Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Kan vi inte forsoka va lite mer seriosa och sluta posta bilder som ar hel ot

Har ni inget att sag sa skit i att posta eller starta en tramstrad med fikabilder
 

clindh

Forumvärd
(Sabba inte denna tråd med massa off-topic - diskutera svenska alpinister. Jag raderar de otillåtet publicerade bilderna. )
 
(Sabba inte denna tråd med massa off-topic - diskutera svenska alpinister. Jag raderar de otillåtet publicerade bilderna. )

Så otroligt synd då vi hade kommit fram til att skägg var så otroligt viktigt?

Men 90grader varför så *upprörd*? Du har startat en tråd för att bena ut en lista på minnesvärda svenska alpinister (en 10-lista) och jag ställer mig väldigt frågande efter vilka kriterier man kan jämföra alpinister? Personligen tycker jag det är snudd på omöjligt, om man nu inte är ute efter att sälja in sig någonstans för några sponsorpengar?

Vad är sedan problemet med mina fikabilder? Måste alpinism innebära att man hänger exponerat utmed bergsväggen i alla lägen, helst ett x antal meter ovanför en osäker säkring, samtidigt i det värsta vädret?

Fika lugnt!
 
De som vil snacka om vad alpinism ar och olika satt att definiera detta kan ju starta en sadan trad. De som tittar pa de namn ja sa dar pa rak arm kom upp med fattar nog ungefar vad det handlar om. Dessutom kul med nya namn som kanske ar mindre kanda.

vill du inte vara med att jamfora sa ar det bara att lata traden vara...
 
vill du inte vara med att jamfora sa ar det bara att lata traden vara...

Varför skall jag låta tråden vara, då jag personligen tycker det går stick i stäv med vad alpinism står för mig personligen? Alltså att hålla på att jämföra vem som har gjort en större eller mindre bedrift så att man kan hamna i någon 10 i topp lista? Varför skall allting klassificieras, fast det egentligen inte riktigt går?

Som en klok person skrev tidigare, allt beror ju som sagt på betraktarens ögon?
 
Då det verkar vara så enkelt så måste väl du falla in i samma grupp efter ditt senaste besök vid Storsteinsfjellet?

Inte då. Gick på jumars och hade bergsguide som försteman. Om "tävlingen" däremot gällt storslagna ej genomförda nyturer skulle jag kunnat legat bra till en gång i tiden. :)
 
Inte då. Gick på jumars och hade bergsguide som försteman. Om "tävlingen" däremot gällt storslagna ej genomförda nyturer skulle jag kunnat legat bra till en gång i tiden. :)

Vadå tävling? Tävlar man så kommer man med säkerhet att förlora någon gång?

Jag har betydligt större beundran för en som försöker på sig en nytur (vid något ensligt fjäll) oavsett om man satt den eller inte, gentemot någon som repeterar en linje som klättras flera gånger helg efter helg under vissa perioder.... Alltså blir du en superalpinist!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.