kunna välja bort att läsa sånt man inte är intresserad av.
 
nermander; sa:
Att hålla sig till ämnet är inte nåt som bara är svårt för nykomlingar, det är svårt även för folk som kommunicerat elektroniskt i sen början av 80-talet.

Jag ser nödvändigtvis ingen nackdel i att trådar byter rikting ifall ett ämne i en tråd tar sig ett sidospår, detta gör forumet levande och fan så mycket roligare än om språk/tråd/skrivihop-Poliserna hade fått bestämma hur saker skulle se ut.. Det e bara nyttigt med lite kaos i trådarna, passar detta inte in i vissas välorganiserade värld med gem-sortering och annan manisk verksamhet så vet jag vems problemet är...


:)
 
Lös inte fel problem

Jag tror inte att det går att lösa "problemet" med trådar som byter ämne. Som redan påpekats är det ju faktiskt så vi konverserar till vardags också. Om man inför regler för att göra konversationen mer fyrkantig gör man det visserligen lättare att hitta rätt, men risken är stor att man dödar dialogen istället.

Det finns en regel för den som försöker hålla igång ett forum som är viktigare än allt annat: Gör det så lätt som möjligt för besökarna att bidra.

I min mening är det alltid bättre att en diskussion förs "på fel sätt" än att den inte förs alls.

Problemet ligger inte i hur bidragen skrivs in, det ligger i hur man skall skilja agnarna från vetet och hitta "gammal visdom" på forumet.

Nu är det ju förstås det här med tid och budget som ställer till det, men det finns ju en del produkter som kan hitta inlägg som är relaterade till varandra, oavsett vilken tråd de ligger i.
Står det "Hilleberg" och "paddling" i ett inlägg, så länkas detta till alla andra inlägg med dessa ord.
Skriver jag ett inlägg, så hör det på samma sätt samman med andra inlägg av mig etc.
 
Re: Lös inte fel problem

GustavOh; sa:
Jag tror inte att det går att lösa "problemet" med trådar som byter ämne. Som redan påpekats är det ju faktiskt så vi konverserar till vardags också. Om man inför regler för att göra konversationen mer fyrkantig gör man det visserligen lättare att hitta rätt, men risken är stor att man dödar dialogen istället.

Det är klart att det är fel lösning att "stoppa" urspårade trådar, det som är lösningen är att stoppa in de urspårade trådarna där de hör hemma. Därför är ett sånt här forum "by design" gjort för att drabbas av problemet. Man har nämligen de olika forumen som primär indelning.

Det är vettigare att se de olika forumen som en kategorisering. Jag skriver ett inlägg, det handlar om "Hilleberg" och "paddling" och kommer då att platsa under dessa två kategorier. Då kommer inlägget att hittas av både den som är intresserad av att läsa om Hilleberg och den som är intresserad av att läsa om paddling.

Man har alltså en fast lista med olika "ämnen". När man skriver ett inlägg så väljer man vilka ämnen det hör hemma under. Den som sen läser i forumet väljer ut vilka ämnen man är intresserad av att läsa om.

Sen krävs naturligtvis att det från ett inlägg går att gå till de inlägg som är direkta kommentarer till det och även från kommentarer direkt till det inlägg de kommenterar.
 
Hur man än vänder och vrider på det, är väl problemet att utsidan varken har tid/råd att sitta och flytta inlägg för hand, eller mecka om forumet så att det görs automatiskt. Inte före nästa internetboom, iallafall. Hur man än vänder sig...

Åtminstone hoppas jag att även utsidan-folket ägnar lite fritid år att vara ute istället för att hänga framför skärmen :)
 
GustavOh; sa:
Hur man än vänder och vrider på det, är väl problemet att utsidan varken har tid/råd att sitta och flytta inlägg för hand, eller mecka om forumet så att det görs automatiskt. Inte före nästa internetboom, iallafall. Hur man än vänder sig...

Nej, men så ska det ju inte fungera. Det är den som skrivit ett inlägg som skall kunna flytta det rätt.

Om en tråd om friluftsmat istället börjar handla om fiske så tror jag inte att de som diskuterar fiske där på rent jävelskap gör det där utan det handlar om att de skriver först och sen efteråt inser att det är fel plats. Det är ju så att när man skriver så väljer man först var man skall skriva och sen skriver man. Det kan ju då hända att det man skriver inte riktigt blir som man tänkt sig och istället handlar om nåt annat. Då är ju finessen att man efter att man skrivit klart skall ha en chans att rätta till sitt fel.
 

talthoff

Forumvärd
GustavOh; sa:
Hur man än vänder och vrider på det, är väl problemet att utsidan varken har tid/råd att sitta och flytta inlägg för hand, eller mecka om forumet så att det görs automatiskt. Inte före nästa internetboom, iallafall. Hur man än vänder sig...

Innan nästa Internatboom kan jag nog lova att vi tar tag i plattformen....

Dom nya funktioner som finns i "planen" som vi hoppas kunna genomföra innan det blir 2004 kommer vara begränsade till Utsidan Klubb medlemmar. hint hint..

Jag tror att det är bra om vi utser forumvärdar i samband med detta så fler kan dela på lasten att moderera forumen. Någon automatisk "håll dig till ämnet" funktion lär vi nog inte få se ...


-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.