Mycket märklig Utsidan-regel!

Vem åker på det????

Säg att jag har varit ute och gjort en resa med några andra och skriver ett repportage om det, tex till Alaska och fiskat några laxarter. Tyvärr har mina bilder försvunnit, så jag knycker lite på nätet från en fotograf där uppe över området vi fiskat i. Sedan lägger jag ut artikeln på Utsidan. Utsidan har då rättigheterna, eller? Skulle det komma ut i en papperstidning, och fotografen som tagit bilderna hittar dom, vem åker dit? Jag eller Utsidan? Var kan vi bli åtalade? Sverige (billigt) eller USA (dyrt med skadestånd)? Vem blir skadeståndsskyldig, jag som spritt bilden till ett fåtal, eller utsidan som gjort det till ett större antal å dessutom tjänat pengar på det???
 

clindh

Forumvärd
Sedan lägger jag ut artikeln på Utsidan. Utsidan har då rättigheterna, eller?
Du har genom att lägga ut det på Utsidan gett oss en icke-exklusiv publiceringsrätt till din text och bilder. Vi "äger" alltså inget, men har fått en rätt att publicera ditt verk på sajten.

Eftersom det inte är dina bilder du lagt in begår du dock då ett upphovsrättsbrott - du blir skadeståndsskyldig. Du har, om man hårddrar det, fört oss bakom ljuset eftersom du sagt det är dina bilder.

Men Utsidan är också delansvarig, genom Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, vilken säger att vi måste radera materiel som bryter mot ett antal uppräknade lagar - bla Upphovrsättslagen, om det kommer till vår kännedom om att det förligger så. Vi måste hålla uppsyn över forumet alltså, men vi behöver inte förhandsgranska. Raderar vi inte inom rimlig tid kan vi bli fällda enligt den lagen, .
 
Du har genom att lägga ut det på Utsidan gett oss en icke-exklusiv publiceringsrätt till din text och bilder. Vi "äger" alltså inget, men har fått en rätt att publicera ditt verk på sajten.

Eftersom det inte är dina bilder du lagt in begår du dock då ett upphovsrättsbrott - du blir skadeståndsskyldig. Du har, om man hårddrar det, fört oss bakom ljuset eftersom du sagt det är dina bilder.

Men Utsidan är också delansvarig, genom Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, vilken säger att vi måste radera materiel som bryter mot ett antal uppräknade lagar - bla Upphovrsättslagen, om det kommer till vår kännedom om att det förligger så. Vi måste hålla uppsyn över forumet alltså, men vi behöver inte förhandsgranska. Raderar vi inte inom rimlig tid kan vi bli fällda enligt den lagen, .

Jag är med veten om detta, jobbar bla endel med frågor runt licenser, pul och upphovsrätt förutom som mitt vanliga jobb som IT-tekniker. Men vad jag vill väcka det är funderingen på hur ser det ut för skribenten "Svensson"... Som klipper in lite fina bilder, kopierar lite text från en site som beskriver området/aktiviteten i artikeln han/hon skriver om...

Jag var inne och tittade på vilkoren där står det rakt upp och ner "Du får endast publicera texter och bilder som du har upphovsrätt och publiceringsrätt till. " så där är det helklart, men jag undrar hur många som läser igenom vilkoren utan bara klickar ok?

Vet ej om det stämmer, kan vara en anekdot, att en programmakare hade nästan sist i avtalet man var tvungen att godkänna hade lagt in, på engelska, "den som först mailar oss på denna länk viner 5000 $" enligt historian jag fick höra tog det nästan ett år från att programmet var släppt tills de var tvungna att slanta upp....

OBS! allt material jag har lagt ut är självklart mitt eget...
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...