Kreatin på hög höjd?

Nu pratar jag inte om att må dåligt, utan bara om att minska muskelförlusten så mycket som möjligt. Det är en annan fråga, helt enkelt.'

Mvh /Joel

Om jag fattade den läkaren rätt så var rätt svar att gå ner. Det vill säga det finns ingenting vi kan göra på hög höjd förutom att gå ner för att minska på dåliga effekter av hög höjd. Minskad muskelmassa är ett problem, vill man undvika det så ska man gå ner. (Jag tror faktiskt läkaren berörde den enskilda punkten med minskad muskelmassa också).
 
För vanlig motionär räxker det ofta med bra kosthållning, men om man tränar på elit nivå eller utsätter sig för större påfrestningar e det inget fel med tillskott. Tillskott är va det är. Det ersätter inte bra kost utan är ett komplement.

Som vanligt handlar det å ha bra grund med mat sen kompletera med tillskott om så behövs.

Att äta lite av varje är nog det bästa...pulver hit och pulver dit, vet ni vad det innehåller egentligen?
vad är det för fel med vanlig mat?...resten sitter nog i huvet
 
Att äta lite av varje är nog det bästa...pulver hit och pulver dit, vet ni vad det innehåller egentligen?
vad är det för fel med vanlig mat?...resten sitter nog i huvet

Okej, så länge som jag är på havsnivå äter jag precis som alla andra. Men nu pratar vi om höghöjdsvistelse. Det går inte att bära upp all man man normalt skulle äta. Sedan kan kroppen inte tillgodogöra sig maten på samma sätt som på havsnivå. Därav den enkla lösningen med att ge kroppen så enkel näring som möjligt. Sedan är det mer vikteffektivt att ta lite pulver som komplement, utöver annan kost.

Det sitter alltså inte i huvudet, utan det är en praktisk realitet vi pratar om. Detta är tråden för alpinism och inte vanlig fjällvandring.

Mvh /Joel
 
Om jag fattade den läkaren rätt så var rätt svar att gå ner. Det vill säga det finns ingenting vi kan göra på hög höjd förutom att gå ner för att minska på dåliga effekter av hög höjd. Minskad muskelmassa är ett problem, vill man undvika det så ska man gå ner. (Jag tror faktiskt läkaren berörde den enskilda punkten med minskad muskelmassa också).

Jag är medveten om att gå ned är den enda lösningen på hög höjd. Jag ifrågasätter inte det, men det var inte heller ämnet för tråden. Jag pratar inte om höghöjdssjukdomar som lung- eller hjärnödem. Jag frågade om kreatin, pga. sin vätskesamlande funktion kan öka risken för det. Anlednignen till att jag frågade om kreatin var för att jag vill kunna äta något vikteffektivt och lättupptagligt komplement, för att - i möjligaste mån - fördröja muskelnedbrytningen. Nedbrytningen kommer att ske, men man kan kanske hjälpa kroppen att minska hastigheten. Därav min fråga.

Mvh /Joel
 
Skit i doping

Skit i att ta en massa skit. NUUN, gels och bars, proteinbars etc räcker för alla jag känner borde funka på dig också.
 
Skit i att ta en massa skit. NUUN, gels och bars, proteinbars etc räcker för alla jag känner borde funka på dig också.

Det gör det säkert, men jag vill bara inte bli tanig ;)

Sedan är väl inte aminosyror i pulverform mer artificiellt än energigel som består av massa raffinerade kolhydrater. Det är många som resonerar att i fråga om proteiner ska man äta "naturligt", dvs. kött osv. i så fall vill jag rekommendera sockerbetor för alla som vill ha med sig naturligt snabba kolhydrater.

Mvh /Joel
 
Den främsta effekten som tillskrivs kreatin är ju ökad förmåga vid kort och intensiv ansträngning, t.ex tyngdlyftning, hopp och sprint. Kort kan man väl säga att man skjuter upp mjölksyran ett par rep/sekunder.
Jag har svårt att se att denna effekt är den man överlag har mest nytta av i en höghöjdsexpedition, även om det såklart finns tillfällen då varenda gnutta energi behövs (som tur är kommer man ganska långt med andrenalin också).

En annan sak är att man helt enkelt får räkna med att inte kunna hålla vikten efter längre tid på höjd. Man får helt enkelt balansera mellan att ha marginaler i vikt uppåt och att inte bli för tung och göra sig en otjänst.
Store muskler är ju i sig kostsamma att hålla i drift, både vad gäller energi och syre så har man biffat till sig för mycket lär kroppen snabbt straffa en för det ;)

Jag tror på den vanliga uppsättningen koncentrerade kalorier i t.ex energibars, gels och allt vad det heter. Att hålla ikapp energiintaget med energiåtgången kommer vara mer effektivt än att försöka optimera ett enskilt näringsämne. Jag tror nog att det här är ett sånt fall då kvantitet är viktigare än kvalitet.
 
