Sluta recensera produkter innan ni använt dem

Detta problem är verkligen inte unikt för utsidan. Det gäller för alla "amatör recensenter". Man ser till och med tidningar som Metro har riktigt bristfälliga recensioner där man oftast inte har en aning om varför den ena produkten har fått ett bra betyg och en annan ett dåligt. Skrämmande!
Man märker ofta rätt snabbt om en recension är att lita på eller inte tycker jag. Det syns tydligt om recensenten bara skriver för att visa andra vilken häftig och bra sak han har köpt eller om han/hon skriver en kritisk recension där de verkligen har testat produkten.

Men som några tidigare har skrivit så föredrar jag en titta på produkten i lådan recension än ingen recension alls. Man får ändå en liten bild av hur produkten är även om bilden inte är fullständig. Ska man beställa en jacka från internet är det bra att veta om jackan är stor eller liten i storleken, längd på ärmar osv. Saker man kan få reda på genom en sån här recension.

Prisvärde är något som jag tycker absolut inte hör hemma i en recension. Detta för att det är något högst personligt. Ett tydligt exempel på detta är bilar. En Ferrari för 2miljoner kr och en Skoda för 100000kr gör precis samma sak. Den tar dig från punkt A till B. För Ferrariägaren är Ferrarin hur prisvärd som helst. Den ger denne lyckliga ägaren precis den känslan han vill att hans bil ska ge och han älskar varenda lilla detalj på hela bilen. Skoda ägaren kan inte förstå att man kan lägga 2 miljoner kronor på en bil. Den ska ju bara ta dig till och från olika ställen. Så han nöjer sig med sin Skoda som var "prisvärd" precis som Ferrari ägaren som tycker att sin bil är "prisvärd". MEN hade Skoda ägaren haft Ferrarin så hade den aldrig varit prisvärd!

Det är nästintill omöjligt att skriva en recension som är idiotsäker. Den som tittar på recensionen måste också ha lite bakom pannbenet för att få ut något av den. I och med att allt är personligt. Recensenten i fråga kanske tycker om att ha en bröstficka på jackan, men en annan kanske tycker att det är det värsta som finns.

Enligt min mening så ska en recension innehåll;
Produktbeskrivning (inte så utförlig, då personen i fråga förmodligen redan vet vad det är för produkt han/hon läser om innan dom har börjat läsa recensionen. Men ändå tillräckligt med info så man förstår hur saken i fråga fungerar och är uppbyggd.)
Funktion
Personlig åsikt (MED MOTIVERING)
Förslag på förbättring (vid behov)

Men en recension ska INTE innehålla:
Om produkten är snygg/ful
prisvärdhet

Bra skrivet!

Tycker också det är bra om man lägger till hur lång tid produkten varit i ägarens händer / använts. Kanske till och med skulle finnas som kryssruta, Provat på tomten/vardagsrummet, efter första turen och mångårig användning.

Vad vet jag, en bra bild med staket måste det finnas med!
 
Jag håller inte med. Tycker prisvärdhet mycket väl kan höra till. En Skoda för 100 000 kanske får ett fint betyg, medan samma Skoda för två miljoner skulle betraktas som ett skämt och bli totalsågad. För två miljoner krävs det lite mer...

Samma inom allt. Kan jag köpa ett underställ för 400 spänn som är marginellt sämre än ett för 2000 så är det intressant, etc.

/F - med en plånbok som kräver prioroteringar...
 
Jag tycker det är bra om det framgår i recensionen om hur produkten har nyttjats, det finns ju folk som använder samma produkt men på lite olika sätt.
Har man gått med sina kängor på enbart asfalt eller har man sprungit över fjällen, har man paddlat med sin kajak i havet eller har man lekt MTV Jackass och paddlat ner för trappor....den typen av info tycker jag är bra att ha när jag funderar på inköp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.