Censur?

Att utifrån några slags absoluta mått avgöra om tråden var "lämplig" är ju omöjligt.

Man kan möjligen säga att den bröt eller inte bröt mot formella regler. Står det då där att inlägg inte får vara stötande eller liknande så har man ju ett stort mått av subjektivitet - som kanske är rätt vettig.

Utan övriga värderingar så tycker jag kanske att om en tråd är "märklig" och svår att veta hur den ska tolkas, så är det ju ändå en betydande indikation ifall det kommer in många anmälningar. Därmed har ju många stött sig på tråden. Om det sedan "bara" är 10 personer av tusentals läsare, så är det ju 10 personer fler än för det allra mesta.

Jag är inte trviselfascist, men tycker väl att i alla upphetsade eller lugna sakliga trådar så ska det ändå i huvudsak vara trivsamt. Man kan tycka att en fråga om vilken klädsel som är bäst vid paddling är korkad, onödig eller redan avhandlad redan, men den är nog inte stötande i ordets rätta bemärkelse.

Jag kan också tänka mig lite provkativa inlägg ang miljöhänsyn, vargar eller jakt som retar upp många, men där man kan se att det ändå rör sig om för utsidan typiska frågeställningar. Vid provokativa inlägg, som kan vara mycket nyttiga i debatter, måste man dock alltid väga fördelar mot nackdelar och även ta viss hänsyn till att vissa blir osäkra och tolkar i en riktning man inte avser. Jag tycker att man så långt man orkar bör försöka ta hänsyn även till detta - om inte för att ta hänsyn - så åtminstone för att få förståelse för den uppfattning man representerar.

Nackdelen med detta eftertänksamma skrivmanér är förstås att inläggen tenderar att bli så långa att folk inte orkar läsa dem...´
 
Till att börja med vill jag be lite om ursäkt för att jag kanske lät lite bittskt i mitt förra inlägg, och jag hoppas ingen tog illa vid sig.

Till Öringen kan jag bara säga att jag inte tycker den här tråden handlar om pings tråd (den som försvann) längre, och att det inte spelar roll om man har läst den eller inte. Nu är det kanske mer en fråga om principer.

Angående definitionen på censur är jag villig att tycka att det behövs ett till ord, eller en expansion av ordet censur. Om nu även Svenska Akademien tycker att censur BARA är när en myndighet går in och ändrar eller tar bort INNAN det publiceras, så fattas det ett viktigt ord för när en myndighet går in och ändrar eller tar bort EFTER en publikation. Ett ord som är rentav viktigt för yttrandefriheten i en demokrati. Fallet med Muhammedteckningarna (som jag inte önskar skapa en diskussion om!) känns rysligt bekant. Jag röstar för att när den här tråden börjar lugna ner sig så mejlar vi den till den Svanska Akademien, så kanske vi hjälper dem att ändra definitionen. För hur man än vrider och vänder på det så är det inte akademien, eller någon annan språklig instans, som "bestämmer" hur vi ska använda vårt språk, det är "vi" som bestämmer!!!

Faktum kvarstår: En auktoritet har tagit bort en individs åsikter från ett forum, och det måste(!) kallas för en slags censur. Eller hur? Oavsett vad akademien säger. Sen att de gjorde det efter att andra läsare klagat, och att det kanske inte passade på utsidan, det är en annan (justifierande) sak. Men faktum kvarstår.

Som Mezzner sa - långa inlägg. Men kanske har de sin charm också.

/Mac
 
Om det handlar om principer så tycker jag att det finns en överordnad princip:

Den som äger en webbplats har en obestridlig rätt att ta bort saker från sin webbplats. Så enkelt är det.

Sen får vi som är användare av webbplatsen såklart avgöra om vi tycker att det är bra eller dåligt och anpassa vår konsumtion av webbplatsen efter det. Men det handlar inte om "demokrati", "censur" eller "yttrandefrihet" när det rör en privatägd webbplats.
 
Att kunna ta bort är bra

Att inlägg kan och ibland bör tas bort är bra. Jag kan tänka mig att det ofta är skribenten själv som vill ha inlägget raderat av ett eller annat skäl.

Moderatorn bör ha rätten att ta bort inlägg och fatta beslut på egen hand utan någon slags folkdomstol.

Jag tror att vi kan tacka Utsidans redaktion för den debattnivå och läsvärdhet som finns rent allmänt på Utsidans forumdel. Det är sällan jag läser sånt som jag studsar inför däremot ofta jag gläds åt välformulerade och genomtänkta postningar.

Det kommer alltid att finnas olika uppfattningar om vad som bör tas bort och vad som kan stå kvar med mothugg senare i tråden.

I ett fall för någon månad sedan så anmälde jag ett inlägg (inte det första i tråden) för personangrepp. Inlägget togs bort men en annan läsare hade skrivit ett bra mothugg där han citerade ursprungsinlägget. Jag mailade då den som skrivit mothugget och därefter så togs mothugget med citatet av de olämpliga inlägget bort.

Thure
 
Ett frö...

Till er som läste tråden,ponera att det som stod där var och fortfarande är sant.Men att jag i ett mail till Christer 'lovade' att jag skulle hålla det från Utsidan.se i fortsättningen.


peter
 
öringen; sa:
markus82; sa:
Till Öringen kan jag bara säga att jag inte tycker den här tråden handlar om pings tråd (den som försvann) längre, och att det inte spelar roll om man har läst den eller inte. Nu är det kanske mer en fråga om principer.

Du har en poäng där ;)

Visst kan vi fortsätta debattera huruvida regler eller moderatorns godtycke ska styra,om vilka ansvarsområden vi som användare har
och vilka moderatorn har.För mig handlade det först om att jag ville ha tråden tillbaka,men det spelar egentligen ingen roll längre (annat än om principen) eftersom jag inte tänker fortsätta den eller "Jag och min kajak" även om skiten alltjämt fortgår.


peter
 
Detta är ett modernt dilemma. Fordom stog staten för tillbakahållandet av obekäma åsikter och det ofoget försvann tack och lov under nittonhundratalet. Efter relativt kort tid uppsod ett nytt problem, att informationsflödet faktiskt inte är helt fritt utan i högsta grad kontrolleras av någon, någon som kan publicera eller inte publicera efter eget godtycke. Vad man ska tycka om detta är ju svårt att veta. Två saker vet vi dock;
1. Utsidan är en privat (?) sida och då bestämmer ägarna. Om ping vill kasta ut någon som säger något misshagligt i hans vardagsrum står det ju honom fritt.
2. ping kan, om han vill, starta en egen hemsida där hur knäppa inlägg som helst får förekomma.
I mitt tycke är punkt två pudelns kärna och det som gör problemet så komplicerat. Utsidan är den största digitala publikationen på sitt område. Det innebär att även om ping startar en egen hemsida så kommer inte en bråkdel så många läsare att ta del av texten. Det gör ju att han, hur han än beter sig inte når de han ämnade att nå och har därmed inte till fullo kunnat utöva sin rätt att uttrycka sig.
Personligen tycker jag att ägarna/moderatorerna kunde vara hårdare. Jag finner att tonen ofta blir väl snorkig och elitistisk på den här sidan. Det är dock en annan tråd....
 
Ingen hetsjakt?!

Så det blir ingen hetsjakt i Klätter-forumet?! Fick se en hög med inlägg som snabbt försvann igen. Kanske tur det.....

//Gustav\\
 

talthoff

Forumvärd
Stämmer, jag rensade 4-5 inlägg eftersom dom inte tillförde något. Utan snarare gränsade mot hetsjakt/personangrepp.

-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.