Vad behövs för att slipa sin kniv?

1. Diamant på 600 mesh avverkar stål avsevärt mer aggressivt än naturlig sten eller keramik med samma strävhet. Därav din förvirring.

2. Du kan ju luta eller tejpa fast ett diamantbryne på en av Spydercos stavar. Därmed har du korrekt vinkel, dvs samma som du senare anväder i samband med spydercos egna stavar.

3. Det finns ju många märken men DMT är erkänt bra.

4. Ja, med mjuka naturliga japanska stenar så riskerar man att polera en del karbider i stället för att de facto slipa dem.

En japansk- eller Arkansas-sten ligger på mellan 65-71 RC i hårdhet. Om man då betänker att kromkarbider ligger på 68, molybdenkarbider på 77 och vanadinkarbider på 84 så inser man snabbt att dessa legeringsämnen kommer att käka upp stenen likt en hungrig Pac-man på väg in i mål.

~Paul~
du ska storan tack Paul 1#
misstänkte de!
2#
 
Det finns olika fyndiga knep att ta till. Om man ställer basplattan på locket till asken så får man ca 15 g lutning (sammanlagd), dvs hälften av den minsta originalvinkeln. Om man ställer basplattan på an av stavarna så får man ca 20 g sammanlagd vinkel.

15ggemensamvinkelpSharpmakern.jpg


15ggemensamvinkelpSharpmakernbild3.jpg


Jag har dessutom sett en del "uppfinningar" där man har satt basplattan på en gunga med flytande övergångar mellan vinklarna. Något i stil med det här:

Sharpmaker-vinkelanordning-1.jpg


~Paul~

Jo, men det förstnämnda gäller ju bara för en ena sidan. Knöligt värre att växla sida efter varje drag.

Även det andra exemplet verkar knöligt och instabilt, även om det går!

Nej, jag söker något slipsystem enligt samma principer som bl.a. Spyderco Sharpmaker, men där slipvinkeln kan ställas in steglöst.
/Niklas
 
Nej, jag söker något slipsystem enligt samma principer som bl.a. Spyderco Sharpmaker, men där slipvinkeln kan ställas in steglöst.
/Niklas

Om man inte har tummen mitt i handen är det nog inte så svårt att bygga ett stabilt system i aluminiumprofiler där man lägger in valfria brynen. Eftersom det inte är några rörliga delar så är det bara att bulta ihop.

Roligt projekt, om man har lite tid över dvs...

/Andreas
 
Om man inte har tummen mitt i handen är det nog inte så svårt att bygga ett stabilt system i aluminiumprofiler där man lägger in valfria brynen. Eftersom det inte är några rörliga delar så är det bara att bulta ihop.

Roligt projekt, om man har lite tid över dvs...

/Andreas

Får väl klura ut ett bra system då. Tid över är ju inget man får, utan något man priotiterar...
/Niklas
 
Bästa PORTALBA brynet / brynsatsen?

Åsikter om bästa PORTALBA brynet för knivar med hög hårdhet?

F DC4 samt läderbältet?

Eller kanske någon "diamond rod"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.