Mt Elbrus

Visum till Ryssland

Hej, mina vänner!
I de senaste inläggen talas det om visum och "papper" och köer.

Jag undrar vad ni talar om för "papper". Jag har för mig att jag skickade giltigt(! obs det måste vara minst ett halvår kvar på giltighetstiden, om jag inte kommer fel ihåg) pass, två passfoton (och då kom väl ett tillbaka!) och en ifylld blankett (en A4-sida utskriven från internet) med namn adress, ungefärlig rutt, osv
Så skall det vara ett intyg från försäkringsbolaget.

Eftersom jag hade läst om "problem" i Kaukasus så nämnde jag inget om att jag skulle dit. Enkelt.

2006 var jag på rekognoseringsresa i Ryssland i tio dagar för att lära mig grunderna. Åkte (mc) in via Kirkenes och ut via Nuijamaa nära Villmanstand/Lappeenranta.

Andra dagen skulle jag åka ut till kusten vid Barents hav. Jag hittade en liten stad väster om viken/fjord(?) som ligger väster om Murmansk, dvs Rysslands största(?) flottbas låg mittemot på andra sidan viken.
Nåja, när jag kom fram till staden så var det bom över vägen, så jag stannade framför bommen.
Det visade sig vara förbjudet militärområde! Så då blev jag inkallad i vaktkuren, fick te och kakor, men fick också vänta på att milisen skulle komma till platsen. Det blev ett "långt" förhör via tolk (ung dam). Bl a frågade de vad jag skulle göra i "stan" och vad jag skulle göra i trakten, och om jag hade bekanta i Murmansk, vilket jag inte hade. Däremot sade jag att jag kände en gubbe i Kaliningrad, vars far hade varit general i sovjetarmén!

Vad blev resultatet av detta, jo, inget speciellt, utom att jag hade glömt att slå av tändningen på hojen, så vakterna fick rycka ut och skjuta igång den. Sedan hann jag nästan äta upp alla deras kex..
Vad lär man sig? Det kan bli en del papper och rapporter, men de var ju inte ovänliga på något sätt. Jag borde väl ha frågat om jag skulle få komma på guidad tur i stan, eller hur?

Tillbaka till visumet.
Jag har ordnat mitt visum här:
http://www.turunnevatours.fi/english/eng_index.htm

De har sin sida också på engelska, men jag skrev ju på svenska till dem.
Problemet med dem är att de inte svarar på mejl! Fast jag skickade bara mejl, så det blev att skicka några, bl a till chefens fru (Julia) innan de vaknade.
Som finsk medborgare tar det väl totalt ca 10-14dagar att få ett visum till normaltaxa.
Även om man ringer behöver man använda mejl, eftersom man behöver ett kontonummer för att kunna göra en EU-betalning, där det inte är några bankkostnader för mottagaren i Finland.

Det var det.
 
Brott och straff...

Tänker på omtalad kidnappning osv enligt inlägg ovan.

Ryska samhället är ju lite eller väldigt speciellt och det finns en "viss" utslagning, så det finns alla slags element.
De som jag är mest rädd för, egentligen, är alkoholpverkade personer. Man vet ju aldrig vad de kan ta sig till.
I somras tankade jag på ett ställe, där en rätt berusad ung man kom fram och började prata, och så ville han provköra motorcykeln! Som tur var så fanns det en vakt på stationen. Denna vakt stod mindre än en meter ifrån mig tills jag var klar och körde iväg. Han sade ingenting och jag sade bara "spasiba=tack" när jag åkte.

Det som jag dock kommer mest ihåg, är alla otroligt vänliga människor jag har mött.

