Rack till Syltraversen

Av mina erfarenheter så behövs det ingen säkring på syltraversen då jag anser att det är scrambling. Men jag förstår den lärande delen i att säkra den ändå.

Kommer säkert få mycket skit för detta men det är min uppfattning.

Gjorde det solo på 7h och skulle jag haft en repkamrat som jag säkrat med tillsammans så skulle det nog tagit dubbla tiden. Jag själv har en kärlek för att minska tiden på berget så jag kände mig säker med vad jag gjorde, givetvis hade jag med mig kilset, cams, slingor, karbiner osv...

Här finns en liten film om genomförandet:
http://blogg.robinhaag.se/2013/02/robinhaagse-stora-syltraversen-solo-7h.html

Tack för en schysst video. Bättre beta än så på Stora Syltraversen behövs ju inte!
 
Fin video

Grattis Robin till en fin video!

Snyggt gjord där små texter driver berättelsen framåt. Kul att du gjorde turen. Tror att nästa gång tar du bussen från Enafors till Storulvån?

Någon frågade: När det sedan kommer till firningen...tycker ni repsnöre eller platt-/tubband är att föredra?

Som du kanske ser på videon finns det firningankare redan. Om du inte hittar det nu i snön, eller som Robin inte litar på det och vill lämna ytterligare en slinga är det bra att ta med några 120-slingor. Alt repsnöre. Vilket spelar ingen större roll. Ha den bra tur!
 
Ni som varit där, hur bedömer ni möjligheterna att gå turen solo helt utan utrustning? Finns det någon väg förbi den korta firningen vid en av pinnacklarna, eller går det att klättra neråt istället för att fira? Det ska tydligen finnas någon ränna man kan gå upp i och komma direkt till skaret nedanför firningen, någon som känner till något om denna variant?
 
Kentagent:

Hur svårt det är beror helt om du är duktig alpinklättrare eller inte. Jag antar att du inte är det. Då är det ingen bra solotur, varken sommar eller allra helst vinter. För en fjällvandrare/ klippklättare från solig klippa hemmavid finns det tyvärr en del ställen där det kan gå fel.

Det finns som sagt en ränna på Templet om man vill gena, då slipper man firningen. Men det är trots allt klättring, om än lätt.

Om du är alpinklättare så är graderingen PD. Tycker du att det känns ok att sola PD i Alperna på lös klippa kommer du tycka att det är ok i Sylarna.
 
Egentligen undrade jag väl mer specifikt hur det ser ut vid firningen, om denna är obligatorisk om man vill gå den klassiska vägen. Att det är löst och att det kan bli problem med routefinding visste jag nog redan...
 
Går man hela vägen, upp på första tempelpinackeln, är det firning som gäller. Därifrån går det inte att "gå runt". Men ett vanligt randorep på 30 m räcker till firning, väger inte mycket. Alternativet är som sagt var att gå upp i tempelrännan.

En bit ner på den här sidan hittar du en bild på tempelrännan och till vänster i bild ser du den korta firningen som ska göras. Hade jag varit lite händigare på forum skulle väl bilden vara inklippt? Ber om ursäkt för det.
http://www.tobiasgranath.com/blog.asp?blogID=6&category=Ski-mountaineering
 
Egentligen undrade jag väl mer specifikt hur det ser ut vid firningen, om denna är obligatorisk om man vill gå den klassiska vägen. Att det är löst och att det kan bli problem med routefinding visste jag nog redan...

Titta på robins film från syltraversen, jag tycker den ger en bra bild av hur det ser ut på sommaren i alla fall. Finns en länk tidigare i tråden.

Har inte klättrat traversen själv (ännu), men vad gäller rännan står i föraren följande:
Sommartid är klättringen lätt och turen kan också avbrytas på flera ställen utan stora större problem. Rep behövs dock till en 15-metersfirning ner i haket mellan 1:a och 2:a Tempelpinnackeln. Om man vill slippa tyngden av ett rep kan man nå detta hak direkt nerifrån Tempeldalen via en otrivsam, men lätt ränna.

EDIT: såg att någon hann före med kanske ett bättre svar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aiki-Kai Yates bigwall rack Alpin / Bigwall 1
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...