Fredrik Sträng på höga hästar...

Både JEN och sträng försöker göra dessa "äventyr" för att marknadsföra/hävda sig själva. De bryr sig i te om äkthet, bara det blir publicerat på ab och de får mingla med Willis-brudar på Stureplan. Det är så patetiskt så jag skäms faktiskt en smula åt dessa pubertala pojkar som i post-30 fortfarande måste hävda sin existens. Patetiskt är ledord och självkänslan lågt stående.
 
Håller med magnus h. Och jag hävdar att det spelar roll. Om allmänheten tror att man är bäst alpinist om man tagit sig upp på flest toppar så ger det en helt missvisande bild av vad en modern alpinism handlar om. Det betyder att sponsorpengar hamnar där de inte för sporten framåt, bland annat.

Hur man klättrar rent privat struntar jag i, man får göra som man vill om man inte skitar ner och förstör. Men som offentlig person har man ansvar att fara med sanning.
 
@ Admin FLYTTA TRÅD

Varför ligger denna tråd under Klättring Alpin / Bigwall?

Flytta till expeditioner eller vandring.
 
Självfallet är Fredrik en av våra kändaste högalpina klättrare, MEN:

Det som Göran Kropp gjorde, 2 ggr på Everest, första svensk på K2 och Muztaga Tower. Det känns för mig ändå som en större bedrift.

Eller Lars Cronlund, som var pionjär i svensk högalpin klättring. Han var första svensk att klättra på Everest 1987 även om han inte nådde toppen och besteg sedan Mount Everest ensam 1991 via en av dom svåraste lederna på berget. Det är inte så som vi klättrar Everest idag och dessutom var förutsättningarna hårdare då.

Så hur beskriver man framgång när det inte finns en domare som väger in olika faktorer och förutsättningar?
 
Grandios läggning kanske?

Jag tycker att det blir löjeväckande att uttala sig som Sträng enligt uppgift gör. Det är helt enkelt svårt att ta till sig det han utger sig för att vara.
Annars instämmer jag med vad Gustav Cronhamn skrev i föregående inlägg.

LarsÖ
 
Självfallet är Fredrik en av våra kändaste högalpina klättrare, MEN:

Det som Göran Kropp gjorde, 2 ggr på Everest, första svensk på K2 och Muztaga Tower. Det känns för mig ändå som en större bedrift.

Eller Lars Cronlund, som var pionjär i svensk högalpin klättring. Han var första svensk att klättra på Everest 1987 även om han inte nådde toppen och besteg sedan Mount Everest ensam 1991 via en av dom svåraste lederna på berget. Det är inte så som vi klättrar Everest idag och dessutom var förutsättningarna hårdare då.

Så hur beskriver man framgång när det inte finns en domare som väger in olika faktorer och förutsättningar?

Väntar fortfarande på en svensk äventyrare/klättrare med lite ödmjukhet och som låter prestationerna tala istället. Tyckte Wester va på god väg men sedan spårade hon ur med världsredkord hit och världsrekord dit. Kanske blir det du Gurra...
 
Sträng har ju nyligen fått avbryta expiditionen till K2 och Broad Peak på grund av dåligt väder. Enligt hans facebook snackas det i Pakistan om att ingen kommer klättra någon av 8000-meterna i år. Tveksamt va? Samtidigt kan man inte annat än beundra Sträng lite för att han inte verkar drabbas av någon toppfeber utan alltid blåser av projekten i tid när riskerna blir för stora.
 
Överlevnad

Eller Lars Cronlund, som var pionjär i svensk högalpin klättring. Han var första svensk att klättra på Everest 1987 även om han inte nådde toppen och besteg sedan Mount Everest ensam 1991 via en av dom svåraste lederna på berget. Det är inte så som vi klättrar Everest idag och dessutom var förutsättningarna hårdare då.

Lägg till det att Cronlund dessutom överlevde en natt utan vare sig tält, sovsäck eller syrgas ovanför 8000m på vägen ner... Klättring på den här nivån skulle jag påstå är minst lika mycket en överlevnadsbedrift som en teknisk dito.
 
Väntar fortfarande på en svensk äventyrare/klättrare med lite ödmjukhet och som låter prestationerna tala istället. Tyckte Wester va på god väg men sedan spårade hon ur med världsredkord hit och världsrekord dit. Kanske blir det du Gurra...

De finns, i högsta grad. Men de är per definition inte så synliga. Baffin babes, killarna som övervintrade i Sarek, Olov Isaksson, Andreas Klarström, och en massa andra. Men skall man vara ödmjuk OCH kändis så får man prestera i absolut världsklass, på ett sätt att folk fattar utan att man basunerar. Och det är svårt om man tänker utföra sina stordåd i vildmarken...

Cronlund hade jag f.ö äran att träffa på en sportklippa i Frankrike i sommar, och hans tår (eller avsaknad av dem) berättar verkligen en otäck historia...
 
Det intryck jag har av Göran kropp var just att han var ödmjuk. Dessutom socialt kompetent vilket är ganska ovanligt i dessa kretsar. Verkar vara en svår kombo. Han var dessutom en väldigt duktig klättrare. Många försökte få honom att börja tävla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
helmutlotti Vad skulle Sträng gjort istället? Alpin / Bigwall 30
Corax Khan Tengri/Olycka/Sträng? Alpin / Bigwall 2
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.