Inflation i sponsring

Lite OT men jag tycker nog att det ständigt händer mycket på det musikaliska området och det har kommit en hel del intressant och nyskapande musik på många områden även efter 1989..

Tja, jag kanske spetsade till det lite... :) Men när det gäller alpinism så läser jag hellre om Joe Tasker på Die Eiger eller Changabang, än om någon nutida ekvilibrist som må vara hur mycket bättre som helst rent tekniskt. Det var lite mer rock'n roll på den tiden. Och så kunde dom skriva.

Jag är medveten om att denna inställning, både till klättring och musik, kan vara ett tecken på begynnande medelålder :)
 
Förvisso, men om det skulle löna sig lika mycket sett till timmar man lägger ned att jobba på ICA som att jaga sponsorer, så skulle det finnas ännu fler människor som tar ett jobb på ICA för att klättra Everest. Nu lönar sig sponsring mer och alltså kan det inte jämföras med ett "vanligt" jobb.

Mvh /Joel


Det ar en asikt inte ett faktum. Jag haller inte med dig for verkligheten ser inte ut sa. For mig tex sa ar poangen med att ha sponsorer att fa tag i battre utrustning an den som gar att kopa i butik.

En sponsor ar en partner som delar visionen och som hjalper till att forverkliga den genom monetar och annan hjalp.

Saker blir inte lattare men kanske bekvamare.
 
Svaret pa den fragan ar nej. Ingen Svensk har klattrat en 8000 metare i Alpin Stil och an mindre utan sponsorer...

Nu ar det ju sa att sponsorer inte pysslar med valgorenhet sa det kraver en del arbete. Jag skulle gissa att den tide det tar for gemeneman att skaffa en sponsor som ger bort ett talt eller likande skulle spendera sin tid battre genom att jobba.

Det ar fa som far reda pengar av sina sponsorer.

Ok. Vet ju att inte du inte är något stort fan av de kända svenska äventyrarna.

Men om du skulle tvingas svälja stoltheten och peka ut någon som ändå gjort en hyffsat clean bestigning av en 8000 metare enligt ditt sätt att se på alpin klättring. Alltså nästan 100% alpin stil och kanske inte toksponsrad och absolut inte 02. Vem skulle det då va?
 
Fast vi kanske ska skilja på att sponsra en resa och att sponsra en expedition. Är det så att du har fått skräddarsydd utrustning för att en tillverkare vill visa upp sig och prova sin teknologi är det ju ett kommersiellt syfte med det du gör. Ordet expedition missbrukas dock frekvent (ska försöka sluta).
 
Det var ett exempel på konstig sponsring här på utsidan för ett tag sedan.

Några killar som skulle paddla runt Italien på några månader. Vad man kunde ut läsa av deras erfaren het var att de var väl tränade, men inte så stor erfarenhet av att paddla kajak. De hade lite sponsring bla från Hillebergs och från nåt bolag som tillverkar energi bars. Och kajaker skulle de få låna av någon tillverkare. Inte mycket men ändå.

För att lyckas så måste man då paddla 6 mil varje dag. Det är svårt som oerfaren paddlar.
Det tråkigt även för den erfarne...

Men jag ser en sådan tripp som att någon hjälper en med att betala sin semester. Dels att de troligtvis inte lyckas (jag vet inte om de kom runt, så rätta mig gärna om jag har fel) , men hur ska samarbetet med de sponsorer gå till. Om det är via reklam i div kajak tidskrifter så var den inge bra. Jag har inte sett något. Inte ens här på utsidan.

Om ni som gjorde turen läser detta berätta hur det gick, jag är nyfiken.

Fast å andra sidan så är det väl upp till företagen om de vill slösa bort sina pengar.
 
Men om du skulle tvingas svälja stoltheten och peka ut någon som ändå gjort en hyffsat clean bestigning av en 8000 metare enligt ditt sätt att se på alpin klättring. Alltså nästan 100% alpin stil och kanske inte toksponsrad och absolut inte 02. Vem skulle det då va?

Göran Kropp? I read somewhere on his first try he even made the track in new snow. Any of you who've walked up a mountain in deep snow know that it makes a heck of a difference.

About sponsoring I can say it's no free lunch. You write for magazines and get some money per page. You speak public and shake hands in the local ICA and you get paid well. Even more so if you ever get to speak to the excecutives. But in order to be invited to the excecutives speeching big money you need to understand some business.

