Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Och Herren sade; bär och det varda buret...

Självklart har lättviktstrenden sin grund i att det ligger extra mycket i tiden. Om man (typ) utgår från TS första funderingar vad det hela kommer ifrån.

Det är inte macho längre att plåga sig utan det ska vara lätt och lagomt. Om vi bortser från de mest extrema utövarna med stor vana av UL och hanteringen av dess kompetenta utrustning, så vill normal utövaren av idag ha lätt och enkelt på ryggen. Ett mål numera i fjällvärlden är exempelvis Blåhammaren, med god mat och dryck som belöning efter dagens vandring. Där finns en stor skara som funnit sin lycka med lättvikt och samtidigt friluftsliv.

Den här trenden möjliggör att många kan prova på friluftslivets glädje utan att storkna och känna nära döden upplevelse. Våra bodar (kommersiella aktörer som saluför) som någon utrycker det här, vet att haka på trenden och vips så är alltihop cementerat.

Det finns väl några spaltkilometer härpå forumet som utrycker dess välsignelse även om viss träta kring variabler som vikt och volym kan ställa till det för de initierade.

Så små säckar stimulerar de grå cellerna så du inte förleds plocka med dig allt för mycket på din tur. En sanning i dag och även igår. Även om man inte kan tro det...

Hur gör jag då?

Själv axlar jag min "mara allt uti solen klara" och glädjer mig även om den är allt från Konken till Bergans Powerframe.

Vad jag har i respektive säck är bara min angelägenhet. Och lyckan likaså.

Tjofljöjt på turen!
 
Mbaticopio. Väldigt bra iakttagelser. Ungefär vad exempelvis jag själv såg i september då familjen var på Storulvån. Vi gick dagsturer och tältade helt nära bilen vid schyst Bäck. Fler än oss gjorde lika. Andra drog till blåhammarn eller sylarna med liten säck med troligt innehåll av sidenlakan, fika och lätta regnkläder. Folk cyklade och sprang. Det kom en busstur och några ur bussen spurtade upp på getryggen. Fågeljägare sköt jämna salvor mest hela dagen. Själva passade vi på att träna att vada då sönernas vana av det är liten. Ett litet fåtal av alla som man såg kom av fjället hade varit på tur efter lederna med tält.
 
Självklart har lättviktstrenden sin grund i att det ligger extra mycket i tiden. Om man (typ) utgår från TS första funderingar vad det hela kommer ifrån.

Det är inte macho längre att plåga sig utan det ska vara lätt och lagomt. Om vi bortser från de mest extrema utövarna med stor vana av UL och hanteringen av dess kompetenta utrustning, så vill normal utövaren av idag ha lätt och enkelt på ryggen. Ett mål numera i fjällvärlden är exempelvis Blåhammaren, med god mat och dryck som belöning efter dagens vandring. Där finns en stor skara som funnit sin lycka med lättvikt och samtidigt friluftsliv.

Den här trenden möjliggör att många kan prova på friluftslivets glädje utan att storkna och känna nära döden upplevelse. Våra bodar (kommersiella aktörer som saluför) som någon utrycker det här, vet att haka på trenden och vips så är alltihop cementerat.

Det finns väl några spaltkilometer härpå forumet som utrycker dess välsignelse även om viss träta kring variabler som vikt och volym kan ställa till det för de initierade.

Så små säckar stimulerar de grå cellerna så du inte förleds plocka med dig allt för mycket på din tur. En sanning i dag och även igår. Även om man inte kan tro det...

Hur gör jag då?

Själv axlar jag min "mara allt uti solen klara" och glädjer mig även om den är allt från Konken till Bergans Powerframe.

Vad jag har i respektive säck är bara min angelägenhet. Och lyckan likaså.

Tjofljöjt på turen!

En härlig beskrivelse av friluftsliv för alla! :)

Att packa lätt eller ultralätt är inget nytt fenomen, det nya är att det blir allt mer mainstream.
Jag skulle tro att om 10 år eller så har den typiska packningen gått mot en "Comfylight" med maximal komfort till lägsta möjliga vikt.
Denna packningens basvikt borde hamna i mellersta till högre delen av lättvikt, ca 7-10 kg, så med mat, vatten och bränsle för en vecka på ca 12-18 kg.

Ultralight och lägre vikter kommer nog alltid att vara för de med speciellt intresse, men det är en nisch i friluftslivet som kommit för att stanna.
 
Just ja, En liten sak till, Jag bor ju i Östersund och har mitt friluftande i huvudsak i fjällen, Kanske jämtlandstriangeln, men mera troligt Marsfjällen eller min favorit där man får fiska, Borgefjäll nationalpark men invandring från Stekenjock. Därav mitt ensidiga snack om sovsäckar för nollgradigt. Jag har tittat på skåne och gotland med bil, tält och sovsäck under högsommaren och förstår ju när jag tänker efter att det finns marknad för svalare sovsäckar.

Bosse


Borgefjäll?? Var ligger det?
 
Försvenskad norska. Börgefjell fast stavat med norskt ö dvs kombination av o & /. Ligger mitt över gränsen där Jämtland och Lappland möts.

Bosse
 
Otroligt fint fjällområde i borgefjäll. Höga toppar fina dalar i kalfjällsmiljö. Inte alls tillrättalagt för turism. Gillar man att fiska får man köpa ett fiskekort som gäller ALLT vatten i nationalparken, otroligt bra känsla för en fiskare att få tänka så. På svenska sidan av vattendelaren och en bra bit in i Norge är det endast öring. Längre västerut i parken finns lågland och stora vatten. Förbud mot skoter, helikopter etc gör att vildmarkkänslan är stark. Vikipedia ex har bra introduktion till parken. En av Lars monsens böcker handlar om en resa i området.

Bosse
 
90 dagar på loffen i borgefjäll. Lars monssen 1995 ca
Börgefjell. Lars monsen trond strömdal. 2007

Jag gillar monsens filmer och jag får rent fysiologisk utelust av exvis canada på tvärs. Mitt friluftsliv är en blek microkopia av det monsen visar. Ja jädrar.....

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.