Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror det är stor skillnad på vad vi som är intresserade av outdoor och den vanliga DN-läsaren förstår. Alla som hänger på utsidan vet att Göran Kropp inte klättrade Everest solo. Eller att Pompe avbröt Shishapangma. Och JEN inte cyklade hela Amerika även om han varje vecka kommer med nya uttalanden om att han klarat något omöjligt.

Det finns andra med högre kapacitet som knappt syns alls trots att de genomför svårare grejer. Lätt att det blir grinigt i branschen. Speciellt som rapporterna från olika äventyr dessutom till vissa delar varit rena påhitt.
 
Jag tror det är stor skillnad på vad vi som är intresserade av outdoor och den vanliga DN-läsaren förstår. Alla som hänger på utsidan vet att Göran Kropp inte klättrade Everest solo. Eller att Pompe avbröt Shishapangma. Och JEN inte cyklade hela Amerika även om han varje vecka kommer med nya uttalanden om att han klarat något omöjligt.

Det finns andra med högre kapacitet som knappt syns alls trots att de genomför svårare grejer. Lätt att det blir grinigt i branschen. Speciellt som rapporterna från olika äventyr dessutom till vissa delar varit rena påhitt.

Kan det då handla om att alpinister är äregiriga? Att man vill ha en massa cred för att man klättrar hårt? Jag har ju svårt att tro att Emelie Forsberg går ut på nätforum och klankar ner på att Lisa Nordén får så mycket uppmärksamhet med argumentet att "jag springer ju mycket längre"...
 
Jag tror det är stor skillnad på vad vi som är intresserade av outdoor och den vanliga DN-läsaren förstår. Alla som hänger på utsidan

Är inte det också en del av problemet? Att folk "hänger på utsidan"? Att det är den mest tydliga ankdammen jag varit med om. Man vill ha lite konflikter och snacka lite skit och proffstycka?
 
Kan det då handla om att alpinister är äregiriga? Att man vill ha en massa cred för att man klättrar hårt? Jag har ju svårt att tro att Emelie Forsberg går ut på nätforum och klankar ner på att Lisa Nordén får så mycket uppmärksamhet med argumentet att "jag springer ju mycket längre"...

Vet inte men jag tycker att skillnaden är större. Alltså att klättra ett berg utan rep och guide vs med rep och guide och ev. syrgas. Om någon kör triathlon med bogserlina på cykeln så skulle det nog ta hus i gatan om massmedia inte ser skillnaden.
 
Vet inte men jag tycker att skillnaden är större. Alltså att klättra ett berg utan rep och guide vs med rep och guide och ev. syrgas. Om någon kör triathlon med bogserlina på cykeln så skulle det nog ta hus i gatan om massmedia inte ser skillnaden.

Därav min fråga kring Denali. jag skulle säga att den enda skillnaden där är att man går med en guide som kan områden, har koll på glaciärsprickor, snö- och väderförhållanden. Och som är en stark backup om något skulle hända.
Det tycker jag inte går att jämföra med en bogserlina?
 
Därav min fråga kring Denali. jag skulle säga att den enda skillnaden där är att man går med en guide som kan områden, har koll på glaciärsprickor, snö- och väderförhållanden. Och som är en stark backup om något skulle hända.
Det tycker jag inte går att jämföra med en bogserlina?

Nu har jag inte varit på Denali men min uppfattning är att det är mycket stor skillnad mellan att hänga med en grupp som har guider eller köra själv. Bogserlinan var mer tänkt som en liknelse till fasta rep. Nu vet jag inte om det finns så branta eller utsatta partier på Denali att man brukar sätta upp rep. Men det är ändå skillnad på att gå inknuten på glaciär med guider som har kunskap vs vara där helt solo eller med någon polare.

Har svårt att uttrycka mig i hur stor skillnad vi snackar för jag vet inte riktigt själv. Men att hänga på en grupp kan nog nästan vem som helst göra med lite fysik och uteliv i bagaget.

Det finns ju olika rutter på Denali. De som kan klättra brukar väl undvika normalrutten. Om man jämför en klätterrutt utan guide med normalrutt med guide så räcker nog inte bogserlinan. Antar att vi då snackar moppe på triathlon :)

Egentligen borde någon med klätterkunskaper uttrycka sig.
 
När du själv har klättrat några alpina turer kommer du nog att förstå bättre.

Det finns inte en levande svensk alpinist som vill förknippas med namn som Annelie Pompe, Fredrik Sträng eller Johan Ernst Nilsson.
 
När du själv har klättrat några alpina turer kommer du nog att förstå bättre.

Det finns inte en levande svensk alpinist som vill förknippas med namn som Annelie Pompe, Fredrik Sträng eller Johan Ernst Nilsson.

Det är ju det här som är pudelns kärna. Det är de som inte kan klättra som syns i massmedia. Denna uppställning finns väl inte någon annanstans.
 
När du själv har klättrat några alpina turer kommer du nog att förstå bättre.

Jag fattar att det är stor skillnad på Everest och andra berg, men då jag är ganska väl insatt i hur man gör Denali i expeditionsstil så tycker jag utifrån sett att skillnaden inte är så stor. Man släpar all sin utrustning, går i replag och "really pull your own weight".
Så, är det verkligen en bogserlina?
 
Jag fattar att det är stor skillnad på Everest och andra berg, men då jag är ganska väl insatt i hur man gör Denali i expeditionsstil så tycker jag utifrån sett att skillnaden inte är så stor. Man släpar all sin utrustning, går i replag och "really pull your own weight".
Så, är det verkligen en bogserlina?

Ja det är en bogserlina såtillvida att du förlitar dig helt på guidernas kompetens och alla beslut om hur, när och var. Du gör helt enkelt som du blir tillsagd.

Det är ett stort steg upp till den nivån då du fattar alla beslut själv rörande tidplan, utrustning, väder och vägval.
 
Men förstår då inte folk att det inte enbart handlar om prestationen? Att bli sponsrad och i förlängningen författare, filmare eller föreläsare handlar ju även om att fungera som ett ansikte utåt, om att förmedla vad man håller på med, att paketera det och göra det intressant för "vanliga" människor.
Ja? Men som jag skrev, i ingen annan sport/sysselsättning kan man paketera en så medioker prestation som om det vore något riktigt extremt.

Du anser att det är alpinister som är skuvade och arga, jag anser att det är situationen som är skruvad och har gjort vissa alpinister arga. Du kan tycka att det är jätte löjligt att de är arga, men det vore ännu löjligare om du påstod att samma reaktioner skulle aldrig uppstå i vilken annan sport/aktivitet som helst om situationen vore den samma... You can't change human nature...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.