Mt Everest på riktigt

Everest..

En bestigning i alpin stil utan syrgas är givetvis den renaste.

Men ska alla andra som bestiger berg av den ena eller andra anledningen stanna hemma för att någon TYCKER att det inte är rent eller ngn bedrift? NÄ ett personligt äventyr e helt ok i mina ögon..


Jag hade inte backat om jag fick chans (läs råd) att bestiga everest med syrgas sherpa och stegar i belägringsstil..

Hade du..?
 
Stannar hemma

Ja det är valfritt, absolut.
Men jag förstår eliten att det hade varit så otroligt mycket roligare om de haft bergen för sig själva. Hade det varit så kanske fler hade lagt ner energi på att bli bättre klättrare.

För tillfället åker jag inte till Everest av den anledninen att jag finner det ointressant att bestiga berget med stegar, syrgas och sherpas. Utan det har jag inte kompetens för. Men det kan ju ändras framöver.

//Magnus
 
Senast ändrad:
Patetisk Himalaya Turism

Jag kan inte halla mig fran att lagga mig i denna trad da den verkar sakna inlagg fran personer som pa nara hall beskadat Himalaa turismen och dess baksida. Jag vill ocksa passa pa att poangtera vikten av att respektera stil och etik i Himalaya. For icke klattrare sa kan jag forsta att det ar sak samma men for oss som haller pa med Himalaya klattring och for oss som forsoker tanja pa granserna och gora bestigningar utan att lamna spar efter oss sa ar det viktigt.

Man kan bli en klattrare for allmenheten genom att klattra Everest men man ar inte en klattrare ibland klattrare for att man gjort Everest om man inte gor det i Alpin Stil pa hosten. Tvarr har det gatt sa langt att om man vill fa en riktig upplevelse i Himalaya sa maste an antingen aka till berg under 8000 eller aka off season.

Jag tycker detta citat av Mark Twight ar en bra illustration for hur nagra av oss som forsoker pa nya saker i sma team utan massa fix rep, O2 och annan dynga tanker.

“…I’m an elitist prick and I think posers have polluted mountaineering…They make the summit,
not the style, the yardstick of success.” Taget ur Beyond The Mountain av Steve House, Patagonia Books.

Det ar patetiskt att se Himalaya Turister ova stegjarnsfardigheter i baslagret pa vag att bli uppslapade pa sin forsta 8000 metare. Sherpas och HAPS utsatts for enorma risker for att dessa turister ska fa testa pa hoghojdsklattring. De ar alla ignoranta idioter i mina ogon. Inte bara for att det sanknar kunskap om hur man tar hand om sig sjalva utan mer for att de helt saknar kunskap om hur man tar hand om andra som rakar illa ut. Forblindade av ambition och utan erfarenhet ar dom en fara for alla som befinner sig pa berget.

Ska man hjalpa dessa idioter nar dom passerat gransen for vad de ar fysiskt kapabla att klara eller ska man ignorera dem som de hade gjort mot dig? Svaret e TYVARR enkelt man ska sa klart hjalpa dem men man far vara beredd pa att det kommer ske till priset av ens egen bestigning. Darfor maste man ha med det i snia berakningar nar man aker till berg som delar BC med dessa turist leder.

Personligen tycker jag att Himalaya guidning borde forbjudas. Klarar man inte av att klattra i alpin stil sa borde man stanna hemma. Detta tycker jag av tva skal.

1. Sherpas och HAPS far inte en ersattning som star i proportion till de risker de utsatter sig for.

2. Dessa Expeditioner som klattrar i Expeditions stil lamnar kvar for mycket skit pa bergen och den "rellativa tillganglighet" som skapas dar for mycket folk som pa ett onaturligt satt sliter ner dessa berg.
 
Nu är jag lika insatt i Himalaya bestigningar som jag är i synkroniserad simning. Kan ändå inte låta bli att kommentera ditt inlägg. Du har helt säkert en poäng i att det förekommer en massa tomtar till höger och vänster som inte kan sätta på sina egna stegjärn och att dessa personer är en fara både för sig själva och andra. Men att förbjuda guidning? Nä då tycker jag istället att man får införa krav på erfarenhet och klätterkunskaper, det får ju expeditionsfirmorna åläggas i så fall. Det är ju snarare deras pengatörst som resulterar i att vilka klienter som helst tillåts delta i expeditionerna och berget bestigs av den 'patetiska turisten'. Förbud tror jag inte på. Vilka berg skall förbjudas och för vem? Det omkommer 100-tals klättrare varje år även i Alperna. Skall vi förbjuda bestigning av dessa berg också?
 