Under första veckan i somras besökte jag en by, Jandeba, söder om Svir och alltså öster om Ladoga. Finnarna var här i byn ca 2,5år under andra världskriget (hösten -41 till våren -44). Jag har några farbröder som var där och i dess närhet.
Nu kom jag till byn och järnvägsstationen för att kolla läget. Där började jag "prata" med en man i 50-års åldern. Han tyckte sedan att jag kunde komma hem till honom och övernatta där. Han hade sin sommarstuga i byn.
Då blev det att bada bastu/banja på kvällen. Hetare bastu tror jag inte jag har upplevt! Sedan blev det mat och lite vodka, förutom ölen i bastun.
Så småningom visade det sig att han jobbade för det finska skogsbolag (Metsäliitto) där min kusin är vVD. Då blev det ju som om vi alltid hade känt varandra!
Som sagt, finnarna fick lämna området och skogarna våren -41, men nu har de kommit tillbaka med annan verksamhet (sågverk). Så efter en "väntan" på 60 år får en del ryssar jobba för finnar igen. Så nu är min kusin tillbaka och avverkar/köper virke i samma skogar där hans far och farbröder tänkte "ta skogen" med vapenmakt. Vad skall man säga? Skam den som ger sig, eller?

Några dagar senare på min resa kom jag till Kazan. Där träffade jag en tatarisk motorcyklist med mörka solglasögon och rufsigt hår, samt en engelsman på motorcykel i en rondell.
Tataren frågade om vi kunde komma till klubblokalen. När vi kom dit blev det te, och efter en stund kom några till. Sedan frågade den "andra" om vi ville äta. Det passade utmärkt, eller hur? Så det blev en tre rätters middag på en restaurang i närheten. Vad skall man säga?

Sedan blev det kväll, då kom en och visade mig till ett motell som ligger två mil från stan. Han körde alltså fyra mil för att visa mig!
Den första var fd militär (kapten) och jobbade som väktare.
Den andra hade egen firma i designbranschen.
Den sistnämnda var mellanchef på ett tyskt företag i stan.

Utanför St Petersburg fick jag också hjälp av en gubbe som körde före ca 1,5mil för att visa mig varifrån färjan till Kronstadt gick. Jag kunde då runda stan på västra sidan! Han var på picknic med fru och svärfar (gissar jag) vid finska vikens strand. Mitt i grillningen kom han och visade mig! Undrar vad frun sade efteråt?

Skall vi leva upp till den ryska vänligheten får vi förbättra oss oerhört många snäpp.
Det dracks te och åts kakor på ett antal ställen under denna resa.

Med tanke på brottslighet i Ryssland, så finns det skäl att uppehålla tron att så är fallet. Det är ju det alla vaktbolag lever på, eller hur?
Brottsligheten är ju inte ringa om man säger. Skogsbolag som avverkar skog har ju problem med bl a stöld av diesel.
Jag hade ju rätt ofta motorcykeln på bevakad parkeringsplats, men jag hade ju aldrig några extra lås monterade. Blir man hotad med vapen spelar låsen ingen roll. Om en ryss kommer körande på en västhoj, antar jag att polisen vill kolla pappren, och det är ju ganska tätt mellan kontrollerna. Så man måste nog vara rätt profesionell om man skall klara sig som tjuv.

Nu skall ju sägas att jag medvetet undviker storstäder.

Det var lite om ryssar i genomsnitt.
 
Håller med ovanstående att Ryssarna är ett väldigt vänligt och hjälpsammt folk! Att turister blir rånade händer ju precis överallt, så jag tror inte att det är någon mycket större risk i Ryssland om man har lite sunt förnufft i huvet. Vi var på Elbrus i sommras, och vill man spara några slantar kan man utan problem övernatta på flygplatsen (den internationella då). Det gjorde vi där båda vägarna och det var inga som hellt problem, vi la oss bara i ett hörn på golvet, kan ju dock vara rekomenderat att ha en vakt dock.
 
Mycket bra diskussion här och mycket goda tips och råd! Men som sagt min fråga från början var ju om det var några som var intresserade av att sticka iväg och bestiga berget! ni som är intresserade av det kan väl maila mig på manuel.claesson@samhall.se Kan ju vara bra att börja planeringen och reda ut lite vem som har vad och hur vi ska göra med papper osv. Hör av er så kan vi börja planera lite smått

// Manuel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...