Hur få ickealpinister till Keb nordtopp?

Skotta inte den snö som ännu ej fallit. Än så länge är Sydtoppen högst och vi vet ännu inte när en ev. ändring kommer att ske. Tids nog uppstår kanske problemet och då också någon sorts lösning.
 
Stf

satte åtminstone för 25 år sedan upp fasta rep på den snötäckta östra leden vintertid. Rep och snöankare torde funka även på toppkammen. Eventuellt kan man förankra repen även i klippa på ett par ställen.

Thure
 
Om

man extrapolerar trenden för sydtoppsglaciärens höjd när är man nere på nordtoppens nivå?

Givetvis så kommer inte en sådan prognos att slå in det kan gå både fortare och långsammare mest beroende på nederbörden så Staffans poäng är förstås vettig.

Å andra sidan skulle Utsidans forum vara tråkiga utan lite spekulation.

Thure
 
Världen förändras inte av sig själv. Förändringen består av beslut som någon tar, och andras acceptans.

Säg mig, om ett gäng idioter vill ge sig ut på en bergskam utan koll, varför stoppa dem? Små barn tar sig rimligtvis inte dit, och vuxna har eget ansvar. Om vi sätter en vajer, hur ska vi försäkra oss om att den används? Tvång? Bemanning? Nej, det får finnas gränser. Vill vi sålla bort inkompetenta turister är det bättre att minska tillrättaläggandet på vägen dit. Stopp för helikoptrar och bort med vajrar på lederna, och plocka bort toppstugan. De som ändå kommer då har kanske ett minimum av omdöme och kondition.

Tillrättaläggandet har ingen ändpunkt. Steget efter via ferata är en murad stig, typ camino del rey. Det har gjorts på andra ställen.
 
Jag undrar vad frågeställaren har för intresse av att fler ska upp på nordtoppen? Jag undrar vem som har intresse av att gå upp på nordtoppen över huvud taget?

Frågan "hur ska vi få upp fler folk på nordtoppen" är ganska simpel. Frågan hur vi ska upp fler folk och ändå behålla en viss del av prestationen är lite svårare. Om du verkligen vill få fler folk upp på Keb så satsa mer på infrastruktur. Bilväg hela vägen fram, gärna med buss/tåg direkt ifrån Stockholm, bygg ut fjällstationen till ett fullvärdigt hotell och bygg en korglift som går upp till 50 meter ifrån toppen, så får turisterna själva knata de sista 50 metrarna för att behålla minsta lilla värdighet i sin bestigning. Orimligt? Knappast. Onödigt? Diskuterbart. Önskvärt? För vem?
 
Världen förändras inte av sig själv. Förändringen består av beslut som någon tar, och andras acceptans.

Säg mig, om ett gäng idioter vill ge sig ut på en bergskam utan koll, varför stoppa dem? Små barn tar sig rimligtvis inte dit, och vuxna har eget ansvar. Om vi sätter en vajer, hur ska vi försäkra oss om att den används? Tvång? Bemanning? Nej, det får finnas gränser. Vill vi sålla bort inkompetenta turister är det bättre att minska tillrättaläggandet på vägen dit. Stopp för helikoptrar och bort med vajrar på lederna, och plocka bort toppstugan. De som ändå kommer då har kanske ett minimum av omdöme och kondition.

Tillrättaläggandet har ingen ändpunkt. Steget efter via ferata är en murad stig, typ camino del rey. Det har gjorts på andra ställen.

Du har givetvis rätt i att det borde finnas gränser för tillrättaläggandet. Vuxna under eget ansvar kan inte hindras från att göra en del dumdristiga saker.

Men som sagt så tror jag inte på massturism till Nordtoppen. Om nu folk utan kunskap ger sig ut på kammen och faller till sin död så lär turisttåget mattas av till slut.

Jag undrar rent praktiskt hur en via ferrata på toppkammen skulle se ut, med konstant men skiftande snö och is, men det går kanske att lösa på nåt sätt, om man nu vill ha dit den. Men det måste ju vara svårare än vajern som sitter på östra leden i fast klippa.
 
Hittade nyss en prognos som sade att om avsmältningen fortsätter som de senaste tio åren, så är Nordtoppen högst inom 4,5 år. Jag kollade inte ens vad det var för datum på artikeln, men ev var den nåt år gammal... dvs det verkar ju inte som att vi talar om vad som ska hända om några decennier.

Någon nämnde guidetvång som exempel, men det verkar ju inte rimligt. Det är ju inte guidetvång nån annanstans i Sverige i liknande sammanhang. Östra leden presenteras ofta som "det guidade alternativet". Jag har gått upp för den när vädret var för dåligt för att klättra nordtoppen en gång, och då var den "stängd". Fast det betydde bara att guiderna inte gick med "sommargrupper". Lite senare tror jag att de kom igång med "vinterbestigningar", vilket bara betydde att det var mindre grupper, och dyrare (vilket säkert också motsvarade efterfrågan).

Ett tvång kan alltså sannolikt bara handla om vad fjällstationen ger för rekommendationer.

Kamvandringen är ju lite speciell, man kan ju på sätt och vis fråga sig vad den kräver för speciella förmågor som en klättervan person har. I princip går man ju bara över och det gäller att inte snubbla eller kliva på nåt som rasar. Har man sele, och är inknuten i någon annan så kanske det framstår som kunnigt och säkert, men ett fall skulle troligen kunna vara ytterst riskabelt även för den som klättrat en del. Kan båda personerna hantera en alpinyxa och om vanan innebär gott omdöme och bibehållet lugn vid oförutsedda händelser så är det förstås ett stort plus, men jag har sett bilder på en hel del kamvandringar där jag nog skulle säga att huvudsaken är att ingen drattar av kammen.
 
Tyvärr är det nog snarare så att några dödsolyckor på kammen bara skulle öka på turisttåget. (Parallellt med att det skulle ställas krav på "högre säkerhet")
 
Man kanske ska ta hänsyn till att det dessutom troligen är Sveriges farligaste kam vad beträffar risken att bli träffad av ett flygplan. I det perspektivet framstår ju en rejäl ledstång som otillräcklig.
 
Jag tycker att problemet är större än just toppkammen. Jag menar att frågan kan väckas redan idag: vad vill vi med vår vildmark? Vad är syftet med att ta sig till en hög topp? Ska alla upplevelser vara tillgängliga för alla? Hur kan vi påverka utvecklingen? Är det STF som utifrån kommersiella (är de kommersiella?) hänsyn ska styra, eller är det vi utövare. Eller staten?

Mitt eget svar är att naturen ska diktera villkoren, och människor anpassa sig. Det ger i slutändan störst upplevelse och minst destruktiv utveckling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Värt att få med sig Alpin / Bigwall 5
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.