Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd?

En i veckan

Värt att veta om Mt Blanc-massivet är att under högsäsong så går det åt ca 1 person/vecka där uppe (källa UIAGM-guide på UCPA-center). Jag stod på toppen (tog en kurs med UCPA på två veckor till mkt förmånligt pris) sommaren 2011. Vi hade en fantastiskt tur med vädret under i princip hela aklimatiseringen samt själva bestigningen.

Vi gick Gutier-rutten och när vi låg i Teté Rousse hyttan innan avfärd så gick det faktiskt att höra stenarna i grand couloir. Där av den tidiga starten kl 00:30.
Det var mäktigt att ge sig av uppåt den tiden på dygnet. när man kommer till coloir-traversen sitter där en vajer som man kopplar in sig på sedan är det bara att skynda över. Vi upplevede inget stenfall på nervägen heller (ca kl 14 på em).

Att gå Tres-montes-rutten har ju onekligen sina risker. Det gick ju ett ras på den rutten förra året med 17 omkomna om jag inte minns fel. På den rutten passerar man dessutom ett 60-graders snöfält som är väldigt exponerat.

/Johan
 
Att gå Tres-montes-rutten har ju onekligen sina risker. Det gick ju ett ras på den rutten förra året med 17 omkomna om jag inte minns fel. På den rutten passerar man dessutom ett 60-graders snöfält som är väldigt exponerat.

/Johan

Är det den som passerar över glaciärfältet på väg upp på Mont Blanc du Tacul? Den leden ser för övrigt helt livsfarlig ut. Så brant och helt exponerad glaciärklättring.
 
Är det den som passerar över glaciärfältet på väg upp på Mont Blanc du Tacul? Den leden ser för övrigt helt livsfarlig ut. Så brant och helt exponerad glaciärklättring.

Ähh, det är inte särskilt brant upp till mont blanc du tacul på normalleden. Kanske upp till 45 grader på snö, möjligtvis lite brantare på nån väldigt kort passage, men i princip bara vandring. Dock lavinfarligt! Snö och västliga vindar är ju inte helt ovanligt i mt blanc-massivet även på sommaren.
 
Är det den som passerar över glaciärfältet på väg upp på Mont Blanc du Tacul? Den leden ser för övrigt helt livsfarlig ut. Så brant och helt exponerad glaciärklättring.

Från Aguille du midi eller Cosmique-hyddan ner på platån och så upp för en brant sluttning mot Tacul. Sedan upp mot Maudit och m bl. Ja det är lite lavinrisk och många timmar ute. Tog 12 h t o r inkl Tacul för mig. Ingen extrem rutt men man bör ha koll på guidernas bedömning och vara beredd på en lång dag. Man kan göra tre 4000+ toppar på en dag.
 
[...]
Att gå Tres-montes-rutten har ju onekligen sina risker. Det gick ju ett ras på den rutten förra året med 17 omkomna om jag inte minns fel. [...]
/Johan


Frågan är om man med mer erfarenhet kan undvika den risken eller om det är en risk alla som vill gå leden är benägna att ta? Om alla utsätter sig för samma risk borde rimligen inte erfarenhet hjälpa.
 
Ähh, det är inte särskilt brant upp till mont blanc du tacul på normalleden. Kanske upp till 45 grader på snö, möjligtvis lite brantare på nån väldigt kort passage, men i princip bara vandring. Dock lavinfarligt! Snö och västliga vindar är ju inte helt ovanligt i mt blanc-massivet även på sommaren.

Brant för att vara en glaciär (misstänker att man faktiskt kan stå upp på de flesta ställen där), och med alla sprickor och överhäng var det precis lavinfaran jag främst tänkte på när jag sa att den såg farlig ut.
 
Frågan är om man med mer erfarenhet kan undvika den risken eller om det är en risk alla som vill gå leden är benägna att ta? Om alla utsätter sig för samma risk borde rimligen inte erfarenhet hjälpa.

