Pompe till Everest utan O2!!!!!

Jag kan nog tänka mig att man blir förbaskad om man är i branschen och jag förstod inte själv att hon skulle ha en livlina i form av syrgas. Håller med om att hon på något vis tar ner värdet av en sådan prestation för nästa person som kör enligt de etiska reglerna.

Det står inget här om att hon ska ha sherpa med syrgas som är standby om det barkar åt helsike.

http://deepeverest.se/
"Annelie Pompe älskar utmaningar. Just därför ska hon försöka slå två rekord. Dels ska hon bli första svenska kvinna som bestiger Mount Everest utan syrgas. Sedan ska hon sätta nytt världsrekord i fridykning till 161 meter – på ett enda andetag. Men projektet handlar egentligen inte om rekord..."
 
Om jag förstått Pompe rätt (via hemsidan och blogg) så är det inte ett försök utan O2 på ett riktigt hardcorealpinist-sätt, utan ett försök utan O2 på ett äventyrar-sätt. Dvs så säger Pompe att hon har tillgång till O2 under bestigningen (via sherpa) men att hon ska försöka låta bli att använda den (bara ifall det krisar rejält, typ).
Nu har jag inte detaljläst hennes blogg, men ponera att hon har med sig syrgas men inte använder den - det är väl ändå en "utan extra O2"-fri bestigning (helt O2-fri lär vara svårt såvida man inte håller andan ;-) ).
Det är väl som att ha med första förband ifall man skadar sig?
Problemet jag kan se att det är frestande att utnyttja tuberna utan att tala om det. Och att man eventuellt kan känna sig trygg i att ha "backup" (en moralisk boost), ungefär som jag hör vissa som vågar köra slalom snabbare när de använder hjälm.
Den psykologiska prestationen blir väl inte densamma, men detta räknas väl inte i den breda massan (endast resultatet räknas - vägen dit är underordnad).
För mig är det OK med tuber som backup - men "bevisningen" att den var utan extra syrehjälp blir ju svårare...
 
Nu har jag inte detaljläst hennes blogg, men ponera att hon har med sig syrgas men inte använder den - det är väl ändå en "utan extra O2"-fri bestigning (helt O2-fri lär vara svårt såvida man inte håller andan ;-) ).
Det är väl som att ha med första förband ifall man skadar sig?
Problemet jag kan se att det är frestande att utnyttja tuberna utan att tala om det. Och att man eventuellt kan känna sig trygg i att ha "backup" (en moralisk boost), ungefär som jag hör vissa som vågar köra slalom snabbare när de använder hjälm.
Den psykologiska prestationen blir väl inte densamma, men detta räknas väl inte i den breda massan (endast resultatet räknas - vägen dit är underordnad).
För mig är det OK med tuber som backup - men "bevisningen" att den var utan extra syrehjälp blir ju svårare...


Så det är okej att säga att man lett en led även om man har ett topprep också?
 
Men hur jävla elak får man va egentligen?

Det är en sak att vara rak å ärlig på forum, å alltid säga vad man tycker, det är oftast bra egenskaper, men om du verkligen sitter å hoppas att nån annan alpinist ska misslyckas, så har jag, och många med mig, tappat respekten totalt för alla dina åsikter. Sen skiter jag i om du solar K2 med förbundna ögon.

...och många med mig.... Fan vad jag ogillar den typen av postning och tycker den är skitnödig. Speca gärna hur många och vilka du har med så att vi vet.
 
...och många med mig.... Fan vad jag ogillar den typen av postning och tycker den är skitnödig. Speca gärna hur många och vilka du har med så att vi vet.

Ja, den här typen av trådar visar ju att det går att hugga på precis varenda stavelse som folk skriver.

Har bara svårt att tro att jag är ensam om att tycka det är osportsligt och elakt att hoppas att en alpinist som har som mål att göra Everest utan O2 ska misslyckas.

Själv önskar jag alla som har stora drömmar och mål lycka till.
Om jag är ensam om den känslan, då har vi inte mycket till värld.
Sen får det va hur skitnödigt det vill.
 
Så det är okej att säga att man lett en led även om man har ett topprep också?
I princip ja - så länge du inte hängt i repet och du haft nytta av topprepet. Så länge du berättar att topprepet fanns där för utomstående. Det är då öppet för tolkning för den som betraktar prestationen "räknas det här eller ej".
Men precis som i syrgasfallet kan du då kosta på dig större risker än du hade gjort utan topprep.
Det förminskar prestationen i ett psykologiskt hänseende.
Att göra prestationen utan tuber är t o m lättare ren fysiskt om du aldrig använder tuberna, du har ju släpat en massa dödvikt uppför berget?

