Hur få ickealpinister till Keb nordtopp?

Från wikipedia ang ideell verksamhet:

En ideell organisation är en icke-statlig organisation vilken inte har kommersiella, utan ideella mål med sin verksamhet. Definitionen över vad som kan anses som en ideell organisation är väldigt vid, då det enda som explicit utesluts är att den får vara knuten till någon statsmakt eller ägna sig åt kommersiell verksamhet, vilket bland annat kan innefatta verksamheter rörande mänskliga rättigheter, humanitära insatser, miljöfrågor, religionsutövning, med mera.​

Kanske är det just detta STF borde ta till sig, istället för att bedriva ren hotellverksamhet på fjället.
 
Staffan och Thure;
Att skotertrafiken vintertid, på ett skotertätt ställe är mer störande än helikoptertrafiken, samtidigt på samma ställe betyder inte att helikoptertrafiken kring Keb SOMMARtid är ett större problem än skotertrafiken.
;)
 
Varför känner du ett behov av att raljera? Om du läser mitt sista inlägg så torde det framgå att mina förslag inte handlar om att förbjuda vare sig öl eller båttrafik, utan om att stoppa en ÖKANDE exploatering av området i den riktning som bland annat föreslås i originalposten. För att understryka denna poäng så har jag visat på hur otroligt tillrättalagt området redan idag är. Tycker du själv att helikoptertrafik och via ferrata på Sveriges högsta topp är ett rimligt eller nödvändigt sätt att "underlätta för de som vill uppleva lite av vår fantastiska fjällvärld"?

Du frågar mig varför jag känner ett behov av att raljera... Det är bara en spegling av ditt FÖRSTA inlägg i den här tråden där du ganska tydligt visar vad du anser om de som nyttjar dessa bekvämligheter, se här under:
När förstabestigningen gjordes fick man gå från Narvik. Vid andrabestigningen ro uppströms i diverse älvar. Idag tar man buss till nikka, skickar väskan med helikopter och tar båten en tredjedel av vägen. I övrigt går man spångad stig. Sedan tar man en öl i bastun, äter en god middag, och sover i en säng. Sedan skaffar man guide, utrustning och proviant på plats på stationen. För att slutligen gå på väl upptrampad stig till topps. Vill man så kan man sedan boka helikopterhämtning. Hur lätt ska det behöva vara? Vad är syftet med att klättra upp för berget om man inte gör det för egen maskin?

Kan det inte vara så att syftet med att ta sig till toppen, oavsett hur man gör det, är att man vill ha varit där. Att det för många inte spelar så stor roll hur de tog sig dit utan det viktiga är att de har varit där. Jag anser inte att vi ska anlägga en rulltrappa till toppen men jag anser inte heller att helikoptertrafiken är ett jätteproblem. Jag anser att de som vill ha mer bekvämligheter ska kunna få det på de få ställen som det faktiskt gäller. Det finns fortfarande enorma vidder där du inte störs av turisttrafik.
 
Sen vad STF-hatet har att göra i en tråd on nordtoppen fattar ju inte jag.

Hat? Vem har uttryckt nåt sånt? Citera gärna.

Vi måste väl kunna bena ut hur det hänger ihop. Andra i tråden har påtalat kommersiella intressen. Hur kommersiellt stf är är lite oklart, men tveklöst kanaliserar keb-stationen en stor del av den turistström som som kan tänkas vara intresserade av via ferrata mellan topparna. Sen finns det förstås ett samspel med betydligt mer kommersiella aktörer, som Sarris och norrlandsflyg. Privata företag kommer alltid att finnas där efterfrågan finns, men STF har ju någon sorts ideologi i botten, och jag undrar om den hänger ihop med tex helikopterflyg i fjällen. Jag tror inte det, men så länge det genererar besök på kebstationen misstänker jag att man blundar för problematiken.
 
Keb

nu finansierar väl Keb/storulvån/Sylarna andra stugor, så vill vi att STF skall finnas i den Svenska fjällkedjan så får vi acceptera Keb osv.
 
nu finansierar väl Keb/storulvån/Sylarna andra stugor, så vill vi att STF skall finnas i den Svenska fjällkedjan så får vi acceptera Keb osv.

Det är sjävklart inget man måste acceptera om man inte vill. Ekonomiska samband kan presenteras på alla möjliga sätt, men om nån påstår att det ena förutsätter det andra så finns det anledning att fundera över detta, och jag är övertygad om att man kan välja precis vilka stugor, stationer servicenivå osv man vill ha inom STF. Till denna valda kombination hör sedan ett pris, dvs medlemsavgifter stugavgifter osv osv.

Om vissa av stationerna/stugorna inte går att finansiera utan överföring av överskott från andra ställen, så är det ju uppenbart att dessa inte uppskattas efter kostnad. Om Keb ger ett kraftigt överskott(?) så betyder det ju bara att efterfrågan på Kebkonceptet är sådant att man kan ta större avgifter än kostnader.

Jag kan troligen köpa cannabis till ett lägre pris än jag kan sälja det om jag lägger upp det hela rätt - det betyder dock inte att jag måste göra det... för att vara övertydlig.
 
