tjejer & knivar!

Det gick! Lekmassan dög till min förvåning att göra knivskaft av. En snyggt småflicksrosa kniv med mjuka former till lilltjejen. Hon lär växa ur den på något år, men hon får den kniv hon ville ha! När massan stelnat fick den en strykning lamineringsepoxy för att inte smulas sönder. De andra knivarna är hembyggen. Den lilla är en gåva från min lillebror, den större har jag byggt själv. Detta kallar jag tjejknivar! Anna
PS: Istället för parerskydd fick hon klämma åt med handen medan massan var mjuk. Det blev en liten skyddande valk precis vid kanten mot bladet.

kul initiativ och snyggt blev det dessutom!!
 
Lite mer bilder på en "tjejkniv"...

Har nu gjort färdigt 3-åringens täljkniv;

3356455068_ed0d5f68a9.jpg

Sticktångeblad Brusletto Trollungen 52x16mm, OAL 130mm.
Handtag mahognybetsad masurbjörk, röd/svart vulcan fiber, alubricka och mosaic pin.
Litet parergrepp då hon än så länge har ganska dåligt knivvett - all täljning sker under vår övervakan.
Jag har gjort handtaget såpass långt att det passar för vuxna händer med 3-finger grepp - ingen risk att hon växer ur den mao.
Nackslida i rödfärgat veg garvat läder. Remmen skall bytas ut mot en flätad läderrem.

Så här glad blir man över nya leksaker :p
3356455070_29c6fcff14.jpg


Och så försöker vi se ut som om vi täljer!
3356455074_ac65220fe2.jpg
 
undrar hur glad mamma blir, när den nya puma hooden är insmörjd med mahognybets och rödfärg :)
Det är mer farmor som ojar sig - och hon som kommer släpandes med såna där modeplagg;)
Dock liten risk för avfärgning, handtaget är avslutat med Danish Oil och slidan är väl torr...

Och ungar SKA grisa ner sig, 7-åringen hjälpte mig med stor förtjusning att dela en renbog till torrkött nu i förmiddags - "Det här är ju roligt" sa hon medans hon skar så hinnor och köttslamsor flög:)
 
Oj, jag orkade läsa de flesta inläggen, och därmed kan jag inte låta bli att svara.

Den kniv jag har med mig ut i naturen är ganska allsidig och jag tycker inte att dess utformning är så himla viktig. Däremot förstår jag mer diskussioner kring olika täljknivar då jag tycker det finns större mening med att ha olika knivar vid olika tillfällen när jag täljer. Naturligtvis täljer jag ut i naturen med min friluftskniv också, men jag kräver inte av den att jag ska klara av att tälja ett djup hål i någonting tex.

Vad gäller flanells fråga ska jag försöka besvara den. Ofta är saker och ting gjorda för män, vilket innebär att den genomsnittliga kvinnan är lite för liten för att använda denna pryl. Det är tex svårt att se motorhuven när man sitter i förarsätet på många bilar, det är omöljigt att sänka skrivbordet så att det blir lagom lågt osv. Detta gäller naturligtvis även knivar, i allra största grad knivhandtagen. Alla vill ha en kniv som ligger bra i handen, och därför bör en det finns knivar i olika storlekar (sen kan folk kalla de mindre kvinnoknivar och de stora knivar, men det spär ju bara på de könsroller som redan finns i samhället). Vad gäller val av stål, utformning av knivblad osv så tror jag att det är användningsområdet som bestämmer inte vår könstillhörighet.

Jag har en "kvinnokniv" som jag fick i examenspresent för många år sedan. Lite mindre handtaget (i näver, kanonbra material!) vilket jag tycker är bra, men tyvärr med en gräslig slida (blommor, jag som inte ens kan hålla liv i en kaktus). Varför måste allt som är lite mindre och kallas för kvinno-..., vara blommigt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.