För mig är det ett större "fusk" att ha sherpas.
 
Senast ändrad:
Nej. Om man är på topprep, så leder man inte. Det är antingen eller.
Man är inte i den skarpa änden. Så säger väl etiken, åtminstone för klippklättring. Alltså: Om man har tillgång till syre på stora berg, är man inte "i den skarpa änden". Är det så vi ska tolka alpinism-etiken? Det är isåfall inte samma sak som att inte ta med sig förbandslådan. Jag kan absolut förstå att folk blir irriterade när folk hävdar en sak, men gjort en annan, och tycker man ska vara ärlig i sina redogörelser.

Det är ju ändå inte hela världen, var jag tvungen att hangdogga den där leden, så var jag ju tvungen, annars hade jag inte gjort det.
 
Jag tycker att hon är svinduktig. Alla avundsjuka killar här: testa att hålla andan som henne, eller springa i kapp. Ge henn lite cred. Hon har gjort sina misstag men verkar cool. Slappna av.
 
Jag vet inte så mycket om fridykning, annat än att det finns ett antal olika discipliner, varför man alltså kan göra på olika sätt för att åstadkomma fridykningsrekord.

Jag kommer inte ihåg att det finns nån djupnykningsvariant där det är OK att ha luft tillgängligt på ett antal ställen längs dykningen för att man ska kunna använda dem utifall att. Eller att man har tuber på ryggen men bitmunstycket hängade oanvänt - om man inte MÅSTE använda det.
Det skulle annars motsvara förmånen att få ständigt ha möjlighet att få syrgas av en sherpa som följer med på turen upp till Everest topp.

I fridykning av typen djupt ner och upp igen är det "alltid" säkerhetsdykare med nere. Med lufttuber. Går något snett kan de bistå med luft och hjälpa upp.

Så om hon nu vill släpa med sig en säkerhetstub syrgas och genast vända om hon behöver den, så visst. Säkerhetsutrustning måste man få bära med sig. Sen kan man tycka att det är bättre att ha modet att vända innan man behöver O2. Och det finns alltid misstanken om fusk. Vem vet ved som händer i ett tält på 7500 m? Om man inte ens tar med sig syrgas minskar ju misstanken. Å andra sidan är ingen utan tillgång på syrgas på Everest, oavsett. Syrgas kan köpas av andra expeditioner för den som har råd. Säkert också i läger 4 om det behövs.

Problemet blir om hon vill jämföras med Kropps bedrift (var väl förste svensk man utan syrgas?) så blir det pinsamt om hon har sherpas som bär den mesta packningen, ställer i ordning läger och lagt ut syrgas utifall att. Då blir hon bara en av alla turistklättrare, vilka går tretton på dussinet. Oavsett om man hinkar syre eller ej. Och våra medier har inte en susning om skillnaden.
 
Ja, den här typen av trådar visar ju att det går att hugga på precis varenda stavelse som folk skriver.

Har bara svårt att tro att jag är ensam om att tycka det är osportsligt och elakt att hoppas att en alpinist som har som mål att göra Everest utan O2 ska misslyckas.

Själv önskar jag alla som har stora drömmar och mål lycka till.
Om jag är ensam om den känslan, då har vi inte mycket till värld.
Sen får det va hur skitnödigt det vill.

Många som kör med den argumentation som du körde. Det gör man när man är osäker på sin sak och inte riktigt vågar stå för sin sak utan vill gärna ha en fårskock bakom sig.

Jag önskar också alla med stora drömmar och mål lycka till. Men fuskare har jag inte mycket övers för. Om många med dig hyllar fuskare, då har vi inte mycket till värld.
 
Jag hoppas det går bra för Pompe. Jag hoppas att hon har lärt sig av misstagen förra gången. Jag tror den stora nyckelfrågan är öppenheten. Så länge hon är ärlig med sina avsikter tycker jag hon förtjänar respekt.
 
Många som kör med den argumentation som du körde. Det gör man när man är osäker på sin sak och inte riktigt vågar stå för sin sak utan vill gärna ha en fårskock bakom sig.

Jag önskar också alla med stora drömmar och mål lycka till. Men fuskare har jag inte mycket övers för. Om många med dig hyllar fuskare, då har vi inte mycket till värld.

Pratar du om hennes Shisha-tripp nu? Trodde tråden handlade om hennes tur till Everest.
Så vitt jag vet har hon inte fuskat på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...