Helikopter-

trafiken i Ladjovagge verkar öka? Finns några siffror? Om det är relativt billigt att flyga lockas många säkert att ta det alternativet för att passa bussen i Nikkaluokta och minimera transfertiden från fjället till hemmet.

Visst vore det önskvärt att flera tog tåget till Lapplandsfjällen i stället för flyg eller bil men så länge kostnaden är jämförbar tar många flyget.

Du önskar reglering John. Hur?

Thure
 
Rättning i leden nu!

För det första så har jag dragit mig för att kommentera i denna tråd för det legitimerar på något sätt galenskapen som sprids i tråden.

För det andra verkar det som vanligt bara vara ett litet fåtal som faktiskt vet vad dom talar om utifrån egen erfarenhet.


Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara någon typ av rättighet att nå en topp. Vill man klättra ett berg så har det sedan alpinistens första stapplande steg skett en naturlig utveckling. Dvs man lär sig och utvecklas med tiden. Det här med genvägar är ett modernt fenomen som äventyrare släpat in och som ofta på ett EXTREMT missvisande sätt kopplas till alpinism och klättring i stora berg.

Kan man inte själv nå toppen får man träna mer. Ganska enkelt. Det fins en massa leder jag skulle vilja klättra men som jag avstår från för att jag inte tror jag är bra nog att göra dom. Man får vänta, lära känna bergen och utvecklas på deras villkor.

Jag kan bara för att jag har ont om tid eller saknar luts att träna inte ändra på förutsättningarna på ett berg eller en led bergen så att dom passar min dagsform. Hur skulle det sluta? Vem bestämmer vad som ska gälla?

Fasta rep etc är helt fel väg att gå. Hur kan ni ens på alvar tänka er det?


Lägg ner det här med tillgängligheten det är inget argument bara en ursäkt.
 
För mig personligen är det ingen tvekan om att jag sällar mig till lägret som är emot hjälpmedel så som fasta rep, via ferrata eller liknande. Däremot tror jag att detta läger står sig slätt, dels rent numerärt, men framförallt med avseende på ekonomisk makt, mot icke-alpinister som vill kunna stoltsera med att ha varit uppe på Sveriges högsta topp. För det är ändå så i slutändan att det är pengar som får saker att hända i den värld vi lever i nu.

Menar jag då att man bara helt sonika ska vika ner sig? Nja, för min egen del (och jag hoppas att jag inte är helt ensam om den uppfattningen) så ger vetskapen om att den topp jag bestiger är Sveriges/Europas/världens högsta inget egenvärde till själva bestigningen. Det finns så mycket annat att njuta av och att man har lyckats uppnå ett visst antal m.ö.h. känns inte särskilt storslaget när man efter mycken möda lyckats slita sig upp till en topp. Vad lägger man idag för värde i att ha bestigit Mt Everest? Hög status i massmedia och bland allmänheten kanske, men i alpinistkretsar?

Med risk för att låta som en pessimistisk pragmatiker tycker jag faktiskt att man kan "offra" nordtoppen åt allmänheten när den nu blir högst. Vi kommer ändå inte kunna sätta stopp för det, inte när man ser hur många svenssons som varje år tar sig till Keb för att bestiga Sveriges högsta topp. Se det som att göra ett litet ont för att undgå ett större ont. Så får vi förmodligen även i fortsättningen ha resten av fjällen som vi vill ha dem, orörda.
 
Jag är gammal Lulebo men bor i Fjollträsk sedan många år. Jag har inte så stora problem med skoter då man i regle inte förstör underlaget. Fjällen känns så vidsträckta så att förbjuda skotertrafik för att vi här nere ska upp på någon fjällvecka per år känns lite fjantigt. Då får man kanske försöka anstränga sig för att åka till ställen där det inte samlas horder med skoterraggare. Jag störs om det blir för många som susar förbi på samma dag men uppskattar att man har spår att åka i så det är inte enkelt. Fy fasen för att spåra i lössnö hela dagen.

Att lobba mot skotertrafik i Lapplandsfjällen uppfattas av många norrlänningar som ett övergrepp från Fjollträsk.
 
Om man betraktar STFs historia

från slutet av 1800-talet så har föreningen konsekvent underlättat fotturism och upplevelser för sina medlemmar. I början när man trodde Sulitelma var högst i Sverige byggdes nån stuga på vägen dit.
Senare byggdes den första lilla delen av Kebnekaise fjällstation. (Min farfar fick som turist i mitten av 20-talet bidra som turist med att bära upp en planka till den tidens toppstugebygge.)

Eftersom riskerna att ta sig till nordtoppen över kammen från sydtoppen torde vara rätt betydande om 100-tals personer vill passa på dagar med toppväder så är det i min värld naturligt för STF att fundera på logistik och säkerhet på kammen.

Det finns många alternativa leder både i Kebnekaisemassivet och i Sarek där det inte alls finns intresse att underlätta säkringen av "turistbestigare". Den som inte vill trängas med turister vid nordtoppen kan med fördel passa på under ickesäsong.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Värt att få med sig Alpin / Bigwall 5
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.