Stetind

Men att vidga vyerna skadar inte...
Håller med, men i de allra flesta fall vågar jag påstå att de som vidgat vyerna har gjort klassikerna först.

Ni kommer belönas och slippa köerna!
Har varit på Stetind ett par gånger under en långhelg och inte sett röken av någon kö på Sydpilaren. Jag tror inte att det är så jädrans vanligt med trafikstockningar på den... Lättare leder på H-fjell är en annan femma dock.
 
Hej allihopa!

Är inte vitsen med att klättra kända leder är att det blir enklare att skryta efteråt? Det är helt enkelt fler som känner till leden.

Men JOgranit har en god poäng. Det kan gömma sig fina leder runt hörnet bara man vidgar vyerna lite gran.

Hur som helst, Stetind är oemotståndligt så jag har mer eller mindre bestämtmig för att åka dit i sommar.

Det får bli Brittisk stil, i dubbel bemärkelse. Inga bultar och liftning för att ta sig dit.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Fina leder är alltid fina leder, klassiker eller inte. Men i min erfarenhet så kan det ibland dölja sig såväl pärlor som skit bland icke-klassiker. Små kluriga formuleringar som "mogen", "äventyrlig" eller "sparsamt säkrad" kan gärna dölja riktigt läbbiga run-outs, gräs och lös sten. Detta kan man väl leva med om man har gott om klätterdagar (eller en kinky dragning mot det udda) men inte lika gärna på en kort klättersemester.

Å andra sidan kan maratonlöpning till insteget följt av ett tjurigt replag i röven och ett annat i näsan spoliera en hel dag också... Så man får väl göra sitt val! Bästa man kan göra är ju att skaffa sig beta från folk som kan området som tex JO!

I Lofoten gångna veckan klättrade vi fullkomligt ensamma på Presten (och överallt annars också utom på Bare Blåbaer) trots makalöst väder. Gött med trad! Träffade i princip bara tre glada finländska bouldrare som hade för mycket vin med sig. Dessvärre sunkade vädret till sig när det var dags för Stetind på slutet av veckan :-( Så det berget fïck vänta!

John
 
Vi visste inte om raset. När jag kom upp dit så tyckte jag att det där var inge fyra repa och tog en annan väg till vänster... det var heller ingen fyra kan jag säga, och det blev bitvis lite läskigt. Klättrar man alltså rakt i hörnet på det som rasat numera? Såg lite tunnt säkrat ut, men å andra sidan så var nog inte mitt val av linje särskild mycket bättre.

Det är lite vasst och tunt säkrat just där, och det finns alternativ på sidorna som du säger
Jag har ingen erfarenhet av hur det såg ut innan och inte heller alternativen, men skulle säga att den repan var i stil med sista repan innan man kliver ut höger vid taket
Johan och jag gjorde den en sen september dag, inte en människa så långt ögat kunde nå. Vidhåller att klättringen och utsikten är absolut världsklass, Västväggen skall enligt Johan också vara grymt fin! nordkammen ser också fin ut, kanske inte ger kred i pressen men för dem som inte tycker det är ett krav för att klättra säkert en upplevelse!
Nordkammen till vänster i bild
 

Bilagor

  • Stetind nordkammen.jpg
    Stetind nordkammen.jpg
    75.9 KB · Visningar: 477
Nordväst kammen om man ska va petig.( tv på bild)
Köerna referera främst till nissedal,
även om det gott kan gälla Sydpillen oxå.
Ja Guldfisk är en mer ihållande men finare led.
Sydöstväggen jämförlig i svårighet o lika fin.
Skrota dom jävla stjärnsystemen i guidböcker.
Nä ja gjorde inte klassikerna först!
Skulle göra Naess västvägg men råka göra 17
repors nytur istället. Men det va inte meningen..
Men klart man kan göra klassikerna oxå.
På Presten är nog klassikern med direkt insteg faktiskt finast?!
/JO
 
@JO, det är som jag alltid misstänkt: nytursmakeri beror till 95% på dålig routefinding... Du, tex, måste ha ett rent uselt lokalsinne ;-)
 
Hehe...kanske så är fallet?
Trodde nog jag var ganska duktig på just route finding!
Alltid hittat rätt i Bohus el bland sva labyrinterna i nissedal.

När vi var vid Stetind på den tiden fanns inga beskrivningar på var lederna gick.
Med var kompisen Jussi (som endast klättrat ett par gånger tidigare på Tavelsjö å Blåberget).

"Djevulens dansegulv " skulle dock finnas nånstans på vestväggen.
I övr hade jag endast sett ett foto på cruxrepan av Lundahl(?) det var alla ledtrådar.
Så jag startade där jag trodde o hitta en rimlig väg uppåt.
Hitta en gammal pitong o trodde vi var rätt.
Efter 5 repor såg jag var cruxrepan på originalet var ( en bit th),
men då var det ju lika bra o fortsätta bryta ny mark.

Även uppe på västeggen lyckades vi delvis klättra tv om leden någon repa.
Resultatet blev en läskig R/X längd i sjua registret som klarades först efter ett rekord långt fall med
rejäl lårkaka som följd.
Det vart mörkt o vi satt o frös.
Morgonen efter var inte munter när man var tvungen köra igen...
Men det gick ju bra o min unge kompis insåg nog aldrig hur illa det varit!
Dagen efter träffa vi ett par tältande Norrmän.
De hade kommit över N.Faarlunds fina original skiss över leden.
Insåg då att vi helt säkert klättrat nytt!
Så på Västväggen rekommenderar jag varmt originalet som ju e en klassiker,
även om våran led oxå e ganska schysst.
/JO
 
Nu börjar det dra ihop sig. Tar tåget till Narvik imorgon. Yr lovar en regnfri vecka! Vi får väl hoppas. Någon annan från tråden som kommer att vara i krokarna förutom jag och Kajkalajkan?
 
Nu börjar det dra ihop sig. Tar tåget till Narvik imorgon. Yr lovar en regnfri vecka! Vi får väl hoppas. Någon annan från tråden som kommer att vara i krokarna förutom jag och Kajkalajkan?

Sambon och jag tittar förbi søn/mån/tis. Hon har begränsat med klättererfarenhet så vår plan är bara toppen via Normalveien...(om hon fixar exponeringen). Ska sen vidare till Lofoten og Kallecamping för lättare klättring i området etc. Senare keb med diverse toppturer. Vi reser med en liten husvagn :p Roadtrip i bästa delen av skandinavien :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.