Outside Sverige hur oseriösa är dom?

Vad tycker ni om Outside Sverige och dess bevakning eller snarare avsaknad av bevakning när det gäller svenska äventyrare?

Dom går hårt åt Johan Ernst Nilsson se annan tråd. Men Pompe och Sträng skyddar dom på ett häpnadsväckande icke journalistiskt sätt.

Vad har dom för agenda? Varför är Outside Sverige kanske den mest oseriösa mediaaktören inom äventyrande och klättring etc?
 
Det finns väl få större oberoende tidskrifter idag. Vem vet hur deras agenda ser ut gentemot Sträng och Pompe. De kanske tjänar på att skriva ner Johan Ernst Nison för att framhäva Sträng - om denne nu har någon form av kontrakt gentemot Outside, vilket inte skulle förvåna mig.

Det är trist att tidningar blir så grymt beroende av sponsorer, som i sitt fall kanske sponsrar en viss äventyrare och då kan det bli svårt att vara objektiv. Riktigt trist, och bra att det belyses.
 
marknadsekonomi och svt/sr

Företag i en strikt marknadsekonomi har som uppgift att leverera vinst till sina ägare. För ett tidningsförlag kan detta innebära att skriva vissa reportage och inte skriva andra.
Sen finns en journlistisk hedeskodex som innebär att man ska beskriva sanning och alla vinklar men så vitt jag vet är det bara svt och sr i Sverige som har krav på sig att vara objektiva.
Se t ex på morgontidningar med politisk inriktning - de är inte på något sätt objektiva utan skriver (i all fall på ledarsidan) utifrån tidningen politiska inriktning.

Däremot så ska marknadskrafterna, dvs vi läsare, styra så vi får det vi vill - dvs gillar vi inte en tidning så köper vi inte den, annan tidning som matchar majoritetens önskemål uppstår och första tidningen antingen ändrar inriktning eller försvinner från marknaden. Dessa inlägg är ett bra exempel på hur man visar att man inte är nöjd med en produkt och sunt ifrågasättande källkritik är bra.

Detta marknadsekonomiska system har vi väljare genom våra politiker valt att ha och vill man ändra på det så är det dax att jobba hårt inför nästa val.

Det finns alternativa tidningar att köpa och läsa om man inte gillar ett alternativ.

/Patrik, som prenumererar på outside, utemagasinet, åka skidor, paddling, turist med flera
 
Jag vet av erfarenhet att det är oerhört svårt att vara oberoende gentemot aktörer i branschen, vare sig det gäller annonsörer, kändisar eller andra. Äventyrstidningar är små och ekonomiskt svaga, och branschen är pytteliten. De aktiva äventyrarna är ofta även leverantörer av foto och text. Som redaktör kan man inte vara annat än vän, eller möjligen ovän, med resten av gänget. Hur ofta granskas skistar av skidtidningarna (mig själv inräknat, jag jobbade med en skidtidning i drygt 2 år).

Samtidigt har man ju som läsare ändå en förväntan om någon sorts saklighet och redaktionellt oberoende även här, och med all rätt. Däremot är jag tveksam till om fenomenen johan ernst, anneli och f sträng är jämförbara. I min mening handlar det om att sträng marknadför sig väl hårt, medan anneli gjorde en ren kommunikationsmiss i kombination med lite svag navigering. Men visst vore det rimligt att alla nagelfars lika hårt.

I bergsport har jag tagit anneli i försvar på ledarsida, låtit sträng ta stryk på debattsida, och inte tagit upp nilsson alls (han klättrar mig veterligen inte). Kanske läge för lite journalistik...
 
Som en side note: Är det inte lite så att det parti som traditionellt skulle stå för ett alternativ till marknadsekonomi, har blivit äldre och fetare och helt accpeterat "marknaden" på såna villkor som inte ens kapitalismens grundare vågat hoppas på?

On topic: Skulle personligen aldrig bläddra i någon glättig tidning av typen frilufts- motor- eller inredningsmagasin och förvänta mig nån sorts sanning. Som sagt är det svårt att hitta den ens i dagstidningarna.
 
Som en side note: Är det inte lite så att det parti som traditionellt skulle stå för ett alternativ till marknadsekonomi, har blivit äldre och fetare och helt accpeterat "marknaden" på såna villkor som inte ens kapitalismens grundare vågat hoppas på?

Är det inte lite så att den diskussionen hör hemma någon annanstans än i ett klätterforum? Du kanske ska ställa frågan direkt till dom istället för att insinuera här ;)

Sen är väl objektivitet numera något nästintill subjektivt... :p Jag tror dock alltid att trogenhet mot sponsorer och finansiärer istället för mot läsarna straffas i längden.
 
Är det inte lite så att den diskussionen hör hemma någon annanstans än i ett klätterforum? Du kanske ska ställa frågan direkt till dom istället för att insinuera här ;)

Taget :)

Och jag håller med om att tidsskrifterna förlorar i längden på att gå sina sponsorers vägar i alla lägen. Det har t.ex. fått mig att sluta prenumerera.
 
Sen är väl objektivitet numera något nästintill subjektivt... :p Jag tror dock alltid att trogenhet mot sponsorer och finansiärer istället för mot läsarna straffas i längden.

Jag är skeptisk. Jag tror att man har betydligt lägre överlevnadschanser som tidning om man är kritisk (när det är befogat) även mot sina sponsorer.

Däremot är en sådan tidning såklart på alla vis bättre. Tidningen får respekt men gör konkurs.
 
Bit aldrig den hand som föder dig. Gammal sanning utan rost.
Därför så viktigt med öppna forum där personer utan lojalitetskonflikter kan skriva.
 
Jag är skeptisk. Jag tror att man har betydligt lägre överlevnadschanser som tidning om man är kritisk (när det är befogat) även mot sina sponsorer.

Bit aldrig den hand som föder dig. Gammal sanning utan rost.

Ni har självklart rätt, men frågan man bör ställa sig från början är kanske hur gärna man vill ju ut en tidning och hur mycket man är beredd att kompromissa. Sen spelar det ju ingen roll vilka sponsorer man har om ingen läser tidningen. Ett annat läge är ju om t ex utövare börjar skriva till sponsorer och undrar vad de håller på med som sponsrar eventuella oseriösa media. Det finns många vägar till tidningsdöden!

Jag håller helt med om vikten att det finns oberoende forum att diskutera i, vilket ju ungefär är vad vi gör nu :)
 
Vad tycker ni om Outside Sverige och dess bevakning eller snarare avsaknad av bevakning när det gäller svenska äventyrare?

Dom går hårt åt Johan Ernst Nilsson se annan tråd. Men Pompe och Sträng skyddar dom på ett häpnadsväckande icke journalistiskt sätt.

Vad har dom för agenda? Varför är Outside Sverige kanske den mest oseriösa mediaaktören inom äventyrande och klättring etc?

Ett allvarligt påstående tycker jag, men som många ändå verkar hålla med om. Jag som inte läser Outside blir lite nyfiken. Hur tar sig denna partiskhet uttryck?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.