Räddning, försäkring mm i italien

Bra poäng - i AAC(UK)s föreskrifter så börjar deras försäkring där EHIC slutar, så EHIC är ett måste med dem och jag gissar att det gäller över hela linjen. EHIC-korten går ut på tiden dessutom, något jag upptäckte av en tillfällighet :)

EHIC-kortet är inte någon försäkring. Endast ett enklare sätt att visa att man som EU-medborgare har rätt till samma akut sjukvård i det EU-land man befinner sig i, dvs som landets medborgare. I vissa länder måste man dock betala för sig till viss del och när man kommer hem till Sverige så får man ta kvitton till försäkringskassan eller använda sin svenska privata försäkring.
 
EHIC-kortet är inte någon försäkring. Endast ett enklare sätt att visa att man som EU-medborgare har rätt till samma akut sjukvård i det EU-land man befinner sig i, dvs som landets medborgare. I vissa länder måste man dock betala för sig till viss del och när man kommer hem till Sverige så får man ta kvitton till försäkringskassan eller använda sin svenska privata försäkring.

Bra preciserat,

Här är en länk med information om AACs försäkring om någon är intresserad av att läsa på:
http://aacuk.org.uk/wp-content/uploads/2011/11/AWS2013.pdf
 
Ska man ha en enda försäkring som GENERÖST täcker alla apsekter vid en olycka tror jag inget slår Franska CAF för 75€. Den täcker allat typer av medical transporter, räddning etc i hela Europa.
 
Här finns det många bra tips!

Om någon av er mera erfarna alpvandrare skulle skriva ihop en tråd med tips om försäkringar och dylikt för alpresenärer skulle jag vara den första att bjuda på en virtuell öl, bara så det är sagt :) Det finns så många variationer och lösningar att man blir mest snurrig av att sätta sig in i det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangermouse Försäkring Alpin / Bigwall 13
Ix Försäkring Alpin / Bigwall 2
mattias_tornudd Försäkring Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...