Vilken led efter Via Lara i Nissedal?

Tänkte klättra Via Lara i Nissedal. Har som mest lett 5+ på kil innan, så det ska väl gå bra. Klättrar hårdare på bult, det hänger mer på självförtroendet med kilarna än svårigheten. Vilken är den näst lättaste leden i Nissedal?
 
Tänkte klättra Via Lara i Nissedal. Har som mest lett 5+ på kil innan, så det ska väl gå bra. Klättrar hårdare på bult, det hänger mer på självförtroendet med kilarna än svårigheten. Vilken är den näst lättaste leden i Nissedal?
Själv har jag klättrat Agent orange och tycker att den är rätt så lagomt svår om man klarar Via Lara. Kanske lite långa run outs på vissa ställen men inte så svår. Har även bultade standplatser vilket kan vara skönt på sva om vädret är lite sådär.
Kan rekomendera att använde minst 60 meter rep. För oss fungerade det med enkelrep men vill man avbryta klättringen kan nog dubbla vara att föredra.
Är mixad och de 2 sista replängderna tyckte nog jag var otäckast. Lätt men inte många bultar...
 
Håller med Janli om Agent orange. Flera repor är helbultade och samtliga standplatser består av två bultar med ringar (lätt att baila). Tror att det är åtta repor. Kan inte säga något om svårigheten eftersom vi klättrade den i regn och det rann vatten utför hela leden men uppskattningsvis femma i torrt tillstånd.

Replängd sex (tror jag) på Agent orange:
327197598_3ddc3b4689.jpg


En annan lättare klassiker är Sternscnuppe 5(?) som går strax till höger om Agent orange. Ytterligare nästa linje till höger är Reven som startar på samma ställe som Via Lara. Reven är 6- men kruxet är mycket kort och mycket välsäkrat och kan göras som A0. Reven har bultade standplatser.

Sen finns det många andra berg förutom Haegefjell i Nissedal som borde bjuda på lämpliga leder.
 
Annars rekommenderar jag Mot Sola. Jämn ihållande 5/5+ några repor och ett kort boulderaktigt 6- krux. Och det är ju så mycket roligare att klättra vertikalt än sva! Våga!
 
Annars rekommenderar jag Mot Sola. Jämn ihållande 5/5+ några repor och ett kort boulderaktigt 6- krux. Och det är ju så mycket roligare att klättra vertikalt än sva! Våga!

Mycket fin led som inte alls är så svår som man kan tro av graderingen. 6-kruxet klättras på perfekta säkringar över huvet och kan lätt göras som A0. Replängden avslutas dock med en lätt men svårsäkrad svatravers. Dela gärna sista repan på två för att undvika repdrag.
 
För den nyfikne kan jag meddela att jag igår kväll sprang på en websida med ett närmast outtömligt förråd av bilder från Nissedal (mm):

För en annan nyfiken så sprang jag på detta i en obskyr dal utanför Turin i lördags, leder mellan 200 till 400 m i grader mellan F5a till F7a på utmärkt granti i behagliga 20 grader. Ett alternativ till Norge och dess 'utmärkta' väder....

http://album.spinphys.org/fuori/ostanetta.jpg

- Christian
 
Jag tror nästa forumreglerna måste ses över!

Typ: Utländska bilder av väderberoende aktiviteter får bara publiceras på Utsidan om de kommer från Norge.

(Då tror jag att det samtidigt ska införas nån slags höjdbegränsning på avbildade berg också.)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...