Två män räddade från Kebnekaise

Det förefaller helt klart som om de flesta fall som omnämns i media och de historier jag hört från bekanta inom fjällräddningen handlar om folk som försatt sej i dåliga situationer som borde kunnat undvikas.

Jag vet inte, om vi pratar om alpin klättring i svenska fjällen så tycker jag att det kan vara rätt marigt. Ofta svårt att välja väg, ofta löst och svårsäkrat, och ofta lång vandring vilket gör att man blir trött. Utan facit i hand är det inte alltid så lätt att säga vad som "bör undvikas". Om man tittar på olyckor som inträffat under senare år så verkar en del ha föregåtts av dåliga beslut, säkert ofta oerfarenhet. Men i andra fall är detta inte uppenbart för mig iaf.
 

avslutad210712

Gäst
Det första man skall skilja mellan är "vad skriver media att har hänt" och "vad som egentligen hände".

Personligen blir jag lite fundersam när man läser:

"I själva verket låg de skadade på fjället utan tält eller spade".
-Tält behöver man inte om man skall upp till toppstugan men ingen spade på vintern känns lite si så där.

"Det enda skydd som fanns till hands var en svacka vid en sten, thermovästar att sitta på, ett spritkök att elda med och regnställ som de försökte rigga som vindskydd."
- Hade de tänkt övernatta i toppstugan utan liggunderlag eller sovsäck?!?!

"Mattias har klättrat i två år och erkänner att han inte hade rätt kunskaper"
- Kommentar rätt överflödigt men att ge sig ut och klättra med pannlampa utan rätt kunskaper känns tja lite si så där.
 
Min gissning är att de faktiskt gått östra leden, vännerna har vänt på björlings glaciär. Och de två killarna har inte riktigt hittat "klätterinsteget" med ferrata-wiren och där någonstans trillat ner på björlings glaciär.

Som jag minns det så är det ett par tiotal meters fall från hyllan där insteget är och ner på björlings glaciär som sluttar rejält i ca 100-150 meter innan det flackar ut.
I min värld så kan man med lite tur överleva ett sådant fall utan några större skador.

Att tidningarna skriver att dom räddades från storglaciären kan bero på att dom tänker att alla glaciärerna på kebs östra sida sitter ihop och därmed heter storglaciären allihop.
Sen känns det mest logiskt att folk med så lite erfarenhet skulle ge sig på östra leden.

mina fem öre...

Den ganska exakta höjdangivelsen förbryllar mig. Från 1830 till 1660 möh. 1830 möh är väl nästan i höjd med toppstugan (1900 möh)?
 
Höjdangivelserna är rimliga om de fallit under den sista branta uppstigningen i rännan på östra leden. Men de bägge är i så fall nog de första som överlevt ett fall därifrån. Känner till två dödsolyckor där men förmodligen har det inträffat fler sådana.
 
Av vad man kunnat läsa i tidningarna så är väl en trolig tolkning att ungefär två personer varit i Kebnekaiseområdet och råkat ut för något som fått dem att begära nån form av hjälp.

Det verkar också som att personerna, med eller utan skador, nu befinner sig på sjukhus, och Kiruna lasarett kan nog också stämma.

I övrigt tror jag att det kan vara klokt att t ex invänta incidentrapporten för att få reda på mer fakta, vilket gör att rescensioner av klättrarnas beteende i nuläget framstår som missriktade och tämligen ogenomtänkta.

Som redan sagts, den som varit med om någon händelse som sedan gått att läsa om i tidningen - inser nog lätt att en betydande del av rapporteringen normalt återger förlopp som inte i själva verket inträffat.
 
Vi var till Kebnekaise fjällstation i helgen och tänkte ge oss på nordtoppen via kebnetjåkka och sen nygrens led. Nu blev det inget seriöst försök pga. blåsten på ca 20m/s och snödrev.

Läste om detta idag i tidninge och att dom befann sig så högt upp 18.00 förbryllade mig mycket då det bör ha varit helt mörkt vid det laget. Känns inte ut som ett optimalt läge direkt..

Vi hade som plan att senast vända klockan 14.00 trots utrustning för övernattning och pannlampor.. Känns ut dumt chansa där uppe.
 
Det står också att dom hade 3 km kvar till toppstugan samt så nämner dom en kam och att leden är svår klättring...låter inte som östra leden i mina höron!

Ja , det kanske var en något kort och förhastad kommentar ;-) det låter ju lite märkligt, men nog måste dom vetat om dom startat på östra leden eller inte, och hur långt fel kan man komma...

Att sen leden inte är svår klättring är nog väldigt individuellt, i deras fall så var det nog ganska svårt, och för dig säkert jättelätt. Fast å andra sidan så har jag sett en person med mycket erfarenhet av just östra leden falla och mista livet på platsen. Svårt eller lätt spelar inte så stor roll, det kan vara farligt ändå.

//T
 
Den som vill lära hur en fjäder blir till en hönsgård har ovan här en god grund...........Det gick trots allt relativt bra och de blev räddade. Resten kommer nog men knappast i pressen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.