Det jag var ute efter var att man med lokalkännedom och erfarenhet kan undvika till exempel denna plats om man vet att det blåst och snöat. Just när det gäller lavinfara så tycker jag att det är mycket svårt att läsa till sig i en bok vilka sluttningar som just nu är lavinfarliga och vilka som inte är det. Det handlar ju först och främst om hur vind och temperatur påverkat snön under de senaste dagarna.
 
Hej!

Mitt råd är att investera pengar i att anlita guide, eller gå förberedande kurser, om ni är tveksamma till om er erfarenhet räcker. Jag tycker att Mont Blanc är ett berg vars risker underskattas hela tiden. Precis som föregående talare skrev innebär vägen från Midi risker med sprickor och laviner, och Gouter stor risk för stenras. Det finns en orsak till att fransmännen funderar på att gräva tunnel under Gouterrännan.... (nu gör ju i och för sig stenar inte någon skillnad på personer med eller utan erfarenhet... men med erfarenhet kan man undvika att gå över när förhållandena är som sämst och gå snabbt).

En viktig sak att komma ihåg är att lägga tid på acklimatiseringen. Och att noggrant kolla in väderprognosen och ge sig själv marginal för att allt inte flyter på som man har tänkt. Besök gärna Office de Haute Montagne i Chamonix och fråga dem om förhållandena på turen.

Hoppas det inte lät alltför negativt, och lycka till på er tur!
Anna


Gör som Anna säger och skaffa en guide. Allt annat är vansinne.
 
Jag åkte ner med tåg och gjorde Mt Blanc utan 'utbildning' eller 'guide'. Jag började med att lära mig glaciärräddningstekniker på egen hand hemmavid, skaffade mig utrustning och en lika vansinnig kompis och vi åkte ner. Räkna med ett antal dagars acklimatisering, minst 5 dagar skulle jag säga.

Vi körde med sele, stegjärn, isyxa, rep och hjälm som utrustning, kändes precis lagom. Med räddningstekniker så känns isyxa och 'self-arrest' som ett absolut minimum att kunna bra.

Normalleden har dagligen stora stenfall, och det är ju därför den leden bör göras tidigt på morgonen när snön är som hårdast, men den farliga passagen är relativt kort. Så för den som bara vill 'testa lite' och inte tänker sig för så finns risken för en stor sten i huvudet.

Som acklimatisering så körde vi ett par 3000-meters toppar utan glaciär, det räckte inte, mådde pyton på toppen av Mt B. :(

Utanför Tete Rousse-stugan finns vanligtvis ett tältläger för de som inte bokar boende 3 månader i förväg. Där bor ofta ett stort gäng som inväntar rätt väder.

Lycka till! :)
 
Det är väl bara fortsätta med cykel ända upp på toppen. Sen hinner du med ett par tre andra toppar samma eftermiddag innan du kliver in på after ski'n och hinkar bärs.
 
Frågan är om man med mer erfarenhet kan undvika den risken eller om det är en risk alla som vill gå leden är benägna att ta? Om alla utsätter sig för samma risk borde rimligen inte erfarenhet hjälpa.

Den stora frågan är verkligen om man kan köpa sig säkerhet. Personerna som får betalt av dig för att ta dig till toppen har också i uppgift att säga till dig att det är för stora risker nu. Många är professionella men många skiter också i riskerna. Flera guider var med i dödslavinen på Mount Blanc 2012. Varför vände dom inte?
 
Den stora frågan är verkligen om man kan köpa sig säkerhet. Personerna som får betalt av dig för att ta dig till toppen har också i uppgift att säga till dig att det är för stora risker nu. Många är professionella men många skiter också i riskerna. Flera guider var med i dödslavinen på Mount Blanc 2012. Varför vände dom inte?

En bergsguide är ingen garanti för att man inte kan råka ut för exempelvis en lavinolycka eller en bristande snöbrygga. I bästa fall så påverkar det sannolikheten då guiden förutsätts ha större erfarenhet och bättre riskbedömningsförmåga än vad man själv har. Men som sagt, även guider kan göra felbedömningar med fatala konsekvenser som följd. Detta hindrar inte att det nog ändå är tryggare för en nybörjare som vill upp på Mont Blanc att anlita guide än att gå själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.