Motorcykelåkning är också uteliv

Vart tog frågan om kunskapsbank vägen?

Det är helt riktigt att motorcykeln för de flesta är ett sätt att ta sig ut till naturen. Detta är helt i överenstämmelse med Utsidans stadgar "Motoriserad transport för att ta sig till olika områden kan dock vara inblandad."

I Sverige har vi både landsbyggd och storstäder. Alla människor bor inte på landsbyggden, vilket medför att det krävs transportmedel. Dessa kan ibland vara "motoriserade"
Det är det som motorcykelåkning handlar om för många. Att ta sig via vägnätet, som jag utgår att de flesta vill behålla (?), till ett ställe där man kan bedriva uteliv. För mig är det åtminstone så.
Det jag tänker på när det gäller kunskapsbank är naturligtvis att mycket av det som man gör på destinationen (som de flesta sannolikt inte har fotvandrat till) kräver utrustning, tips och ideér för att upplevelsen ska bli bra. Dessutom är det intressant att jämföra utrustningskraven när man åker MC och när man är ute och vandrar, paddlar kajak cyklar etc. Mycket är lika, men varje diciplin har sina speciella krav.
 
Re: Vart tog frågan om kunskapsbank vägen?

Gudahlin; sa:
Det är helt riktigt att motorcykeln för de flesta är ett sätt att ta sig ut till naturen. Detta är helt i överenstämmelse med Utsidans stadgar "Motoriserad transport för att ta sig till olika områden kan dock vara inblandad."

I Sverige har vi både landsbyggd och storstäder. Alla människor bor inte på landsbyggden, vilket medför att det krävs transportmedel. Dessa kan ibland vara "motoriserade"
Det är det som motorcykelåkning handlar om för många. Att ta sig via vägnätet, som jag utgår att de flesta vill behålla (?), till ett ställe där man kan bedriva uteliv. För mig är det åtminstone så.
Det jag tänker på när det gäller kunskapsbank är naturligtvis att mycket av det som man gör på destinationen (som de flesta sannolikt inte har fotvandrat till) kräver utrustning, tips och ideér för att upplevelsen ska bli bra. Dessutom är det intressant att jämföra utrustningskraven när man åker MC och när man är ute och vandrar, paddlar kajak cyklar etc. Mycket är lika, men varje diciplin har sina speciella krav.

Det är ganska stor skillnad på att åka motorcykel enbart för transportens skull och att åka för upplevelsen att just åka motorcykel. Det senare kan väl aldrig falla under Utsidans stadgar. Många åker tåg upp till Abisko och vandrar därifrån men inte betraktar man själva tågresan som friluftsliv bara för det. Det är en del av semesterupplevelsen, det är en helt annan sak, men friluftsliv är det inte efter den defintion vi arbetar med här.
 
Jag åker rätt mycket motorcykel men ägnar mig också åt en hel del friluftsliv (vandring, paddling, skridsko, utförsåkning osv.)

Detaljer kring motorcyklar och teknik däromkring debatteras bäst i de MC-forum som finns:
Sporthoj.com och Bike.se etc.
Själv åker jag Ducati och Svenska Ducatiklubben har ett synnerligen aktivt forum, dock endast för medlemmar.

Frågor kring campingliv med MC får man knappast svar på där, möjligtvis kanske i SMCs stendöda forum. Men vad är det som hindrar att man ställer frågor om tält, sovsäckar, kök osv för MC-bruk i de forum som finns här på Utsidan?
Säkert kan man få många bra tips även av de som inte åker MC. Oavsett om man åker hoj, vandrar eller paddlar vill man ju ha liten, lätt och funktionell utrustning.

Något rent MC-forum hör nog inte hemma här på Utsidan, men det är väl fritt att ställa frågor i forum som anknyter till problemet man har???

/RedTop
 
redtop; sa:
Jag åker rätt mycket motorcykel men ägnar mig också åt en hel del friluftsliv (vandring, paddling, skridsko, utförsåkning osv.)

Detaljer kring motorcyklar och teknik däromkring debatteras bäst i de MC-forum som finns:
Sporthoj.com och Bike.se etc.
Själv åker jag Ducati och Svenska Ducatiklubben har ett synnerligen aktivt forum, dock endast för medlemmar.

Frågor kring campingliv med MC får man knappast svar på där, möjligtvis kanske i SMCs stendöda forum. Men vad är det som hindrar att man ställer frågor om tält, sovsäckar, kök osv för MC-bruk i de forum som finns här på Utsidan?
Säkert kan man få många bra tips även av de som inte åker MC. Oavsett om man åker hoj, vandrar eller paddlar vill man ju ha liten, lätt och funktionell utrustning.

Något rent MC-forum hör nog inte hemma här på Utsidan, men det är väl fritt att ställa frågor i forum som anknyter till problemet man har???

/RedTop

Så länge du inte tältar samtidigt som du kör din hoj :) så är det väl lika mycket friluftsliv som något annat. Utrustningfrågor berör oss alla, men man ska nog vara försikt med att framhålla motoriseringen om man inte vill stöta sig med vissa på forumet.
 
Re: Re: Vart tog frågan om kunskapsbank vägen?

brandmansmicke; sa:
Gudahlin; sa:
Det är helt riktigt att motorcykeln för de flesta är ett sätt att ta sig ut till naturen. Detta är helt i överenstämmelse med Utsidans stadgar "Motoriserad transport för att ta sig till olika områden kan dock vara inblandad."

