K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande

Ta reda på fakta

Fredrik är en turist som blivit släpad upp på topparna av kommersiella guider. Om ni inte tror mig ta reda på vad hans tidigare kamrater i expeditionerna tycker om han och hans påstådda hjältemod på K2. Ett bra ställe och börja på är här http://www.k2climb.net/news.php?id=17495 . Notera att den är skriven 1 månad efter katastrofen.

Tråkigt att han och sådana som Annelie Pompe och Göran Kropp skall få göra oss till åtlöje bland den riktigt stora klätter communityn utan för Sverige,
http://explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=18936

En annan sak som kom upp tack vare Janne Corax är den totala avsaknaden av källkritik och granskning av påstådda bedrifter, det är ju för fan bara och ringa till deltagarna i expeditionerna så får man ju en sammstämmig bild av Fredrik och andras påståenden....
 
Turist eller inte så har han ändå varit där till skillnad från de flesta som sitter och tycker, eller?

Mvh
Fredrik
 
Fredrik är en turist som blivit släpad upp på topparna av kommersiella guider. Om ni inte tror mig ta reda på vad hans tidigare kamrater i expeditionerna tycker om han och hans påstådda hjältemod på K2. Ett bra ställe och börja på är här http://www.k2climb.net/news.php?id=17495 . Notera att den är skriven 1 månad efter katastrofen.

Tråkigt att han och sådana som Annelie Pompe och Göran Kropp skall få göra oss till åtlöje bland den riktigt stora klätter communityn utan för Sverige,
http://explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=18936

En annan sak som kom upp tack vare Janne Corax är den totala avsaknaden av källkritik och granskning av påstådda bedrifter, det är ju för fan bara och ringa till deltagarna i expeditionerna så får man ju en sammstämmig bild av Fredrik och andras påståenden....

Fakta:

bodisathva
Login/Användarnamn:
bodisathva
Medlem sedan:
2010-03-29 22:43:22
Senast inloggad:
2010-03-29 23:11:28
Intressen:
 
aaaannnd it´s backfireing...

Jag kan iofs förstå att många irriterar sig på folk som Sträng, som kanske inte gör saker som stilpolisen bestämt och annat. Att han förstått sig på hur marknadskrafter fungerar och drar in pengar som antagligen få andra i branschen trots att han inte är "bäst", medan andra får slita häck för att dra in pengarna som krävs.

Dock är det lite svårt att veta vad som är sant i denna pajkastning. Det jag vet är att jag var på en föreläsning om Everestexpeditionen 2006. Eller egentligen handlade den inte om Everestbestigningen utom om idrottsmedicin. Fast jag hade då ingen aning om vem Fredrik Sträng var utan jag gick dit för att Magnus Flock och jag umgicks en del under tonåren och tyckte det var lite spännande att höra om hans äventyr. Jag hade inte träffat honom på massor av år när han kom in i en fotobutik som jag jobba extra i och frågade om jag hade en kamera som tålde kyla och vind bra.

- Ska du upp på M:t Everest höhö ,frågade jag
- Ja, faktiskt svarade han...

Hur som haver var det lite svårt att rekommendera en kamera för de speciella omständigheterna. Tror han släpade med sig en Dimage A2 sen men jag kan ha fel.

Men iaf, under föredraget var det inga tveksamheter kring att Fredrik Sträng inte nått toppen utan vänt 50m innan, eller nått sånt, till följd höghöjdssjuka. Eller det var vad de trodde att det var iaf.

Föredraget handlade egentligen om hur kroppen förbränner olika typer av energi under syrefattiga förhållanden och gjordes av Akademiska Sjukhuset i Uppsala tillsammans med nått som jag tror hette Idrottsmedicinska Föreningen.

Det här var gissningsvis sent 2006 eller 2007.

Att försöka rädda någon på över 8000m är om jag förstått det rätt heroiskt bara det eftersom marginalerna är så små. Att de flesta faktiskt lämnas åt sitt öde mer eller mindre ungefär som när det skiter sig för tech-dykarna på 120m. Om jag förstod saken rätt så blev det kvar nån stackare på Everest 2006 också när Sträng och Flock var där.

Jag känner inte till ExWeb sen tidigare men de ger inte intrycket av att skriva opartiska artiklar direkt. Lite svårt att se vem som står bakom anklagelserna dessutom...