Skillnaden ar att alperna ar vasentligt mycket lagre men viktigare ar att idioter i Alperna inte riskerar livet pa Sherpas eller HAPS. Manga expeditioner hotar sina sherpas och haps med att de inte ska fa betalt om de iinte tar sjuka risker allt for att klienternas tidtabeller ska hallas.

Forbjud guidade bestigningar pa 8000 metare sa ar man av med hela problematiken. Ingen av dessa galningar vill till nagra andra berg.

Jag ar i princip for anarki eller anarcokapitalism men marknaden fungerar daligt i vissa lagen och da maste den regleras. Har tycker jag det ar befogat for kompensationen inte star i proportion till riskerna. Jag har nagra vanner som lever pa Everest Guidning och som jag gillar och respekterar for deras otroliga formaga att fa upp klienter pa toppen. Willie har sjalv varit pa toppen si sa dar 8-9 ggr men han klattrar ocksa riktiga turer. Detta till trotts sa tycker jag han gor helt fel som pysslar med Everest.
 
Förbud

Jo jag stödjer nog ett förbud. Det hade varit väldigt bra. Man kanske inte behöver förbjuda guidning på alla berg alltid utan ha hälften öppna varannat år eller liknande. Känns dock långt borta så som det ser ut idag.

Däremot tycker jag det är starkt att kalla alla med mindre kompetens eller andra intressen för idioter och galningar. Folk är olika och det är nog sunt att respektera det.

Jag är däremot inte så sugen på att hjälpa någon annan på 8000 meter om jag har kämpat hela livet för att ta mig dit. I alla fall inte om det är en tomte som inte borde vara där. Kanske låter illa men så känns det här hemma i soffan i alla fall.

//Magnus
 
Forbud

@ Magnus


Kul att du haller med och visst du ar en finare kille an mig a andra sidan har jag varit dar och sett skiten sa jag kan kosta pa mig att vara politiskt inkorrekt.

“…I’m an elitist prick and I think posers have polluted mountaineering…They make the summit,
not the style, the yardstick of success.”

Seriost du kallar dem "tomtar" och du ar inte redo att offra din summit. Jag ar det. Jag tog till och med mig en Gamow Bag for att kunna hjalpa andra. Jag gav ut var radio call tid och freq till ledarna for dessa galningar for jag tyker att det ar sa det ska ga till och for mig ar toppen oviktig. Men linjen, bedriften och stilen ar nagot jag inte skulle kompromissa om.

Jag vet inte vad som ar ratt men jag vet vad jag vill gora och hur jag vill gora det.
 
Min reflektion var huruvida Kropp var ensam eller inte om man jämför med tex Messners solobestigning 1980: Messner var ju helt ensam under klättringen fast hans dåvarande flickvän väntade i deras "advanced" base camp (läs The Crystal Horizon).

Messner var helt ensam uppe på berget då, och dessutom på en ny tur uppför berget...Respekt:)
 
.....

Messner var helt ensam uppe på berget då, och dessutom på en ny tur uppför berget...Respekt:)

Kan inte annat en hålla med. En nästan sinnessjuk bedrift......
Intressant det här med fasta rep på typ normalleden. Ta Hillary step t.ex. Tänk om alla vore tvungen att klättra där utan fasta rep. Folk skulle förmodligen dö som flugor där uppe...Man tappar ju faktist nästan hela klätterbiten så att säga genom att använda dom fasta.....
Som att slänga ut ett tusenmeters-rep utför ElCap. Repklättra upp och sen påstå att man klättrat väggen. Då skulle man ju bli idiotförklarad. Men uppe på Everest verkar allt vara legitimt nästan....
 
OT:


Som att slänga ut ett tusenmeters-rep utför ElCap. Repklättra upp och sen påstå att man klättrat väggen. Då skulle man ju bli idiotförklarad. Men uppe på Everest verkar allt vara legitimt nästan....

Nu finns det väl de som repklättrat diverse på El Cap. Inte på ett och samma rep, men som två t ex.
De blir nog inte kallade idioter, åtminstone inte så länge de inte pratar om att de har friat leden. Med tanke på att det görs en rätt liten andel fria bestigningar så är det väl inte så märkligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3
janotse Rabatt på Everest.... Alpin / Bigwall 0
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest needs to be un-fucked now! Alpin / Bigwall 68
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
sfrge Everest Alpin / Bigwall 1
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.