Klättersäsong 2010

Jag tänkte tjuvstarta med säsongen för lite nyttig information!

Till hösten kommer det att anordnas en klätterträff i Orco (där många av mina klätterbilder kommer ifrån i tidigare trådar) av CAAI (Club Alpino Accademico Italiano) där man kommer att bjuda in klättrare från olika federationer.

http://www.tradclimbing.it/

Skulle vara otroligt synd om två lyckligt lottade svenskar (man och kvinna) skulle missa denna möjligheten ifall ingen information skulle komma ut från förbundet?

Anmälningsinformation: http://www.tradclimbing.it/swf/letter-finale.pdf

Ps. Om det behövs hjälp med något praktiskt så hör av Er till mig!
 
Jag tänkte sprida lite mer information!

Jag har lovat att det kommer svenskar på besök och nu får Ni se till att anmäla Er! Chansen finns till fler platser ju tidigare man anmäler sig! Det kommer även att ges ut en ny guidebok kring området!

Några ögongodisar på vad man kan hitta på?

trad01.jpg


trad02.jpg


trad03.jpg
 
2010 Dolomiterna

För Johan mig och Marco startade 2010 i Dolomiterna med en fri vinterbestigning av sydväggen på Tofana (Primo Spigolo) Ca 500m klippa följt av 300m snö. Mycket snö och is på turen, ännu mera för att ta sig ner
 

Bilagor

  • IMG_2882.JPG
    IMG_2882.JPG
    194.5 KB · Visningar: 1,680
Till hösten kommer det att anordnas en klätterträff i Orco (där många av mina klätterbilder kommer ifrån i tidigare trådar) av CAAI (Club Alpino Accademico Italiano) där man kommer att bjuda in klättrare från olika federationer.

Whoa - minimikrav att kunna leda 5.10d onsight (trad) - på väggar som är hundratalsmeter höga - hoppas det inte är Yosemitegrader de talar om för då kommer de förmodligeninte att behöva lotta ut några platser alls;)

Jag läser det som att man bör vara en stabil 5.11 - 5.12 onsight-klättrare på Trad...

Ser ut att vara ett riktigt fint klätterområde dock!

peace
 
trad

6b Är väl rimligt, grader är lokala och säger mer på plats
Så länge man känner att graderna är konsekventa i samma område så!

Hoppas att Svenskarna invaderar:)
Ursäkta kapningen av tråden!
 
Coolt Trolltind! Lägger även ut en notis i ett italiensk klätterforum! Om du har några fler bilder så skicka!

Angående 5.10d så vet man ju aldrig..... ett nytt rekord i feltolkning ;)

Som sagt, man bör kunna klättrade 6b och lägga säkringar utan större problem för att kunna få en god möjlighet till klättring. Skulle se ganska konstigt ut om hundratals personer enbart skulle klättra de enkla klassikerna i området en hel vecka!?

Självklart är det de lokala/områdets graderna som gäller och jag hoppas verkligen på att få se några svenska däromkring! Så vilka dyker upp?
 
Whoa - minimikrav att kunna leda 5.10d onsight (trad) - på väggar som är hundratalsmeter höga - hoppas det inte är Yosemitegrader de talar om för då kommer de förmodligeninte att behöva lotta ut några platser alls;)

Jag läser det som att man bör vara en stabil 5.11 - 5.12 onsight-klättrare på Trad...

Ser ut att vara ett riktigt fint klätterområde dock!

peace

Det finns rätt många i Sverige som är hyggligt "stabila" på 5.11 - 5.12- onsight trad.
 
Det finns rätt många i Sverige som är hyggligt "stabila" på 5.11 - 5.12- onsight trad.

Det tror jag ocksà. Har inte mycket erfarenhet i Yosemite men tycker inte graderna känns hàrdare än i Europa - kanske de lättare graderna men inte runt 5.11. Nu pratar jag inte om OWs...

@Christian - Kan man komma utan att bli nominerad av SKF? Jag är inte medlem sà det làr bli svàrt. När börjar det för övrigt bli klätterbart i Orco? Dags för ett besök snart. Det ska ju bli skitväder i bergen i helgen
 
Jonas - ja det finns säkert ett antal hundra klättrare i Sverige på den nivån (svensk åtta, trad & onsight på replängder längre än 40meter), jag reagerade bara på att minimikravet var så högt satt på en klätterträff, men troligen så menar de att miniminivån är 6b (svensk sexa?) och inte YDS 5.10d (svensk sjuminus/sjua)...

Hur som helst så verkar det vara ett riktigt fint område att klättra i - måste åka dit nån gång!

ps. tack för alla otroligt fina bilder du postar christian!!!

peace
 
Senast ändrad:
@Christian - Kan man komma utan att bli nominerad av SKF? Jag är inte medlem sà det làr bli svàrt. När börjar det för övrigt bli klätterbart i Orco? Dags för ett besök snart. Det ska ju bli skitväder i bergen i helgen

Så fort det sätter igång så har vi lokala träffar mer eller mindre varje helg........ ;) Vi brukar för det mests sätta igång under april beroende på väder och vind?
 
Utmärkt väder för en "mini" roadtrip runt i granitens Bohuslän och det blev en otroligt trevlig säsongsupptakt för min egen del med fin klättring och projekt för återbesök! Tusen tack för rundvisningen till Häller, Skälefjäll, Välseröd, Björkberget, Hallinden och Utby!

Dock noterade jag enbart en handfull replagt? Konstigt med så otroligt fint väder........?

b01t.jpg


b02x.jpg


b03ld.jpg


Bohusa lugnt!
 
?

Vad har ni för mål inför sommaren?

Själv så har jag följande mål:

Höja onsightförmågan till röda problem på klätterverket
Gör minst ett svart problem på KV
Göra 6B problemet på systemväggen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrtur Klättersäsong 2009 Alpin / Bigwall 43
stubborn Klättersäsong ? Alpin / Bigwall 3
chrtur Klättersäsong 2008 Alpin / Bigwall 109
soderkisen Elbrus 2010, ingen snö?? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.