Okej, det verkar som om många har missförstått mig. Låt mig därför göra några klargöranden.

Det här är inte min första höghöjgdsexpedition. Jag kanske inte hör till de mest erfarna bergsbestigarna, men jag har ändå varit upp på fyra av Seven Summits. Jag har också varit på 7000-metersberg i Pamir samt över 20 toppar +4000 i Alperna. Detta skriver jag inte för att vara märkvärdig, för det är inget märkvärdigt med det, men när jag ställde min fråga så var det utifrån tidigare erfarenhet.

- Jag vet att det enda botemedlet mot höghöjdssjuka är att gå ned.
- Jag vet att den effektivaste och enklaste energin finns i snabba kolhydrater som i energigel.
- Jag vet att muskelnedbrytningsprocessen är oundviklig.

Min fråga handlade inte om dessa saker. Alternativet till att undvika allt detta är att helt enkelt låta bli att göra bestigningarna. Men min utgångspunkt är att jag ska åka dit.

- Blir jag höjdsjuk går jag ned,
- För energi har jag med mig massa mat, energigel, dextrosol, bars, och sådant man vanligtvis har.
- Jag menar inte att jag ska bygga muskler, eller ens behålla muskler. Av erfarenhet vet jag att jag tappar en del muskelmassa när jag är på hög höjd. Delvis kan det förklaras med förlorad aptit.

Okej, med detta sagt, så funderar jag på ett lätt och effektivt kosttillskott som jag kan ta i samband med övrig mat- och energiintag för att i möjligaste mån bromsa/fördröja muskelnedbrytningen. Jag frågade om kreatin för att det brukar jag ta för att jag tränar en del. De enda svar som hittills faktiskt besvarar min fråga är de Iggle/Christoffer Hedman skrivit.

I fråga om BCAA/EAA lärde jag mig något nytt. Tråden tillfördes svar på det som är frågan.

Jag är tacksam för att ni alla har tagit er tid för att ge mig tips och råd, men jag uppskattar om svaren handlar om ämnet för tråden, tack!

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Att äta lite av varje är nog det bästa...pulver hit och pulver dit, vet ni vad det innehåller egentligen?
vad är det för fel med vanlig mat?...resten sitter nog i huvet

Suck.. Vet du ens vad t.ex. vassleprotein är? Om du visste det, så skulle du också veta att det är det du kallar "vanlig mat"

"Vassleprotein är protein som är utvunnet ur ost som pressats hårt och man har lyckats ta han om nästan hundraprocentigt protein. I vassleprotein finns det flera olika sorters viktiga proteiner och aminosyror som hjälper till att reparera muskulaturen efter träning vilket gör att man återhämtar sig snabbare och slipper träningsverk samtidigt som man snabbare kan bygga muskelmassa. Man kan få i sig vassleprotein på olika sätt, vanligast är shakes, färdiga drycker eller drycker som man blandar själv med vassleproteinpulver eller protein bars som är som chokladkakor fyllda med proteinet."
 
Nu tror jag att du ska läsa igenom tråden igen, TS har som mål att stimulera proteinsyntesen/minska nedbrytningen, och där ser jag inte varför man skulle käka druvsocker. Att mycket energi generellt minskar nedbrytningen är klart, men vi spekulerar kring mer vikteffektiva metoder.

Och för övrigt så används inte fruktos direkt till musklenglykogen, utan hamnar primärt i levern.
Det enda tillfälle när det skulle vara meningsfullt är när det är viktigt att få i sig så mycket kolhydrater som möjligt per timme då fruktos och glukos tas upp via två olika vägar.

Vanligt socker som du säger, är en blandning mellan fruktos och glukos.

Förlåt, tipsade bara om att fruktos har tydliga fördelar när det gäller insulinfrisättning som det dök upp en följdfråga på. Och det tipsas ju om att ta EAA bör intas separat eller tillsammans med kolhydrater/socker dessutom?
 
Ja, EAA eller BCAA bör tas på tom mage. Annars blir det mer som vilket protein som helst.

Och som svar på alla andra postare: Självklart så är totala mängden energi viktigast. Och ja, muskelnedbrytningen kommer vara hög på hög höjd. Men EAA har visat sig vara effektivt vid situationer när hög nedbrytning är ofrånkomligt så som vid sängliggandes patienter eller vid rymdfärder.

Och E9climbing, de flesta gels jag har sett innehåller tillsatt EAA/BCAA. Så det är doping i pulverform, men inte när man blandar ner det i en kolhydratgegga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.