Mvh
Fredrik
 
Nej, jag är inte David Falt om det var det du undrade över.
Och visst så är ju vissa av artiklarna rena personangrepp, men som dom säger ingen rök utan eld.

Om man rensar bort en del överdrifter i artiklarna så är det ändå en del saker som stämmer:
- Fredrik har påstått saker som ej varit sanna, exempelvis guinessrekordet.
- Fredrik har uttalat sig nedlåtande om klättrare med betydligt större erfarenhet än sig själv
- Aftonbladet och andra blaskor trycker helt okritiskt påståenden från honom utan att undersöka hans egna meriter och renomé i klättringsvärlden.

Till sist vad är poängen med att jaga ett rekord som sätts med hjälp av pappas pengar införskaffade guider och syrgas? Och sedan en lång tid efter att Guiness har meddelat honom att han aldrig haft rekordet så ligger uppgiften kvar på hans hemsida samt dessutom ge ut en bok om den sk. "bedriften"?

Göran Kropp var ju inte helt olik Fredrik om man ser till marknadsmässiga spektaklen, men skillnaden var ju att Göran gjorde en dokumenterad bedrift när han cyklade ner och solobesteg Everest utan syrgas. Alla gillade inte Göran men ingen kan förneka att han hade en vilja av järn och en fysik som få..
 
Jag känner inte till ExWeb sen tidigare men de ger inte intrycket av att skriva opartiska artiklar direkt. Lite svårt att se vem som står bakom anklagelserna dessutom...

Jag gillar att läsa ExWeb, men faktum är att artiklarna är osignerade, och stilen får "Se och Hör" att framstå som rena användarmanualen.
 
Nej, jag är inte David Falt om det var det du undrade över.
Och visst så är ju vissa av artiklarna rena personangrepp, men som dom säger ingen rök utan eld.

Om man rensar bort en del överdrifter i artiklarna så är det ändå en del saker som stämmer:
- Fredrik har påstått saker som ej varit sanna, exempelvis guinessrekordet.
- Fredrik har uttalat sig nedlåtande om klättrare med betydligt större erfarenhet än sig själv
- Aftonbladet och andra blaskor trycker helt okritiskt påståenden från honom utan att undersöka hans egna meriter och renomé i klättringsvärlden.

Till sist vad är poängen med att jaga ett rekord som sätts med hjälp av pappas pengar införskaffade guider och syrgas? Och sedan en lång tid efter att Guiness har meddelat honom att han aldrig haft rekordet så ligger uppgiften kvar på hans hemsida samt dessutom ge ut en bok om den sk. "bedriften"?

Göran Kropp var ju inte helt olik Fredrik om man ser till marknadsmässiga spektaklen, men skillnaden var ju att Göran gjorde en dokumenterad bedrift när han cyklade ner och solobesteg Everest utan syrgas. Alla gillade inte Göran men ingen kan förneka att han hade en vilja av järn och en fysik som få..

Ok. Inte David alltså. Vore intressant att veta vem du är. Det är inte så många som har på fötterna att de kan attackera Sträng och andra som pysslar med tvivelaktiga faktarapportering. Corax artikel angående Pompe gav synerligen genomslag och skapade en nyttigt debatt. Mer sånt.

Håller för övrigt helt och hållet med i din kritik...
 
Nej, jag är inte David Falt om det var det du undrade över.
Och visst så är ju vissa av artiklarna rena personangrepp, men som dom säger ingen rök utan eld.

Om man rensar bort en del överdrifter i artiklarna så är det ändå en del saker som stämmer:
- Fredrik har påstått saker som ej varit sanna, exempelvis guinessrekordet.
- Fredrik har uttalat sig nedlåtande om klättrare med betydligt större erfarenhet än sig själv
- Aftonbladet och andra blaskor trycker helt okritiskt påståenden från honom utan att undersöka hans egna meriter och renomé i klättringsvärlden.

Till sist vad är poängen med att jaga ett rekord som sätts med hjälp av pappas pengar införskaffade guider och syrgas? Och sedan en lång tid efter att Guiness har meddelat honom att han aldrig haft rekordet så ligger uppgiften kvar på hans hemsida samt dessutom ge ut en bok om den sk. "bedriften"?

Göran Kropp var ju inte helt olik Fredrik om man ser till marknadsmässiga spektaklen, men skillnaden var ju att Göran gjorde en dokumenterad bedrift när han cyklade ner och solobesteg Everest utan syrgas. Alla gillade inte Göran men ingen kan förneka att han hade en vilja av järn och en fysik som få..

