Klättersäsong 2009

Vi fortsätter att utforska bortglömda linjer i en bortglömd dal kring trakterna. Mycket intressant klättring med enbart bultade standplatser för den som är mer intresserad av "trad"-klättring?!

Nedre delen av leden:

sea_01.jpg


Intressant crux i slutändan (vi lyckades först klättra fel):

sea_02.jpg


5-stjärnig replängd:

sea_03.jpg


Gneissa lugnt!
 
Finns inget som förmedlar klätterglädje som dina bilder och kommentarer. Det ser så kul och trevligt ut! Äventyrarna och rekordjepparna och nytursnissarna som försöker bevisa något för andra framstår som tragiska vid jämförelse. Ös på med mer :)
 
Tack så mycket för de trevliga kommentarerna!

Idag så öppnades nya hemligheter upp för oss! Dock så sade vädret stopp efter halva leden (totalt 13 replängder) och vi fick fira av i regn och rusk!

Men vi har redan inplanerat ett nytt besök då vi även kollade läget för andra projekt! Vad tror Ni om det (första fotot nedan)?

På toppen skall vi upp! Vi måste bara förstå via vilken led?

vettadichrtur.jpg


Halvägs upp på dagens led innan mörka moln sade sitt!

piove.jpg


Projekta lugnt!
 
Med en nyfunnen kompis från Sicilien så tog vi oss i kragen och klättrade en av dalens "måste" klassiker helt för oss själva en trevlig eftermiddag......

Intressant utsikt:

nan_01.jpg


Den sista delen och erbjuder lite olika varianter upp:

nan_02.jpg


En glad kille från Sicilien:

nan_03.jpg


Maffia åt alla!
 
The Fish 900 Meter

Efter tre misslyckade forsok pa The Fish som gar pa Sydvaggen pa Marmolada sa lyckades jag till slut att bli av med det projektet i forra veckan. Jag forsokte 3ggr forra aret... Leden ar ca 900 meter eller 30 replangder den hardaste vager in pa solid 7b+. Leden ar fran av tidigt 80 tal och dar med "old school" bolting dar det nu e bultat. Det ar en mix av trad och bult men jag tog en 25 meter susare pa cruxrepan och det var en y erfarenhet.

Marmolada ar otroligt och sydvaggen har en massa latta fina big wall turer att gora. Vi jobbar just nu pa leden till vanster i bild far se om vi kan fa till den om nagon vecka eller om den ar for hard.

Ska kanse saga att den solat e gang sulle jag testat skulle jag vara ett minne blott nu...

http://www.alpinist.com/doc/ALP17/newswire-marmolada
 
Brunegghorn

Efter att ha blivit tvingade att vända på Nadelgrat, såg Benny och jag ett intressant berg på andra sidan Matterdalen. Det hette visst Brunegghorn och var strax under 4000 meter. Därmed skulle det ju vara "tomt" på folk, iallafall på nordväggen. Ja, det blev min och Bennys första nordvägg, dock ligger den nordnordväst och bjuder bara på runt 300 höjdmetrar. I guideboken är den graderad till TD, men ja det är ju rätt luddigt med gradering i den alpina världen. Leden består mestadels av is och snö, med ett par partier av klippa, väldigt rutten sådan.

Vi utgick från Topali-hyttan, som med sin fina inredning och panaromafönster måste vara en av det bästa i Schweiz. Så är du sugen på nybörjarvänlig nordväggsklättring, lite folk (vi var ensamma på berget) och allmänt fin miljö kan jag varmt rekommendera Brunegghorn. Nedvägen är dessutom väldigt enkel (mer eller mindre vandring), men se upp för glaciärsprickor - jag ramlade i en.
 

Bilagor

  • brunegghorn2.jpg
    brunegghorn2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 478
Intressant! Vi var också en sväng upp på sydväggen på Marmolada den senaste perioden?

Eftersom det var första gången i området så klättrade vi tillslut en variant av klassikern över dagen för att förstå områdets potential. Fisken däremot ligger en aning i framtiden (kräver lite bättre teknik och tilllika en intresserad replagskamrat), planen är att klättra två andra klassiska linjer innan ett seriöst försök?!

Klättring i gods vänners sällskap är aldrig dumt! Vi låter även en tanke svepa över berget till minne av Micky och Guido!

En variant på starten:

marmolada_01.jpg


Marmoladas kalksten (men som egentligen inte är riktig Dolomitkalksten):

marmolada_02.jpg


Övre delen och går att göra med fina varianter:

marmolada_03.jpg


Marmolada lugnt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrtur Klättersäsong 2010 Alpin / Bigwall 38
stubborn Klättersäsong ? Alpin / Bigwall 3
chrtur Klättersäsong 2008 Alpin / Bigwall 109
teoek Klättersäsongen 2009 Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...