Fredrik Sträng på höga hästar...

Kikade in på Mr Strängs hemsida efter att ha läst om J E Nilsons bravader här på utsidan och Outsides artikel om honom. Då möttes jag på hans hemsida, under fliken K2, utav denna fras:

Fredrik Sträng, Sveriges ledande äventyrare och genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare, återvänder till K2, världens farligaste berg.

Kan man sätta epitetet "genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare" på honom?

Vi har många försynt och inte lika högljuda klättrare i Sverige som till exempel Janne Corax och
Krister Jonsson som har en gedigen ticklista men skriver inte ut sig själva på det sättet som Sträng gör...
Hur många i Sverige kan tävla om "genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare"?
 

Jodå, jag tycker att man kan "orka" prata om detta. Jag gillar inte det arbetssätt som en del "äventyrare" har. De försöker att pumpa upp ett luftslott och framhäva sig själv som den ultimata aktören för att komma "närmare centrum" och "högre upp" och synas mer...och därmed möjliggöra spons och finansiering av sina jätteprojekt. På ett sätt är jag impad av att de är så målinriktade och finner vägar för att få igenom sina drömmar...för man får väl ändå hoppas att alla deras projekt startar från drömmar...? eller blir det slavar under de personer/företag/organisationer som de gör sig beroende av...? och därmed delvis tvingas anpassa sina påhitt mer eller mindre....? ...och får de misslyckas i ett projekt...? Att misslyckas ska man få göra och det kan också vara lärorikt...det behöver inte betyda att man lägger ner projektet, bara att man stannar upp, lär sig och finner ut hur man ska nå sitt mål...
Den breda allmänheten kan få en skev bild av hur olika "upplevelsesporter" bedrivs...

De riktiga stordåden görs i regel av människor som är upptagna med sin passion...
 
Har man "äventyren" som leverbröd gäller det att våga vara osvensk och framhäva sig själv. Diskreta modester försvinner i bruset.
 
De försöker att pumpa upp ett luftslott och framhäva sig själv som den ultimata aktören för att komma "närmare centrum" och "högre upp" och synas mer...och därmed möjliggöra spons och finansiering av sina jätteprojekt.

Det kallas "marknadsföring" och används även av biltillverkare, diskmedelstillverkare och alla andra som vill "sälja sin produkt". Och så länge dessa "äventyrare" just pysslar med det: Att sälja sig som en produkt, så kommer det att fortsätta.

Jag tror tyvärr inte att det går att fälla dem för vilseledande reklam, eftersom deras marknadsföring inte riktar sig till allmänheten utan till företag (som köper in dem som föreläsare eller sponsrar deras aktiviteter). Det man möjligen kan göra är att försöka få företagen att genomskåda reklamen. Om företag kunde genomskåda bluffar i marknadsföringen skulle vi inte heller se såna grejer som IT-projekt som blir 20 gånger dyrare än planerat och tar 5 år när de skulle ta ett halvår.
 
Har man "äventyren" som leverbröd gäller det att våga vara osvensk och framhäva sig själv. Diskreta modester försvinner i bruset.

Det kan säkert stämma, men det är väl det konceptet i sin helhet som ifrågasätts. Man väljer ju själv under vilka villkor man vill äventyra. Att göra det till sitt levebröd, samt framhäva sig själv är något som många helt enkelt tycker är ett dåligt val. Bara för att man kan få sin försörjning genom att bete sig på ett visst sätt så betyder det ju inte att det därmed är OK.

Man man kan väl säga att den som gör detta har valt nåt ganska traditionellt. Kanske världens äldsta sätt att försörja sig på.
 
Utan att börja rabbla en lång lista namn så, nej, bäst genom tiderna är att ta i rejält, även i vår modesta svenska konkurrens. Om man inte med "framstående" menar just "synlig för allmänheten".
 
Klättrare, nja, men han har ju trots allt ett antal höga toppar på meritlistan, sägs det.

Hur hans CV ser ut när det gäller klättring har jag ingen aning om. Jag tycker han har satt sig på alldeles för höga hästar, kritiserat andra osv inte kasta sten i glashus osv. bla bla.
 
Fredrik Sträng, Sveriges ledande äventyrare och genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare, återvänder till K2, världens farligaste berg.

Kan man sätta epitetet "genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare" på honom?

Jag har sett det dar ocksa. Jag ar ingen expert pa hogalpin klattring men nar jag laste det dar forsta gangen sa fick jag kanslan av att karln ar knapp. Sa skriver man inte om sig sjalv om man har det minsta odmjukhet i blodet. Negativ marknadsforing i mina ogon.

Jag vet inte vilka som konkurrerar om den titeln. Fredrik har visserligen varit uppe pa flest 8000+ berg av svenskar. Men han klattrar val alltid med guide varfor en enda bestigning pa ett svart hogt berg utan guide ar en mycket battre prestation. Och det lar val finnas ett flertal personer som presterat det aven om jag inte kan namna nagon pa rak arm. Andra har battre koll pa det an jag.

I dessa ljugtider. Var kan man hitta toppbilder och bevis pa att folk verkligen bestigit de toppar de sager sig ha varit uppe pa? Letade pa Strangs sida forut men hittade inget. Redovisas det for nagon nagonstans?
 
vem bryr sig.. dom gör doky-såpor om everest expeditioner.. handlar bara om pengar för att få stå i kö till ett toppfotografi.. finns ingen status längre.. dussingrej.. tyvärr..
 

Jantelagen är ute. Stämmer in i kören som en fjortis: orka...!


MUPPAR! Om Ni inte ar intresserade av den har traden sa ge f-n i att lasa eller kommentera den. Det ar en tillrackligt intressant fraga for i alla fall nagra av oss sa lat oss reda ut detta utan onodiga kommentarer. Det kryllar ju av amnen som man inte bryr sig ett skvatt om. Det tillfor ju ingenting att skriva "vem orkar bry sig" i de tradarna.

Ater till amnet. Fredrik Strang vill sa klart framhava sig sjalv. Och pa kuppen blir folk lurade. Jag tycker att det ar onodigt och dalig stil. Det ar samma sak med det har pa hans CV:
- Guinness world record "7 Summits", förste svensk, år 2007

Varldsrekordet hade han, det ar korrekt. Men i praktiken fel. Den andra killen, vad han nu heter, som gjorde detta samtidigt borjade efter Fredrik och blev klar fore. Varfor Fredrik nar han blev klar redan var en slagen man. Orsaken till att han hade varldrekordet ett tag var val att han lamnade in sin ansokan eller vad det kallas snabbare. Ratta mig om jag har fel.

Forste svensk ar ocksa att glida lite pa sanningen. Olof Sundström och Martin Letzter var ju forsta svenskar att klara Seven Summits. Det finns tva versioner beroende pa vilket berg man valjer i Oceanien. Den version Fredrik gjort har visserligen en battre status men att saga att han var forst med Seven Summits tycker jag ar fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
helmutlotti Vad skulle Sträng gjort istället? Alpin / Bigwall 30
Corax Khan Tengri/Olycka/Sträng? Alpin / Bigwall 2
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.