Alpinism, god stil, sponsorer

Det är väl uppenbart att det finns en viss ekonomisk spännvidd på tänkbara projekt, liksom det finns en spännvidd på vad klättrare kan antas mäkta med privatekonomiskt.

Därför är jag lite förvånad över den ibland attityd som uppvisas mot att vissa säljer sig för pengar.

Om vi tar expeditioner i Karakorum eller över huvudtaget i Himalaya, så ligger de ju som regel utanför det klättrare brukar klara av utan sponsorer. Sen kan man ju konstatera att det verkar förekomma gott om exempel på de som söker och ibland även får sponsorer på turer i princip ned till nån slags Kebnekaisenivå.

På det hela taget är det inte ovanligt med en småaktig diskussion om etiken runt detta "säljande", och ännu mer än småaktig brukar den argumentationen framstå som starkt subjektiv.

Möjligen är denna tråd en ambition att diskutera fram nåt som kanske inte är objektivt, men snarare nån slags forumdemokratiskt syntes av hur man bör bete sig eller ej?
 
Sponsring är ju ett väldigt vitt begrepp, och kan omfatta allt fràn att en strumpfabrikant skänker ett par sockor värda ett par hundra kronor till att samma sockfabrikant sponsrar ekonomiskt med tio- eller hundratusentals kronor. En annan viktig skillnad är om det gáller en sponsring för en tidsbestämt hándelse/expedition, eller om det är en allmán sponsring av en person eller grupp över lángre tid.

Beroende pà vad slags sponsring det gáller brukar ju kraven pà motprestation variera en hel del.
 
Därför är jag lite förvånad över den ibland attityd som uppvisas mot att vissa säljer sig för pengar.

För min del kommer sig den negativa attityden av att sponsrade klättrare kan föväntas vara mer olycksdrabbade än andra. De tar antagligen högre risker för att inte göra sponsorerna besvikna - och för att kunna få spons för nästa projekt.
 
Sedan finns de ju dem som verkar få sponsorer mer eller mindre helt utan motprestation exempelvis http://www.toppcyklisterna.se/

Blir lite frustread och avundsjuk över alla prylar som företagen slänger på dessa killar. Läs framför allt om deras helt katastrofala Norgeförsök.
 
En annan negativ faktor är att sponsrade klättrare måste anstränga sig för att synas i media åt sina sponsorer. Vad media vill ha vet vi alla: sensation, sensation, sensation. Sant eller falskt kvittar.
 
Det finns rimligen en och annan sponsor som helst inte vill hamna på löpsedlar i tragiska eller ens sensationella sammanhang.
Egentligen är väl god stil vid klättring och god stil i umgänget med media och sponsorer inte alltid samma sak, men även på ett klätterforum brukar det vara svårt att hålla isär...
 
Nja, säg inte det.
Jag tycker dålig stil bara hör ihop med att man rapporterar felaktigt eller vilseledande - eller gör något på någon annans bekostnad (jag avser inte finansieringen...) dvs beter sig på ett sätt som hindrar andra eller riskerar nåt för nån annan.

Om man aidar nåt, eller "belägrar" så är det möjligen inte typiskt god stil. Men steget från god stil til dålig stil är ganska långt.
 
Intressant att man kan bli värlsledande expert på att tigga pengar för sina hobbies. Hade jag varit en sådan skulle jag också velat vara anonym.





Vet inte det. Den för sju månader sedan aviserade filmen från Goulotte Profit är väl ännu hemlig? ;)
Och "Macentyre Colton pa Jourasse" är väl hemlig kod för McIntyre-Colton på Grandes Jorasses? ;)


Ett Svenskt foretag som sysslar med detta ar Sponsorstrategi som ags och drivs av Micke Gjiffer. Sedan sa existerar det en rad olika foretag runt om i varlden som hjlper tex Volvo ocenan syndikat mm att hitta sponsorer. Sa de "tigger inte pengar for sina hobbies" utan pa uppdrag av projekt. Ganska barnsliga kommentarera maste jag saga.


Jag vet faktiskt inte hur jag ska lagga upp filmen men om du kan hjlpa mig sa blir jag glad. Verkligen inget hemligt med den.
 
Forst och framst tog jag upp detta med sponsring for att Hasse namde att det ar svart att fa for sma obskyra projekt. Jag tror det ar svart om man inte gor det pa ett proffsigt satt. Darfor utnyttjade jag lite kontakter och jobba fram en bra pressentation for sma expeditioner som vill klattra for sig sjalva men fa hjalp att finansiera sina expeditioner via foretag.

Det upplagg jag jobbat fram bygger inte pa mediaexponering i poppularpress eller nagot sadant och det kommer inte leda till okade risker for klattrarna. Main stream media ar inte intresserade av berg som Trango, Latok, Changabang? Talaysagar eller Shivling. Det fins dock andra satt att na ut till sponsorer och skapa intresse och pa sa satt generera pengar till sina expeditioner och detar sa jag valt att bygga min pressentation.

Som jag sagt sa kommer jag verkligen inte att lagga ut pressentationen publikt. Den som har ett projekt kan fa den och anvanda den som en utgangspunkt.
 
Jag har några tankeprojekt (men vill inte delge dem) och skulle jättegärna vilja ta del i presentationen? Så min brevlåda ligger öppen och väntar om man får ta del av den då?

Trevlig helg och tack på förhand!



Fortsatt att fundera och nar du har en game plan sa kan du aterkomma. Da det verkar vara valdigt losa planer du har ar du knappast i en possition dar du behover kontakta sponsorer. Anledingen till att jag inte tanker sprida den vind for vag ar att det ar min copy right och darmed vill jag veta vad den ska anvandas till.

Tex tanker du anvanda den for att kontakta North Face for en vinter expedition till Mt Blanc sa kommer jag neka dig att anvanda min mall. Tanker du daremot aka till Ogre och gora ett forsok sa ar du hartligt valkommen att anvanda den.

Jag har tex ett tillstand sakrat for North Ridge pa Latok 1 (7145 m) Juli och Augusti 2009. Jag ar inte saker pa att jag kommer att kunna fa ihop ett team jag ar nojd med men jag har paborjat arbetet att rekrytera klattrare och sponsorer. Ungefar sa firm tycker jag planerna ska vara for att borja soka sponsorer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
Crimper Alpturism - en god idé? Alpin / Bigwall 14
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.