Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Jag är mycket väl medveten om att det går utanför tråden, men kanske kan vara intressant, personligen tycker jag det är en ganska kul och intressant prestation. Som det ser ut nu så har/kommer man att göra alla 82 4000 m toppar inom loppet av 60 dagar......

Här kan ni skåda avverkningslistan: http://www.franznicolini.it/linea4000/cime.html

Man har haft tid och klättrat med andra ord!
 
messner...

han är visserligen inte svensk...men ack så bäst...klättrare från början...alpinist därefter...läste en tråd om ett nytt svenskt hopp som var bara nåt på tjugo...som har som mål att nå högt..kanske han kan bli nåt?
kram anna
 
Ska man vara fair sa maste nog listan inehalla mer an tio namn da eller sa far det bli tva listor. En for renodlad alpinism och en for Alpin BigWall. Hur som var traden trotts alla OT inlagg nra for jag har lart mig en del nya namn.
 
läste en tråd om ett nytt svenskt hopp som var bara nåt på tjugo...som har som mål att nå högt..kanske han kan bli nåt?
kram anna

Intressant. Var hittade du den tråden? Skulle vara kul att att se om det finns fler med mig jämnåriga jämnåriga med alpina ambitioner. Jag känner till ett litet gäng och föryngringen i alpinistkåren går rätt trögt.
 

clindh

Forumvärd
Jag har flyttat inläggen om Fredrik Sträng-kritiken och om ExplorersWeb till den härligt långa K2-tråden, där detta redan varit uppe en sväng. Så vill man ventilera det vidare så finns det här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51283.

Diskussion om de svenska alpinister som listades i den där artikeln och som är relevant för tråden kan dock tas här, de flesta är väl redan nämnda.
 
Senast ändrad:
Clindh:
Jag föredrar att du raderar alla mina inlägg istf. att flytta dem till en trâd som inte har ett dyft att göra med min avsikt att uppmärksamma de svenska klättrare som nämns i artikeln .

Min avsikt var inte att debattera varken Sträng eller Explorers Web.

Jag hade inte läst K2-tràden och visste inte att temat Sträng och Explorers Web var sà "hett" och känsligt.

Tack och Godkväll.
 
Senast ändrad:
Detta ar imponerande.


Bäst enligt vad då?? Bigwall och hårda alpina turer, höghöjds klättring, bäst på att profilera sig.

En Sthlms klättrare som inte profilerar sig är Johan Hansson
klättrat Alpint och stora väggar sedan 90-talet

2006 drabbades han av akut leukemi, det är få som överlever detta i vuxen ålder och de som överlever kommer sällan tillbaka till ett normalt liv
Ändå tränade han genom hela sjukdomsförloppet och klättrade Torre Norte på Del Paine
våren 08 en svårslagen prestation i min värld

Petit Dru, West face: American direct (Till topp Innan raset 97)
Les Droites: North East Spur Direct
Trollväggen: Rimmon route (Innan raset 98)
2 vinterförsök
Grandes Jorasses: Walker spur
Cima Grande di Lavaredo: Brandler Hasse
Comici Route
Grönland Nytur
Del Paine Torre Norte 08

Några axplock av alla turer han gjort, och han kommer att göra mycket mer

Mats Holmgren är också en underskattad klättrare så svaret ligger nog i betraktarens ögon som så mycket annat
 
Gillis Billing!

Sverige har bara haft en äkta alpinist Gillis Billing! Tyvärr får han ju inte vara med på den här listan...

Sverige spelar förövrigt i gärdsgårdsserien när det gäller alpinism.

För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard...

Visst finns det häftig klättring i Chamonix men är det verkligen en så stor alpin bedrift att klättra från en liftstation till en annan...
 
Senast ändrad:
Sverige spelar förövrigt i gärdsgårdsserien när det gäller alpinism.

För att sätta vissa "hårda vinterbestigningar" i lite perspektiv kan nämnas att
klätterleder som Austrian route på Courtes, Frendo och Grand pillar d`Angle alla är gjorda på skidor. Att svenskar klättrar upp där fransmän åker ner säger väl en hel del om vårt lands alpiniststandard...

Andra gången jag ramlar av stolen idag i skratt....!
 
Några Dalaklättrare som jag skulle vilja uppmärksamma förutom ovan nämnda Micke Hellberg är Tommy Sandberg och Kasper Kotake.

Tommy Sandberg har väl kanske inte pressat svårighetsgrader men är något av svensk himalayaklättrins fader. Han var med på samtliga svenska himalayaexpeditioner fram till 1991.

Kasper har gjort mycket imponerande turer i norska fjäll både sommar och vinter b.l.a. förstabestigningar av långa hårda vinterturer och Trollryggen på en dag i pissväder (bivack vid utsteget). Han är ruskigt snabb i fjällterräng.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.