Såvitt jag vet så har han haft rekordet under en kortare period. Låt vara att det beror på administrativa skäl för att den efterkommande rekordhållaren inte fick in sina papper tillräcklig snabbt. Men ur ekonomiskt aspekt så har jag inga problem att man använder det i sin marknadsföring. Har man inte klykat hur det där med marknadsföringen fungerar så får man väl fortsätta att knega ihop till sina resor.

Att han varit nedlåtande mot mer erfarna klättrare kan jag väl också köpa även om det rent allmänt inte en personegenskap jag uppskattar. Men jag kan vara likadan själv mot betydligt mer erfarna dykare t ex. Oftast beroende på att de trots sin erfarenhet tar en hel del korkade beslut som att supa till dagen före, dyka på varandras datorer, eller göra andradyket djupare än första och så vidare. Jag gissar att det inom klättring ser ut ungefär som i dykning. De som omkommer är de rena nybörjarna och de som är riktigt erfarna, utan att klassas som "gamla rävar".

Sen om det är pappas pengar eller inte är totalt ointressant. Spelar ingen roll hur mycket pappapengar och syrgas jag fick så skulle jag fortfarande inte ta mig upp på K2 med mindre ån att nån flög mig dit. Så visst, prestationen är mindre än Göran Kropps men större än vad de flesta andra i den här världen förmår. Fast det brukar de ta igen i gnällprestation istället...

/Fredrik
 
Är det bara jag som reflekterat i hur sjukt det är att Fredrik Sträng genomgående filmar de katastrofala händelserna som utspelade sig på K2? Exempelvis när den serbiska klättraren faller i bottleneck och Fredrik Sträng filmar händelsen på distans. Sedan tar han med sig kameran upp när han ska hjälpa till och filmar allt på nära håll...

Jag drar direkt parallellen till Everest 1996 där David Breashears som filmade för IMAX vägrade att filma något alls av katastrofen.

Vad tycker ni?
Jag undrar varför så många anonyma kastar skit på Fredrik men måste gömma sig under ett alias ? Såna här nättroll som dyker upp på vissa fora lik TS, måste du vara anonym så skiter jag i dina åsikter. Basta.
 
Efter att ha läst denna tråden, Frediks bok samt sett dokumentären ställer jag mig frågande till vissa utlåtanden.

I tråden dyker det upp folk som gjort arbeten om psykopati och inom socialpsykiatrin. Det verkar vara tal om någon skrivning från gymnasiet ungefär. Bedömer man människorna i den typen av utsatta situationer som psykopater behöver man nog läsa ett par poäng om hur hjärnan fungerar under stress, släng då på ett par timmar sömn under några veckor, sitt livs uppdrag, och faktumet att alla är där på egen risk.

Det är inte farmor som är ute på sydtoppen och njuter av utsikten till en kopp kaffe.

Det finns ett antal olika faktorer som spelar in när man tar beslut. Och att ta rätt beslut med de förutsättningarna man har på höjder över 8000+ är rätt svårt.

Att sitta här och raljera om moraliska och etiska värderingar och slänga sig med namn på forskare bevisar bara att man egentligen inte har någonting på fötterna själv. Har man inte en enorm drivkraft inom sig, en tävlan och en strävan är det svårt att förstå hur människor som t ex Sträng tänker. Att det fanns folk som fortsatte klättra berget efter deras vän dog förstår jag fullt ut. Man väljer själv om man vill klättra berget, dör man så dör, så är reglerna. Det är inte direkt någon nyhet. Den egentligen frågan borde vara - Hur man kan hantera att en vän dött och sedan ta beslutet att fortsätta med sitt mål. Det handlar om motivation och låta känslorna ligga och vila. Och nej, man är ingen psykopat för att man kan lägga känslorna åt sidan ett tag. Psykopati grundar sig i helt andra saker.

Jag har aldrig träffat Fredrik, han framstår som lite präktig och skrävlig i sina böcker, men det kvarstår ändå att han satsar fullt ut, kommer upp på bergen och kör sitt race. En eloge skall han egentligen ha som ger oss sådana här berättelser och upplevelser.

Försök ha lite distans när ni slänger ur er saker och ting. Och personer som snackar skit och inte vågar stå för det är det lägsta bland varelser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.