Pompe till Everest utan O2!!!!!

Laser att Pompe (ni vet hon som kabla ut att hon gjort Shishapangma i DN trotts att hon stog langt under och langt bort fran toppen...) ska till Eveerest nu i dagarna for en bestigning utan O2.

Gissar att det har med dagens datum att gora. For annars ljuger hon en gang till...
 
Varför skulle det vara ett första april skämt?
Hon har ljugit i media om sina bedrifter förr så varför skulle hon inte göra det igen?
 
Om jag förstått Pompe rätt (via hemsidan och blogg) så är det inte ett försök utan O2 på ett riktigt hardcorealpinist-sätt, utan ett försök utan O2 på ett äventyrar-sätt. Dvs så säger Pompe att hon har tillgång till O2 under bestigningen (via sherpa) men att hon ska försöka låta bli att använda den (bara ifall det krisar rejält, typ).

I alla vanliga medier så betyder distinktionen ovan ingenting utan ledar bara till en bra rubrik.

Jag tycker dock inte Pompe (via hemsidan och blogg) utger sig för att försöka toppa Messners solobestigning utan mest är ute efter att imponera på den breda massan (och kanske inspirera) och dessutom få sponsring.

Man kan ju tycka illa om att det går att få uppmärksamhet och sponsring för något som inte är någon stor allmän bedrift (även om det kan vara en stor personlig bedrift) men i detta fallet tycker jag inte att man kan beskylla Pompe med att ljuga.
 
Jag vet inte så mycket om fridykning, annat än att det finns ett antal olika discipliner, varför man alltså kan göra på olika sätt för att åstadkomma fridykningsrekord.

Jag kommer inte ihåg att det finns nån djupnykningsvariant där det är OK att ha luft tillgängligt på ett antal ställen längs dykningen för att man ska kunna använda dem utifall att. Eller att man har tuber på ryggen men bitmunstycket hängade oanvänt - om man inte MÅSTE använda det.
Det skulle annars motsvara förmånen att få ständigt ha möjlighet att få syrgas av en sherpa som följer med på turen upp till Everest topp.
 
För att inte tala om "efter att den inte är utförts"!

Om man gör en sak och sen går ut med korrekt info om HUR man nu gjort det, så finns inte mycket att klaga på. Särskilt inte för de som inte själv gjort bättre - och de som själv HAR gjort bättre burkar av nån anledning inte var de som klagar mest...
Om man är slarvig med informationen och låter folk fylla i en del "självklarheter" själv, eller om man faktiskt ger fel information, då är förstås risken att man blir häcklad. Även under lång tid.
 
Jag skulle skita i detta om det inte va for att Pompe nu (jag hoppas verkligen inte att hon lyckas aven om det skulle kosta en hel del) snor mojligheten for nagon framtida Svensk kvinna att gora en riktig O2 fri bestigning av Everest.

Sedan ska man ha klart for sig att det inte ur ett etiskt perspektiv ar en valid O2 free ascent. Men DN koper sakert skiten.

http://e9climbing.blogspot.com/2011/04/deepeverest.html


Jag kommer inte posta mer i denna trad for det ger idioten legitimitet, men nu fins det for the record publikt att en ev bestigning pa det satt som planneras inte ar att betrakta som en bestigning jamforbar med tex Gerlinde Kaltenbrunners O2 fria bestigning av Everest 2010.
 
(jag hoppas verkligen inte att hon lyckas aven om det skulle kosta en hel del) .

Men hur jävla elak får man va egentligen?

Det är en sak att vara rak å ärlig på forum, å alltid säga vad man tycker, det är oftast bra egenskaper, men om du verkligen sitter å hoppas att nån annan alpinist ska misslyckas, så har jag, och många med mig, tappat respekten totalt för alla dina åsikter. Sen skiter jag i om du solar K2 med förbundna ögon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.