I Sverige har vi både landsbyggd och storstäder. Alla människor bor inte på landsbyggden, vilket medför att det krävs transportmedel. Dessa kan ibland vara "motoriserade"
Det är det som motorcykelåkning handlar om för många. Att ta sig via vägnätet, som jag utgår att de flesta vill behålla (?), till ett ställe där man kan bedriva uteliv. För mig är det åtminstone så.
Det jag tänker på när det gäller kunskapsbank är naturligtvis att mycket av det som man gör på destinationen (som de flesta sannolikt inte har fotvandrat till) kräver utrustning, tips och ideér för att upplevelsen ska bli bra. Dessutom är det intressant att jämföra utrustningskraven när man åker MC och när man är ute och vandrar, paddlar kajak cyklar etc. Mycket är lika, men varje diciplin har sina speciella krav.

Det är ganska stor skillnad på att åka motorcykel enbart för transportens skull och att åka för upplevelsen att just åka motorcykel. Det senare kan väl aldrig falla under Utsidans stadgar. Många åker tåg upp till Abisko och vandrar därifrån men inte betraktar man själva tågresan som friluftsliv bara för det. Det är en del av semesterupplevelsen, det är en helt annan sak, men friluftsliv är det inte efter den defintion vi arbetar med här.

Jag vet inte om Du någonsin har åkt motorcykel, men om man skall transportera sig per motorcykel för att komma ut i naturen krävs det att utrustningen är lätt liten och ganska speciell. Det finns begränsningar både i storlek och vikt. Det finns även krav på klädsel, dels när man åker och dels när man befinner sig på destinationsorten.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför det betraktas som en sorts "paria" att transportera sig med motorcykel eller andra motoriserade transportmedel. Det viktiga är väl trots allt intresset att komma ut i naturen och njuta av den? Jag är helt övertygad om att de allra flesta av utsidans medlemmar utnyttja motoriserade transportmedel i någon form regelbundet.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Vart tog frågan om kunskapsbank vägen?

Gudahlin; sa:
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför det betraktas som en sorts "paria" att transportera sig med motorcykel eller andra motoriserade transportmedel. Det viktiga är väl trots allt intresset att komma ut i naturen och njuta av den? Jag är helt övertygad om att de allra flesta av utsidans medlemmar utnyttja motoriserade transportmedel i någon form regelbundet.

Om man är med på utsidan är det väl trots allt så att man är det för att man gillar den del av friluftslivet som utesluter just motoriseringen. Därmed inte sagt att jag (eller alla andra på utsidan) betraktar motoriseringen som något ont som med våld skall bekämpas. Däremot tycker jag nog att man kan diskutera det som har med motoriseringen att göra på andra forum där diskussionen passar bättre.

När det gäller utrustningsfrågan så torde väl motorcyklistens behov ligga nära vandrarens eftersom man i båda fallen eftersträvar minsta vikt och volym. Så varför inte diskutera utifrån de aspekterna istället. Själv åker jag ibland bil till och från fjällen och ifall jag behöver övernatta så slår jag oftast upp tältet och då är det samma tält, liggunderlag, sovsäck, kök etc som jag använder mig av vid vandringen. Vill man diskutera det specifikt utifrån motorcyklistens behov så tycker jag nog att det hör hemma på en motorcykelsida. Och förekommer ingen debatt där så kanske inte motorcyklisterna tycker att det är lika viktigt som att diskutera avgassystem och då kanske man istället skall försöka få dem att diskutera de frågorna innan man försöker få utsidans medlemmar att föra en debatt utifrån en motorcyklists perspektiv. För tillåter man att man diskuterar utifrån en motorcyklists perspektiv måste man nog tillåta att man diskuterar utifrån en snöskoteråkares perspektiv för de anser att transporten till sina fiskeplatser är just en transport och själva fiskandet är friluftslivet. Vill inte ha igång en debatt angående snöskotrar eller deras varande utan vill bara peka på att vi alla ser olika på saker och ting och i det sammanhanget anser jag att det som har med motorer att göra inte hör hemma på utsidan men sen är det naturligtvis upp till moderatorerna att avgöra var gränsen går.

Och ja jag har ägt en motorcykel, jag använder mig av bil för att ta mig ut enkelt i naturen, jag har använt mig av snöskoter för att ta mig ut på isen och jag har använt mig av motorbåt för att ta mig ut i skärgården för att tälta så jag är absolut ingen motorhatare.
 
motorcykel

Visst, låter som en god ide. Jag är gärna med och diskuterar även om jag inte kör längre.

Håll er framför bilarna och kör ordentligt (max20km över begränsning;-)
Balogh
 
Du har rätt...

Att åka motorcykel innebär ju att campa mm oxå
Att åka/vara i naturen!!
Ja åker inte båge själv.
Men ja är ofta i naturen.
Pga mitt friluftsintresse:
Fiska vandra fotografera campa.

Mvh/David
 

clindh

Forumvärd
Från Utsidans synpunkt är motorcykeln, snöskotern, flygplanet och bilen bara transportmedel på väg mot utelivet - helt OK, men Utsidan "börjar" när man kommit fram så att säga

Någon enstaka diskussion om den "perfekta bummarbilen" eller tex packväskor till motorcykeln skadar väl inte, men vi kommer inte inrätta speciella forum eller avdelningar om motorocykel, lika lite som vi kommer har forum för bilar och snöskotrar.
 
Få motorcyklister på utsidan?

Det kan nog finnas en hel del hojåkare inom utsidans
läsekrets, jag är själv hojåkare även om det inte är
mitt största intresse, då friluftsliv i olika former
intresserar mig så mycket mer. Utsidan är en utpräglad
friluftssida och skall så vara tycker jag!
Mc åkning i all ära men det hör inte hemma på utsidan
tycker jag. Det finns ju forum för mc på andra platser.
Jag tycker att utsidan är en mycket bra sida som jag
har varit inne på i många år.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...