Alpinism, god stil, sponsorer

Kännetecken för många andra adrenalin-sporter. Individuellt.. Berg ska bestigas, klättras, korsas, flyttas... Klättring är imponerande.. Extremt.. Blir litte kluvet. liksom spelar mindre roll om det är mer eller redbull som sponsrar....
 
Känns som att den blev lite trögstartad den här tråden?

Vad som är god stil och inte kan debatteras i evighet och är väl upp till var och en. Själv känner jag mig mer nöjd om jag tagit mig upp för en viss led fritt, utan borrbultar och utan att återvända till marken innan jag klättrar nästa replängd men jag fördömer inte någon som klättrar i någon annan stil så länge de inte börjar borra bultar på etablerade leder eller lämna rep eller annat skräp.

Jag skulle vilja påstå att god stil handlar om att göra allt jobb själva inom teamet oavsett om det är alpin single push eller ren belägringsstil och att vara ärlig och stå för det senare. Har man klättrat en led med guide som andreman på varenda replängd är det god stil att säga det och inte påstå något annat och våga stå för det.

Mindre god stil är det däremot om man inte är ärlig med hur man har gjort en tur eller om man lämnar skräp och fasta rep kvar efter sig på berget. Jag tycker inte heller det är OK att betala någon annan för att sätta upp rep och stegar så att du kan komma och släpa dig uppför dessa vid ett senare tillfälle.

Vill dra mig till minnes en livlig debatt om huruvida Hanna Melin och Petter Restorps bestigning av Freerider på El Cap tillsammans med två amerikaner var en legitim bestigning eller inte på grund av teamets storlek. Det ansågs inte vara "god stil" att göra en bestigning i ett team på fyra. Kan hända att prestationen blir något mindre när man är fler att dela arbetet men jag anser att de fortfarande genomförde det i god stil genom att själva ge medhåll till det och vara ärliga.
 
Sponsor pitch

Jag haller pa att sammanstalla en power point som kan funka som mall for er som har expeditionsambitioner. Dvs se det som en inehallsforteckning som ni far fylla med eget inehall. Tanke ar att den ska inehalla det som en tilltankt sponsor behover veta for att ta stallning till om expeditionen kan vara intressant att sponsra. De som vill ha den och som kan pressentera en expeditions ide kan skicka PM sa ska ni fa den.
 
En mycket marklig forfragan fran Dig maste jag saga detta med tanke pa att Du inte ansag Dig kapabel att lagga upp en farsk Beta pa Macentyre Colton pa Jourasse till allman beskadan.

Jag har lagt ner ganska mycket jobb pa denna pressentation och dessutom inhamtat feedback fran en varldsledande expert pa sponsring sa jag kommer INTE att lagga upp den publikt. Anledningen till att jag jobbat sa hart med den ar att jag anvander den for min expedition till Latok 1 nasta sommar. Den funkar bra for jag har fatt ihop en hel del bra sponsorer pa bara nagra veckors jobb.

Dessutom har jag valdigt svart for detta med hemligheter. Vill man ha mallen far man beratta vad den ska anvandas till for mig.
 
...och dessutom inhämtat feedback från en världsledande expert på sponsring så jag kommer INTE att lägga upp den publikt.

Intressant att man kan bli värlsledande expert på att tigga pengar för sina hobbies. Hade jag varit en sådan skulle jag också velat vara anonym.

Dessutom har jag väldigt svårt för detta med hemligheter.

Vet inte det. Den för sju månader sedan aviserade filmen från Goulotte Profit är väl ännu hemlig? ;)
Och "Macentyre Colton pa Jourasse" är väl hemlig kod för McIntyre-Colton på Grandes Jorasses? ;)
 

Varför en sådan agressiv ton (även nämna helt orelevanta saker)?

Ställde bara en enkel fråga då du erbjöd dig att delge den (sponsringsmallen) till oss här på forumet under vissa villkor (kanske man vill hålla en låg profil med sina projekt innan det/är 100 procent klart)? Men det verkar ju vara så att du vill hålla inne med mallen, så varför egentligen ens nämna detta då?

Annars stod det ju lite matnyttigt här:

http://www.outsideonline.se/blog/2008/09/12/expeditionsguiden-del-2-sponsring-teknik-och-logistik/

En skratt varje dag förlänger livet med två!
 
Senast ändrad:
Intressant att man kan bli värlsledande expert på att tigga pengar för sina hobbies. Hade jag varit en sådan skulle jag också velat vara anonym.

Nja, det är väl skillnad på hur och vem som tigger pengarna (jag försöker hela tiden lära mig om detta med alpinism)!
Annars skulle man ju kunna säga som Jean när han svarar Fröken Julie, när hon säger "Dräng är dräng..."...
 
god stil

Tanken med tråden var att diskutera etik och god stil, inte ägna sig åt pajkastning ...

Själv finner jag det svårt att inte sälja ut sig själv när det kommer in ekonomiska intressen
Så det är intressant att ta del av andras erfanheter framför allt då de som skall få ut något av att betala oss fattiga klättrare för att vi skall kunna förverkliga våra drömmar

Så har vi problemet med hur vi går ut och rapporterar om våra klättringar, om man är ärlig i sin rapportering så kan upplevelsen aldrig kritiseras enligt mig och varför föringa någons upplevelse?
Äventyr och epics inträffar inte bara på grad E2 och uppåt på!
Uppmunta varandra till stordåd istället och spar kritiken till de som förtjänar den
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
Crimper Alpturism - en god idé? Alpin / Bigwall 14
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.