You do the tax planning, you make your VAT reports and you write your invoices. Most of these sponsored guys run their own businesses rather well and all of them are very good at selling stuff. In order to get the the money you must ensure the buyer that you'll give a good speech and you'll be dressed well in the right place at the right time. They don't want you screwing up their name. All in all it's very close to a consulting career. The main difference being that in stead of power point slides you show pretty pictures.
 
Ok. Vet ju att inte du inte är något stort fan av de kända svenska äventyrarna.

Men om du skulle tvingas svälja stoltheten och peka ut någon som ändå gjort en hyffsat clean bestigning av en 8000 metare enligt ditt sätt att se på alpin klättring. Alltså nästan 100% alpin stil och kanske inte toksponsrad och absolut inte 02. Vem skulle det då va?


Av nagon anledning so verkar de bast forsoken att gora nagot vettigt pa 8000 meter ha skett pa Broad Peak och da tanker jag pa Kropp, Gafgo, Holmgren samt pa Mike Wrights expedition. Utan tvekan det mest visionara och coola nagon testat pa 8000 metes toppar.

Sedan vet jag inte om Kropp toppa ur Broad Peak eller inte.

Bidener/Jensen pa K2 var ju latt stil.

Sedan tycker jag att Fredrik Eriksson klattra i en bra stil givet att han inte hade toppen som prime focus.
 
Det ar en asikt inte ett faktum. Jag haller inte med dig for verkligheten ser inte ut sa. For mig tex sa ar poangen med att ha sponsorer att fa tag i battre utrustning an den som gar att kopa i butik.

En sponsor ar en partner som delar visionen och som hjalper till att forverkliga den genom monetar och annan hjalp.

Saker blir inte lattare men kanske bekvamare.

Jag tycker att det är bra att det finns möjligheter att bli sponsrad, som i ditt fall med bättre utrustning, så att du kan göra de där häftiga turerna du gör. Jag kan vidare avslöja att jag blev genuint glad när jag hörde att min klätterkompis skulle bli sponsrad av ett större friluftsmärke, eftersom jag visste att det var något som min kompis gärna önskade sig.

Men precis som du själv skriver så är en sponsor någon som hjälper till att förverkliga dina drömmar. Detta är den springande punkten. Sponsring gör kanske inte berget lägre, men det kommer närmare. För den som är osponsrad består fortfarande en stor del av utmaningen i att ta sig dit. Och kanske är det så att upplevelsen av tillfredsställelse är extra stark hos den osponsrade efter en lyckad bestigning. Speciellt som denna inte behöver tacka sina sponsorer efteråt.

Mvh /Joel
 
Berg blir verkligen lattare eller lagre eller kommer narmare med en sponsor, jag vet inte hur du kan komma till den slutsattsen.

For mig skulle det lona sig att jobba. Den tid det tar att dona med sponsorer ar en monetar forlust for mig men jag far ut andra saker av att sammarbeta med mina sponsorer. Det ar kul att vara med och utveckla produkter.

Tack till mina sponsorer!
 
Tänkte flika in med en form av sponsring som jag tycker är väldigt beundransvärd.

Sponsring där allt överskott går raka vägen till välgörenhet. Klättring för en god sak.

Ranulph Fiennes båda försök på Everest genererade 2,6 miljoner pund till Marie Curie Cancer Care och 2 miljoner pund till British Heart Foundation..

Hur mycket hans Arktis och Antarktisresor har genererat vet jag inte men han har vid något tillfälle sagt att han ska samla ihop över 15 miljoner pund till välgörenhet innan han dör och att han är mer än två tredjedelar av vägen dit.

Sen att han själv lever av att hålla föredrag och gärna frotterar sig i sin egen storhet kan man se mellan fingrarna med med tanke på vad gott han gjort.
 
Av nagon anledning so verkar de bast forsoken att gora nagot vettigt pa 8000 meter ha skett pa Broad Peak och da tanker jag pa Kropp, Gafgo, Holmgren samt pa Mike Wrights expedition. Utan tvekan det mest visionara och coola nagon testat pa 8000 metes toppar.

Sedan vet jag inte om Kropp toppa ur Broad Peak eller inte.

Bidener/Jensen pa K2 var ju latt stil.

Sedan tycker jag att Fredrik Eriksson klattra i en bra stil givet att han inte hade toppen som prime focus.

Here you have the Swedish pre 1996 history:
http://artikelzonen.com/svensk-himalayaklattring-de-forsta-100-aren-1894-1996
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.